احتمال ترخیص از مبادی رسمی قوت گرفت

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۱۵۱

خردادماه سال 97 بود که همزمان با بحران ارزی وزارت صمت به اولویت‌بندی کالاهای وارداتی پرداخت و با تایید دولت ورود 1339 قلم کالا به کشور ممنوع شد.

این کالاها که به گروه کالایی 4 معروف شدند همان کالاهایی بود که تولید مشابه داخلی داشت و اساسا جنس آن مصرفی، تجملی و لوکس تلقی می‌شود. بود و نبود آنها در معیشت مردم و منافع آحاد جامعه اولویت نداشت.

شرایط واردات کالاهای مصرفی پیش از تلاطم ارزی به گونه‌‌ای بود که امکان ثبت سفارش کالا قبل یا بعد از ورود به مبادی کشور وجود داشت. بعد از مصوبه دولت بسیاری از اقلام این گروه که با ثبت سفارش یا بدون آن پایشان به کشور باز شده بود امکان ترخیص پیدا نکردند و شرایط تاکنون بدین منوال گذاشته است.

در حال حاضر گمرک در اطلاعیه‌ای از صاحبان کالا خواسته است که جهت بررسی وضعیت کالای خود اسناد و مدارک ارایه کنند. طبق این اطلاعیه صاحبان کالا تا تاریخ 12 آبان ماه 98 فرصت دارند نسبت به ارایه اسناد و مدارک مربوطه از جمله تصویر مجوز ثبت سفارش و تصویر قبض انبار کالای مربوطه به دفتر واردات گمرک ایران اقدام کنند.

دلیل این موضوع نیز ضرورت رسیدگی به مشکلات کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور (دارای ثبت سفارش) به دلیل مشکل عدم تأیید منشأ ارز، اتمام تاریخ مجوز ثبت سفارش مربوطه، اتمام تاریخ مصوبه مربوطه و... موفق به اظهار یا ترخیص کالا نشده‌اند، عنوان شده است.

نکته قابل توجه در این موضوع این است که با وجود سامانه‌های متعدد از جمله سامانه جامع گمرک، پنجره واحد تجارت فرامرزی، سامانه جامع تجارت هنوز اطلاعات دقیقی از میزان ارزش و وزنی کالاهای گروه 4 در بنادر و گمرکات در دست نیست.

 

 

ارسال نظر