دفاع از آمارها به سبک نوبخت

۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۶۴۷
دفاع از آمارها به سبک نوبخت

گروه اقتصاد کلان

گرچه این روزها آمارهای مربوط به بیکاری مرکز آمار ایران محل تشکیک بسیاری از کارشناسان اقتصادی و حتی کارشناسان مرکز پژوهشی یکی از دستگاه‌های حاکمیتی یعنی مرکز پژوهش‌های مجلس است ولی با این حال نوبخت این انتقادات را غیرکارشناسی می‌خواند و می‌گوید برای تشکیک در آمارها نباید از مردم کوچه و خیابان سوال کرد.

او همچنین از آمارهای مرکز آمار ایران دفاع کرده و گزارشی از ایجاد اشتغال دولت ارایه کرد.

به گزارش «تعادل»، مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی روز گذشته در ساختمان وزارت کشور برگزار شد. در این مراسم از سری آماری تورم از سال ۱۳۱۵ رونمایی شد و همچنین نوبخت از آمارهای مرکز آمار ایران دفاع کرد.

 دفاع از آمارها به سبک نوبخت

همچنین محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی بخشی از سخنانش به توضیح درباره نرخ‌های اعلامی از سوی مرکز آمار ایران اختصاص داد و با دفاع از آمارهای اعلام شده رسانه‌ها را به جلوگیری از رویکردهای عامیانه در تحلیل آمارها دعوت کرد.

معاون رییس‌جمهور برخی تحلیل‌هایی که عده‌ای درباره نرخ بیکاری ارایه می‌دهند را عوامانه دانست و در ادامه اظهار کرد: اینکه بروند سر چهارراه بایستند و در رابطه با نرخ بیکاری بپرسند درست نیست. بنده اطمینان دارم تعریف نرخ بیکاری را هم بلد نیستند از این رو این نحوه پرسش و پاسخ نمی‌تواند مبنای آمار باشد. البته این نکته هم وجود دارد که چه ضرورتی وجود دارد که مردم بدانند و تعریف نرخ بیکاری را بلد باشند و انتظار نیست همه مردم خبر داشته باشند.

نوبخت با بیان اینکه هر فردی زندگی خودش را مبنا قرار می‌دهد، این را هم گفت که مرکز آمار ایران به ارایه آمارهای دقیق مقید است و افزود: در بحث نرخ تورم دیدیم که وقتی آمارها تا ۵۰ درصد هم رسید این ارقام منعکس شد. در واقع باید آنچه واقعیت است بیان شود و زمانی که نرخ پایین می‌آید دیگر نباید در آن تشکیک کرد.وی ادامه داد: البته برخی ایجاد تشکیک در آمارها در سطح گسترده‌ای صورت می‌گیرد که لازم است به آن هشدار داده شود چرا که منجر به صدمه وارد شدن به سرمایه اجتماعی دولت می‌شود.

وی همچنین افزود: طی دو ماه گذشته نرخ تورم نقطه به نقطه شهریور نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین دو ماه اخیر افت قابل توجهی داشته است. البته نرخ میانگین همچنان بالا است که به دلیل نوسانات سال قبل است. در هر یک از این ماه‌ها تورم تا ۶ واحد درصد تقلیل یافته است. در حال حاضر روند نرخ تورم مثبت است و ما از این بابت خوشحالیم البته برخی از این موضوع خوش‌شان نمی‌آید.

 ایجاد اشتغال به روایت نوبخت

وی همچنین با دفاع از صحت آمارهای مربوط به بیکاری اظهار کرد: نرخ بیکاری تابستان 10.5 درصد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد تقلیل یافت در این راستا 843 هزار نفر شاغلان افزوده شد و 455 هزار نفر از جمعیت بیکاران کاهش یافت.سال گذشته برای ایجاد 988 هزار شغل برنامه‌ریزی کردیم و در هر استان یک برنامه اشتغال داریم. بنده در سفرهای استانی اول این موضوع را پیگیری می‌کنم که همان ابتدا 25 درصد اعتبارات اشتغال استان‌ها را پرداخت کنیم که این طرح‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، خدمات، احیای بافت فرسوده، ایجاد واحدهای مسکونی و سایر بخش‌ها هستند.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: رسانه متعهد برنامه ایجاد اشتغال را از سازمان برنامه و بودجه بگیرند. برای ایجاد اشتغال 1800 میلیارد تومان از بودجه عمومی و 7700 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب تبصره 18 بودجه پرداخت شد. همچنین 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری برای اشتغال روستایی اختصاص یافت که از این میزان 1.255 میلیارد دلار آن از سوی صندوق توسعه ملی پرداخت شد؛ همچنین معادل ریالی آن 13 هزار و 300 میلیارد تومان بود که در این راستا 109 هزار طرح پذیرفته شد. وی ادامه داد: 237 هزار شغل با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در روستاها ایجاد شد؛ اینکه انتظار داشته باشیم نرخ بیکاری کاهش یابد و این را سر چهارراه از افرادی که ایستاده‌اند بپرسیم مستند نیست؛ آمارهای اعلامی مرکز آمار متقن است.

 29 هزار میلیارد تومان   به طرح‌های عمرانی در 6 ماهه امسال

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به بودجه دوسالانه و همچنین اعتبار طرح‌های عمرانی، میزان تخصیص بودجه عمرانی در نیمه نخست سال را هم اعلام کرد و گفت: طبق گزارش رسمی خزانه در 6ماهه نخست سال 28 هزار و 950 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پول پرداخت شده است.

 سری آماری تورم از سال ۱۳۱۵

در دسترس عموم قرار گرفت

همچنین جواد حسین زاده، رییس مرکز آمار ایران نیز از دیگر حاضران این مراسم بود که اظهار کرد: دولت‌ها برای تحقق سیاست‌ها و توزیع درآمد نیازمند آمار هستند و آمار با کیفیت در عملکرد آنها تاثیرگذار است. برای داشتن یک نظام آماری قوی نیازمند مدرن‌سازی و همکاری نهادهای مختلف اداری کشور هستیم. به همین دلیل است که دنیا به دنبال مدرن‌سازی کشورها رفته است.حسین‌زاده گفت: کاهش تدریجی آمار سنتی و اصلاح قوانین موجود از گام‌های مهم مرکز ملی آمار است. داده‌های اداری تنها اطلاعات نیستند بلکه دارایی ملی هستند که برای تهیه آنها هزینه شده است. ثبت جمعیت، فعالیت و مکان باید در یک چرخش به هم پیوسته در داده‌ها با بروزرسانی همراه باشد.

رییس مرکز آمار ایران افزود: هزینه‌های اجرایی سرشماری سنتی بسیار زیاد است و ما نیازمند جمع‌آوری اطلاعات بر اساس داده‌های ثبتی مبنا هستیم.

وی همچنین تاکید کرد: تکمیل سری آماری تورم از سال 1315 تاکنون، امروز روی سایت قرار می‌گیرد و نرم افزار محاسبه‌گر تورم نیز در دسترس خواهد بود.

رییس مرکز آمار گفت: ما در تهیه آمارهای اجتماعی و فرهنگی خلأ داریم که در این زمینه امروز الگویی رونمایی شده که بر تامین نیازهای آماری فعالان این حوزه تاثیر مثبت خواهد داشت.

 تدوین 34 هزار استاندارد در ایران

در این مراسم رییس سازمان ملی استاندارد نیز حضور داشت که گفت: در حوزه‌های مختلف کشور تاکنون ۳۴ هزار استاندارد تدوین شده است. در تلاشیم تا در حد توان، همکاری ویژه‌ای با مرکز آمار داشته باشیم تا حرکت رو به جلوی هر دو سازمان را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه در علم آمار و استاندارد عدم قطعیت وجود دارد، ادامه داد: این عدم قطعیت در علم اندازه‌شناسی کاربرد دارد زیرا اندازه‌شناسی یکی از مولفه‌های اصلی نظام استانداردسازی است. بدون علم آمار نمی‌توانیم به نتایج قطعی برسیم زیرا تا زمانی که نتوان بر مبنای مستندات کافی و لازم و اندازه‌گیری‌های دقیق به قطعیت برسیم نمی‌توان آمار ارایه داد.

پیروز بخت ادامه داد: در ایران در سطح استانداردها توقف کرده‌ایم اما این را نمی‌خواهیم، تا آنجا که در قانون جدید سازمان ملی استاندارد مسوولیت راهبرد کیفیت کشور بر عهده این سازمان قرار گرفته است. مفهوم کیفیت در ایران بر ۴ محور استاندارد، سرعت استفاده، در دسترس بودن، قیمت تمام شده و رقابتی بودن و نوآوری استوار است. نوآوری تنها مربوط به کالا و خدمات نیست و در آمار و برنامه‌ریزی نیز حکم می‌کند تا دستگاه‌های مختلف بتوانند از ظرفیت موجود در کشور استفاده کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: پیشنهاد تدوین استاندارد ملی برای چارچوب مدیریت کیفیت آمارهای مرکز آمار در دستور کار است تا هر چه سریعتر این چارچوب تبدیل به استاندارد شود. حدود ۴۵ استاندار ملی ایران داریم که تفسیر آماری داده‌ها است و واژه‌ها و نمادهای آماری به صورت استاندارد درآمده است.

 

ارسال نظر