خروج از رکود پس از 2020

۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۲۸۱
خروج از رکود پس از  2020

آیسان تنها|

در حالی که مرکز آمار ایران از ابتدای امسال اقدام به انتشار گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصادی کشور نکرده است، روز گذشته صندوق بین‌المللی پول شاخص‌های اقتصادی کشور را به روز کرد. طبق آنچه شاخص‌های اقتصادی به روز شده نشان می‌دهند رشد اقتصادی عمق کاهش اقتصادی بیشتر و بیکاری هم افزایش یافته است. به گزارش «تعادل»، مرکز آمار ایران مسوول انتشار آمارهای اقتصاد کلان است. با این حال در مواقعی به صورت دوره‌ای از اعلام برخی آمارها امتناع کرده است. مانند امسال که از ابتدای سال تاکنون نه رشد اقتصادی سه ماهه بهار را اعلام کرده و نه نرخ رشد اقتصادی شش ماهه را. البته در فقدان اعلام رسمی رشد اقتصادی مرکز آمار ایران، صداهایی از بانک مرکزی، رقیب دیرینه مرکز آمار ایران در اعلام آمار به گوش می‌رسد. مدتی پیش رییس کل بانک مرکزی ایران، از مثبت شدن رشد اقتصادی سال جاری خبر داده بود. موضوعی که البته با توجه به ایجاد محدودیت در فروش نفت کشور چندان پیش‌‌بینی پذیر نبود. با توجه به اینکه تاکنون برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به نحوی بوده است که رشد اقتصادی کشور بیشتر مرهون رسیدن منابع حاصل از فروش نفت است،مرکز آمار رشد اقتصادی سال جاری را هر عددی که محاسبه کرده باشد، اکنون صندوق بین‌المللی پول آمارهای اقتصادی خود را از چشم‌انداز کشورها به روز کرده و در این آمارها، برآورد خود از رشد اقتصادی ایران در سال 2019 را تنزل داده است. آنگونه که صندوق می‌گوید رشد اقتصادی سال 2019 در ایران احتمالا به منفی 9.5 درصد می‌رسد.

  فاصله 4 درصدی نرخ بیکاری صندوق با مرکز آمار

همچنین صندوق بین‌المللی پول گزارش مربوط به نرخ بیکاری را هم به روز کرده است. آنگونه که صندوق گزارش داده است سال 2019 نرخ بیکاری کشور افزایش یافته و از 14.5 درصد سال 2018 به 16.8 درصد سال 2019 رسیده است. این برآورد البته با توجه به منفی شدن رشد اقتصادی کشور چندان دور از ذهن نیست. این در حالی‌ است که در هفته‌های اخیر مرکز آمار ایران نرخ بیکاری تابستان سال جاری را

 10.5 درصد اعلام کرده بود. طبق آنچه مرکز آمار گزارش داده است بیکاری تابستان نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی کاهش هم پیدا کرده است. البته این گزارش از سوی بسیاری از کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت

چرا که رابطه رشد اقتصادی و نرخ بیکاری مانع از آن می‌شد که با توجه به کاهش رشد اقتصادی در سطح کشور کاهش بیکاری از سوی جامعه پذیرفته شود. در عین حال مرکز آمار ایران به عنوان مجری اعلام آمارهای رسمی اقتصادی، توضیحات مکملی درباره چگونگی رسیدن به کاهش رشد اقتصادی هم ارایه نکرده است.

  تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها

یکی دیگر از شاخص‌هایی که صندوق بین‌المللی پول گزارش کرده است، تورم است. گرچه این نهاد، در گزارش خود نرخ تورم بیشتری نسبت به گذشته برای اقتصاد ایران برآورد کرده است و به این ترتیب تورم سال 2019 را 35.7 درصد برآورد کرده است ولی بین این نرخ و تورمی که مرکز آمار ایران برای اقتصاد کشور اعلام کرده است، شکاف وجود دارد. چرا که تازه‌ترین گزارش تورم مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم سالانه شهریور ماه به 42.7 درصد رسیده است این در حالی‌ است که وضعیت تورم تولیدکننده به عنوان نرخ پیش‌نگر تورم مصرف‌کننده حاکی از آن است که تورم حداقل تا انتهای سال 2019 همچنان افزایش خواهد یافت. بنابراین پیش‌بینی‌های داخلی بر این است که تا انتهای سال 2019 تورم تولید‌کننده بیش از 35 درصد باشد.

 افق پیش روی اقتصاد ایران

صندوق بین‌المللی پول گزارش شاخص‌های اقتصادی ایران در سال 2020 را هم به روز کرده است. در حالی که مدتی پیش گزارش صندوق حاکی از آن بود که در سال آینده میلادی اقتصاد ایران به مسیر رونق باز می‌گردد ولی اکنون تازه‌ترین گزارش صندوق نشان می‌دهد که این پیش‌بینی احتمالا محقق نشد و اقتصاد ایران در سال 2020 رشد اقتصادی صفر درصدی را تجربه خواهد کرد و ایران از رکود اقتصادی خارج خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین برای نرخ بیکاری سال 2020 اقتصاد ایران نیز روند تنزل را در نظر گرفته است. آنگونه که صندوق گزارش داده است سال آینده نرخ بیکاری اقتصاد ایران به 17.4 درصد می‌رسد که با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی منفی چندان هم دور از ذهن نیست. با این حال گزارش صندوق می‌گوید اوضاع تورم اقتصاد ایران در سال 2020 بهتر از سال جاری و سال قبل میلادی یعنی 2019 و 2020 خواهد بود. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول تورم اقتصاد ایران در سال 2020 به 31 درصد کاهش خواهد یافت.

 

ارسال نظر