رشد 110 درصدی فروش اموال تملیکی

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۱۲
رشد 110 درصدی فروش اموال تملیکی

بررسی گزارش عملکرد سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نشان می‌دهد، در حالی کل فروش سازمان نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده که کالاهای اعاده شده نیز رشد ۱۱۰ درصدی داشته است.

به گزارش تسنیم، سازمان اموال تملیکی یک سازمان حاکمیتی (در قالب یک شرکت دولتی) است که بر اساس قانون، وظیفه تعیین تکلیف اموالی که به انحای مختلف به تملک این سازمان درآمده را بر عهده دارد. این کالاها عبارتند از: کالاهای متروکه، ضبطی گمرکی و قضایی و کالاهای قاچاق.

گفتنی است فروش اموال در این سازمان بر اساس احکام صادره از سوی مراجع قضایی انجام می‌شود. سید حسین میرمعینی معاون فروش سازمان اموال تملیکی طی گفت‌وگویی با تسنیم، تاکید کرد، پس از اخذ احکام قضایی مربوطه با توجه به شرایط و نوع کالا به‌صورت داخلی یا به شرط صادرات از طریق مزایده الکترونیکی کتبی یا حضوری فروخته خواهد شد .بدیهی است مبالغ حاصل از فروش به خزانه واریز می‌گردد . از سوی دیگر جلوگیری از ورود کالاهای فاسد و غیراستاندارد به بازار مصرف در راستای حفظ سلامت جامعه و محیط زیست در دستور کار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است.

وی در ادامه خواستار همکاری‌های بیشتر در راستای تحقق کامل حقوق دولت و مردم شد و افزود: طی شش ماهه نخست سال جاری بیش از 23 هزار پرونده اموال منقول در این سازمان تشکیل شده است که 15 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های اخیر با پیوستن سازمان به سامانه جامع امور گمرکی و تبادل الکترونیکی اطلاعات، همچنین پایش و کنترل تصویری انبارها و استفاده از پلمپ الکترونیک در جابه‌جایی کالا، فرآیند تعیین تکلیف کالاهای متروکه را نیز شفاف‌تر کرده است.

بر اساس گزارش‌ها در انتهای سال 97 با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر ارگان‌های ذی‌صلاح، امکان فروش داخلی برخی کالاها که مشابه آن در داخل کشور تولید نمی‌شود جهت تعیین تکلیف بخشی از کالاهای دپو شده در انبارهای سازمان اموال تملیکی صادر شد که این امر می‌تواند به تخلیه بخشی از ظرفیت انبارهای این سازمان کمک شایانی نماید.

به گزارش تسنیم، اموال تملیکی وظیفه تعیین تکلیف کالاهای منقول، غیر منقول، قاچاق، کالاهای امحا شده و کالاهای اعاده شده دارد و همچنین بر همین مبنا، عملکرد سازمان نشان می‌دهد، در مجموع فروش این سازمان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

به گفته معاون فروش این سازمان، درآمدهای حاصل از فروش اموال منقول از طی 6ماهه نخست سال جاری، 118 درصد رشد داشته که این درآمد مربوط به بیش از 11 هزار پرونده تعیین تکلیف شده است. همچنین چهار استان خوزستان، تهران، هرمزگان و اصفهان بیشترین سهم را از فروش اموال منقول تحت تملک سازمان اموال تملیکی در اختیار داشته‌اند.

بر این 10 قلم کالای پرفروش 6 ماهه نخست سال جاری به ترتیب شامل، کالاهای سریع الفساد، لوازم برقی، طلا و جواهرات، وسایل ارتباطی، پوشاک، انواع ظروف، منسوجات، وسایل نقلیه، فلزات و لوازم ساختمانی بوده است.

گزارش عملکرد سازمان اموال تملیکی نشان می‌دهد، تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده کالای قاچاق نزدیک به 101 هزار مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 132 درصد رشد داشته است.

بر اساس جزییات این گزارش، قریب به 800 تن انواع کالا به ارزش 34 میلیارد تومان توسط این سازمان در نیمه نخست سال منهدم شد که این شاخص 42 درصد کاهش داشته است و اغلب کالاهای انهدامی را مواد خوراکی و آشامیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو، البسه مستعمل و... تشکیل داده‌اند.

یکی از نکات جالب در گزارش عملکرد شش ماه ابتدایی سازمان اموال تملیکی رقم سنگین و میزان قابل توجه اعاده کالاهای متروکه موجود در انبارهای سازمان در راستای صیانت از تولید داخلی به صاحبان کالاست. بر‌این اساس 274 میلیار تومان انواع کالا به صاحبان آن بازگردانده شده که نسبت به مدت مشابه سال 97 رشد دو برابری داشته است. بر اساس قانون در صورتی که صاحب کالا بتواند رای برائت از قاچاق کالا به سازمان اموال تملیکی ارایه نماید هیچ گونه هزینه‌ای از جمله هزینه انبارداری پرداخت نخواهد کرد که بار مالی آن مجددا روی دوش دولت و سازمان اموال تملیکی خواهد بود.

 

ارسال نظر