هر ایرانی یک شناسنامه اقتصادی

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۲۳۵
هر ایرانی یک شناسنامه اقتصادی

گروه اقتصاد کلان|

اکنون یک مرحله از حذف یارانه‌های نقدی افراد پردرآمد اجرا شده و خبرها حاکی از آن است که در آستانه اجرای دور دوم حذف یارانه‌ها هستیم. سوال بسیاری از افراد جامعه این است که دولت چگونه ثروتمندان را شناسایی می‌کند. در همین زمینه حسین میرزایی سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ به «تعادل» توضیح می‌دهد که اکنون برای هر ایرانی یک شناسنامه اقتصادی-اجتماعی تهیه شده که به موجب آن جزییات اطلاعات مربوط به وی موجود است. از مدرک تحصیلی تا وضعیت حساب بانکی. به گزارش «تعادل»، مسوولان دولت حسن روحانی در توجیه اینکه چرا اقدام به حذف یارانه ثروتمندان نمی‌کنند همواره یک توضیح مشخص داشته‌اند: «اطلاعات کافی برای شناسایی ثروتمندان در اختیار نداریم.» اکنون ولی دولت مدتی است که حذف یارانه ثروتمندان را کلید زده و سوال اساسی این است که چگونه و به چه طریقی این مهم بعد سال‌ها صورت گرفته است؟ در هیمن زمینه «تعادل» با حسن میرزایی سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 درباره پروسه حذف یارانه‌ها توضیح دهید. چه مکانیزمی به کار بستید؟

 فرآیند حذف یارانه نقدی دهک‌ها فرآیندی استاندارد و حرفه‌ای است. ما کاری را انجام داده‌ایم که در نظام‌های پیشرفته رفاه و تامین اجتماعی دنیا یک منوال طبیعی است.  یک پایگاه داریم که به صورت دایم اطلاعات افراد را به روزرسانی می‌کند. به این ترتیب که برای هر ایرانی یک شناسنامه اقتصادی-اجتماعی درست کرده‌ایم. این شناسنامه مبتنی بر کدهای ملی است و افراد بر مبنای آن می‌توانند یک کاتالوگ اطلاعاتی از خود مشاهده کنند. جالب است بگویم که این اطلاعات به اندازه‌ای دقیق است که افراد را سورپرایز خواهد کرد.

 این اطلاعات بر چه مبنایی گردآوری شده‌اند؟

این اطلاعات بر مبنای آزمون وسع گردآوری شده‌اند و نشان می‌دهد یک خانوار در چه استانی زندگی می‌کند؟ شهری است یا روستایی؟ میانگین سنی و درآمدی خانوار چقدر است؟ میانگین تحصیلات خانوار به چه میزان است؟ وضعیت درمانی اعضای خانوار به چه صورت است؟ وضعیت شغلی خانوار چگونه است؟ اینکه مثلا پزشک یا جزو هیات علمی در دانشگاه‌ها هستند؟ یا ...؟ آیا کارت بازرگانی دارند یا خیر؟ در کنار این موارد اطلاعات مربوط به اظهارنامه مالیاتی همچنین خودروها و مسکنی که مالک آن هستند و سایر اطلاعات مورد نیاز در این پایگاه رصد می‌شود. بر مبنای این اطلاعات طی فرمولی به رتبه‌ای می‌رسیم و بر مبنای این رتبه اعتباری افراد را دسته‌بندی و دهک‌بندی می‌کنیم.

 برخی افراد نسبت به دسته‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، اعتراض دارند. چه برنامه‌ای دارید؟

پس از اطلاع‌رسانی به مردم که جزو کدام یک از دهک‌ها محسوب می‌شوند، بخشی از آنها اعتراض کردند.

در پی این اعتراضات، مجوز دسترسی به حساب‌های بانکی افراد معترض را گرفتیم و آمار تراکنش‌های بانکی آنها را درآوردیم.

بر مبنای این تراکنش‌ها، گفتیم اگر به ترتیب متوسط مجموع تراکنش‌های خرید یک خانوار 1 نفره در 4 ماه ابتدایی سال بیش از 4میلیون تومان، خانواده 2نفره بیش از 5 میلیون تومان، خانواده 3 نفره 6 میلیون و پانصد هزار تومان، خانواده 4 نفره 7 میلیون و پانصد هزار تومان و در نهایت یک خانواده 5نفره 8 میلیون و پانصد هزار تومان باشد، مشمول حذف می‌شوند و برای خانوارهای بالای 6 نفر و بیشتر نیز به ازای هر نفر مبلغ 500 هزار تومان به سقف معین شده اضافه خواهد شد.

 چه تعداد معترض در فرآیند حذف اعتراضات خود را در سامانه یارانه به ثبت رسانده‌اند؟

از بین حدود 270 هزار خانواری که یارانه نقدی آنها حذف شده، کمتر از 10 درصد اعتراض خود را در سامانه یارانه وزارت کار ثبت کرده‌اند. دلایل مختلفی برای اعتراض از سوی افراد اعلام شده است. حدود نیمی از معترضین به‌دلایلی نظیر دراختیار قرار دادن کارت بانکی خود به دیگران، انجام کارهای مالی به نیابت از سایرین، اجاره دادن کارت بانکی و نظایر آن، مسوولیت تراکنش‌های بانکی خود را نپذیرفته‌اند. همچنین برخی دیگر از معترضین بدون ذکر دلیل، صرفا درخواست برقراری مجدد یارانه خود را کرده‌اند. برخی از معترضان دیگر نیز برای توجیه تراکنش‌های بانکی بالای خود، دلایلی نظیر بیماری و ورشکستگی را اعلام کرده و گفتند اگر طی 4 ماه قبل اوضاع مالی ما خوب بوده است، اما اکنون ورشکسته هستیم! برای مثال با فردی تماس گرفتیم و او به وضوح اعلام کرد حساب خود را 1 میلیون تومان در ماه اجاره داده است، در مجموع حدود 80 درصد از دلایل مطرح شده از سوی معترضان قابل پذیرش نبوده و طبق بررسی‌های دقیقی که انجام شد، این افراد دیگر مشمول دریافت یارانه نقدی نبودند.

  ولی به هر حال برخی اعتراضات به‌جا بوده است؟

اما در خصوص سایر خانوارهای معترض که دلایل مطرح شده توسط ایشان نیازمند دریافت اطلاعات بیشتری دارد، باید پس از دریافت پیامک از ستاد اجرایی تبصره 14، به سایت yaraneh10.mcls.gov.ir مراجعه کرده و پرسشنامه تکمیلی اعتراض را تکمیل کنند. تکمیل فرم مذکور منوط به پذیرش ماده 10 قانون هدفمندی یارانه‌ها است که به صراحت اعلام کرده، چنانچه اطلاعات اظهار شده توسط افراد صحت نداشته باشد، دولت ضمن جلوگیری از ادامه پرداخت، می‌تواند نسبت به استرداد وجوه و یارانه‌های پرداختی اقدام کند. همچنین ما از تعدادی خانوارهیچ شماره تماسی برای اطلاع‌رسانی نداشتیم و مجبور به ارسال پیامک برای 4 الی 5 نفر از اعضای خانوار شدیم.

 پیش‌بینی می‌کنید که تا انتهای سال چه میزان منابع از محل حذف یارانه نقدی 3 دهک پردرآمد حاصل شود؟

هنوز برآورد دقیقی در دسترس نیست اما اگر فرآیند حذف یارانه 3 دهک پردرآمد به درستی پیش برود، در سال حدود 12 الی 14 هزار میلیارد تومان درآمد از این محل ذخیره خواهد شد .

 

 

ارسال نظر