عرضه سهام پالایشگاهی به ارزش ۲۰هزار میلیارد تومان

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۵۶

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به عرضه سهام 6 شرکت بورسی پالایشگاهی به ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان، گفت: برهم خوردن فضای کلی اقتصاد کشور دلیل عدم موفقیت واگذاری هپکو است.علیرضا صالح، درباره روند خصوصی‌سازی در کشور، اظهار داشت: بخش اعظم پتروشیمی‌های کشور از طریق اصل ۴۴ واگذار شده است. ایجاد بانک‌های غیر دولتی در کنار صنایع فولادی کشور نیز از این طریق واگذار شده است.

وی تصریح کرد: بازار بورس کشور روی شرکت‌هایی که از طریق اجرای اصل ۴۴ واگذار شده‌اند می‌چرخد. در حال حاضر حدود ۴۰۰ شرکت دیگر برای واگذاری به بخش خصوصی باقی مانده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده، تنوع در واگذاری‌ها را سرلوحه کار خود قرار دادیم و به همین جهت واگذاری فقط فروش دارایی‌ها نیست بلکه ممکن است در قالب پیمان مدیریت، بازسازی ساختاری و انواع روش‌های دیگر صورت بگیرد.وی گفت: در تلاش هستیم طی یک ماه آینده یکی از صندوق‌های مبادله‌ای که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از سهام 6 شرکت بورسی پالایشگاهی را شامل می‌شود، به عموم عرضه کنیم.

به گفته صالح همانطور که در سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ تاکید شده است، مهم‌ترین هدف از اجرای این سیاست‌ها تشویق مردم به پس انداز و ورود آنها به بازار سرمایه است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی ضمن اشاره به شرکت‌های واگذار شده به بخش خصوصی، افزود: این شرکت‌ها به ۹۰۰ عدد می‌رسد و عمده سهام دولت‌ها را شامل می‌شود. واگذاری شرکت به بخش خصوصی تنها یک حلقه از فرآیند واگذاری است و بهبود فضای اقتصاد حاکم بر کشور نیز حلقه مهم دیگری است. در حقیقت خروجی‌های خصوصی‌سازی را نباید از فضای حاکم بر اقتصاد کشور جدا ببینیم. وی ادامه داد: شرکت‌های پتروشیمی با همان روشی به بخش خصوصی واگذار شده که کارخانه هپکو اراک واگذار شده است، اما بر خلاف شرکت‌های پتروشیمی، شرکت هپکو موفق نبوده و یکی از دلایل این مساله بر هم خوردن فضای کل اقتصاد کشور است.

 

 

ارسال نظر