214 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده است

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۸۳

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جزییات عملکرد بودجه 6 ماهه نخست سال 98 را تشریح کرد.

محمد حسینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به وضعیت عملکرد بودجه سال 98 کشور اظهار کرد: آخرین عملکرد بودجه مربوط به 31 شهریور امسال، نشان می‌دهد که بالغ بر 65 درصد درآمدهای مصوب شش دوازدهم وصول شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: کمترین وصولی این بخش مربوط به درآمدهای نفت با 28 درصد و بیشترین وصولی با عملکرد بیش از 100 درصدی مربوط به واگذاری دارایی‌های مالی بوده که عمده آنها انتشار اوراق اسلامی است. همچنین درآمدهای مالیاتی (گمرک و مالیات) در 6 ماهه نخست سال 75 درصد وصول شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد بخش هزینه‌ای بودجه نیز عنوان کرد: طبق آ‌مار عملکرد هزینه جاری 80 درصد است. تفاوت این عدد با میزان درآمدها از محل تنخواه بودجه از طریق خزانه و بانک مرکزی تامین شده است.

وی ادامه داد: 75 درصد اعتبارات مصوب مربوط به جبران خدمات کارکنان یا همان پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان پرداخت شد. عملکرد پرداخت اعتبار طرح‌های عمرانی 20 درصد است. تملک دارایی‌های مالی یا بازپرداخت اوراق سررسید شده نیز 35 تا 40 درصد گزارش شده است. این نماینده مجلس افزود: دولت همچنین پرداختی‌ها از محل ماده 10 و 12 قانون بودجه که مربوط به 3 درصد منابع به منظور جبران حوادث غیرمترقبه و سیل اخیر است را در پرداخت‌های عمرانی منظور کرده است. حسینی در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای سیل اخیر که چند استان با آن درگیر بودند عنوان کرد: تا 31 تیرماه بالغ بر 214 میلیون دلار بدین منظور برداشت و هزینه شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه امسال نیز بیان کرد: سال گذشته سهم صندوق توسعه ملی 32 درصد بود که 20 درصد آن واریز و 12 درصد دیگر برای شرایط اضطراری کشور براساس مصوبه ذخیره شد. براساس از این محل بالغ بر 5 میلیارد دلار منابع به دست آمد که بخشی از آن تاکنون برای مصارف بودجه هزینه شده است.

وی یادآوری کرد: تا 31 شهریور چیزی بیش از 2 هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق و جبران خدمات کارکنان پرداخت شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با کمبود درآمدی روبرو هستیم، پیش‌بینی کرد: تا پایان سال درآمد مالیات هم روند 80-70 درصدی تحقق را داشته باشد. در رابطه با فروش دارایی‌های دولت که مجوز آن از سران قوا گرفته شده تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است. حسینی ادامه داد: در حال حاضر انتشار اوراق نیز با مشکلاتی روبرو است و بخش خصوصی از این اوراق استقبال نمی‌کند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سقف بودجه عمومی از 448 هزار میلیارد تومان به رقم 386 هزار میلیارد تومان کاهش یافت، تصریح کرد: در شش‌ماهه امسال 20 درصد کسری منابع وجود دارد که احتمالا تا پایان سال به حدود 150 هزار میلیارد تومان نیز برسد.

 

ارسال نظر