اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۳۲۶

برنامه اجرایی اصلاح  نظام بانکی به رییس جمهوری تقدیم شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برنامه اجرایی اصلاح نظام بانکی در نیمه دوم شهریورماه به رییس جمهوری تقدیم شد و این وزارتخانه راهکارهای ارائه شده در این برنامه را تا حصول نتیجه از مراجع ذی‌ربط پیگیری می کند.

به گزارش روز جمعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، «فرهاد دژپسند» در جلسه با مدیران عامل بانک‌های دولتی افزود:‌ افزایش شفافیت، افزایش کارآمدی و مدیریت درست هزینه ‌های بانک‌ ها، منوط به استقرار بانکداری دیجیتال و همچنین اجرای کامل و موثر حاکمیت شرکتی شامل تفکیک مدیرعامل از رییس هیات مدیره، تشکیل هیات عامل و تشکیل کمیته‌های هیات مدیره است.

وی اظهار داشت: مقرر شده معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد، بانک‌ها را از منظر اجرای حاکمیت شرکتی و استقرار بانکداری دیجیتال مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار دهد.  

وزیر اقتصاد در ادامه، عزم و اراده جدی بانک‌‌ها در واگذاری اموال مازاد و شرکت‌های تابعه، اموال تملیکی و همچنین تعدیل شعب بانک‌‌ها را از اولویت های نظام بانکی برشمرد و گفت: واگذاری شرکت های تابعه غیربانکی به بخش خصوصی با استفاده از ساز وکارهای شفاف ارزیابی، ارزش‌گذاری و از طریق بورس انجام می شود.

دژپسند خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد در این زمینه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رییس جمهوری و قانونگذار است، حمایت های لازم را از بانک‌ها انجام می دهد.وی یادآور شد: ساز وکار پیش بینی شده برای آگاهی همه متقاضیان از دارایی های مازاد بانک‌ها توسط وزارت اقتصاد تدوین و به اطلاع عموم خواهد رسید.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:‌ مقرر شده ارائه شیوه‌های مولدسازی اموال مازاد، تملیکی و تسهیل واگذاری این واحدها به منظور فعال‌سازی، احیا و افزایش اشتغال این بخش‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دژپسند از بانک‌ها خواست همچون گذشته حمایت‌های لازم را از بخش‌های مختلف اقتصادی و به‌ویژه بخش تولید به‌عمل آورند.

بی نیازی از درآمد‌های نفتی با مالیات بر ارزش افزوده

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر اینکه افزایش سطح رفاه اجتماعی را رقم می‌زند، کشور را از درآمدهای نفتی بی‌نیاز می‌کند.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس گفت: در جریان بررسی این لایحه در کمیسیون اقتصادی، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان مالیاتی و اتاق‌ بازرگانی حضور داشتند و حتی در برخی از جلسات کمیسیون از اصناف نیز دعوت به عمل آمد تا نظرات خود را بیان کنند.

نماینده مردم شبستر در مجلس افزود: کمیسیون از اصلاحات انجام گرفته بر لایحه مالیات بر ارزش افزوده، دو هدف داشت؛ نخست آنکه نواقص قانون آزمایشی سال 1387 اصلاح شود، چراکه این قانون موقت بود و سالانه تمدید می‌شد و دوم آنکه بتوان قانون دایمی در این حوزه برای کشور تصویب کرد.وی با بیان اینکه تلاش کمیسیون اقتصادی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده این بود که نظرات تمامی کارشناسان و اقشار تا جای ممکن برآورده شود، اظهار کرد: با تصویب این لایحه از فرارهای مالیاتی جلوگیری می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به زیرساخت‌های موردنیاز برای اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده اضافه کرد: کمیسیون اقتصادی پیش از تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده، لایحه صندوق مکانیزه فروش را بررسی و آن را در 27 ماده تصویب کرد تا انصاف و عدالت در پرداخت مالیات رعایت شده و وصول مالیات شفاف شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده موجب افزایش سطح رفاه اجتماعی شده و نحوه هزینه کرد مالیات‌ها را شفاف می‌کند، ادامه داد: با تصویب و اجرایی شدن این لایحه کشور به تدریج از درآمدهای نفتی مستقل می‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سه قوه درصدد هستند که درآمدهای نفتی تنها در بخش عمرانی کشور هزینه شده و هزینه‌های جاری از مالیات تامین شود که با تصویب و اجرایی شدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده این امر محقق می‌شود.

پروژه‌های عمرانی دغدغه مردم  و  نمایندگان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمایندگان بر اساس مواد بودجه برنامه‌های خود و دولت را به مردم ارایه کرده‌اند بروز اخلال در تزریق بودجه اعتماد مردم نسبت به نمایندگان و دولت را کاهش می‌دهد.

حمدالله کریمی در خصوص اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام گفت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان و مردم اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه‌های نیمه تمام است، بعد از ارایه لایحه بودجه به مجلس و تبدیل آن به قانون و ابلاغ قانون بودجه توسط رییس‌جمهور متاسفانه شاهد هستیم که تزریق بودجه و اتمام پروژه‌ها با اخلال جدی مواجه شده است.

 

ارسال نظر