مردم، قدرت و منافع (87)

۱۳۹۸/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۷۳۷
مردم، قدرت و منافع (87)

نوشته:  جوزف  استیگلیتز|

ترجمه:  منصور   بیطرف|

   چالش فناوری‌های نو

   فناوری‌های نو و تهدید برای دموکراسی

فناوری‌های جدید حتی بیشتر از آنکه تهدیدات بالقوه‌ای برای اقتصاد ما و حریم خصوصی ما باشند، برای دموکراسی ما خطر دارند. فناوری‌های جدید، شمشیرهای دولبه هستند. طرفداران آن، نقاط مثبت آن را برجسته کرده‌اند: ایجاد یک فضای عمومی بزرگ که در آن صدای هر فردی را می‌توان شنید. اما ما یک جنبه خیلی شیطانی آن را هم دیده‌ایم، مثلا، روسیه به‌طور مکرر در انتخابات دمکراتیک دخالت کرده و به نظر می‌آید که در تلاش است تا اعتماد در دموکراسی غربی را مضمحل کند. فناوری‌های جدید را می‌توان برای دستکاری نه تنها در تقویت منافع اقتصادی بلکه برای تضعیف دیدگاه‌های مشخص و تردید انداختن در دیگران استفاده کرد .آنهایی که پول ببشتری دارند می‌توانند این کار را بهتر انجام دهند – و خانواده رابرت مرسر و دیگرانی که کمبریج آنالیتیکا را تامین مالی کرده‌اند، در خفا و با تلاش‌های انحرافی که انتخابات 2016 را دستکاری کرده‌اند می‌توانند نشان دهند که آن چگونه کار می‌کند.بنابراین، فناوری‌های جدید مسیر جدیدی را باز کرده‌اند که از طریق قدرت و پول، قدرت و پول بیشتری به دست می‌آورند.

یک سری اصلاحات پیشنهاد شده اما هیچ کدام برای انجام این مهم قانع‌کننده نیست. برخی خواهان مسوولیت بیشتری روی پلتفرم هستند. آلمان موضع قوی‌تری را   روی انتشار سخنان نفرت‌انگیز برداشته است که با توجه به تاریخچه آن کشور تعجبی هم ندارد. در برخی موارد ارایه با تاخیر – مثل کند کردن اینترنت، کاهش دادن شانس‌های اطلاعات سوء که از طریق آلوده کردن ویروس یا ترند کردن صورت می‌گیرد – شاید کارساز باشد. در همین حال، فرایند ارزیابی‌های فاکت را می‌تواند به کار انداخت؛ برچسب زدن مفادی مانند اینکه در صورت ارزیابی فاکت دوباره ارسال می‌شود در غیر این صورت خیر، می‌تواند کمکی بکند .

همچنین الزام به فاش ساختن منابع پرداخت آن دسته از تبلیغاتی که سعی دارند تا به عنوان اخبار واقعی  روی رسانه‌های اجتماعی به گردش دربیایند می‌تواند کمک کند – و بنابراین می‌توان از این طریق حمایت‌های خارجی که بر انتخابات ما هدف‌گذاری تبلیغاتی می‌کنند را شناساند. این را باید انجام داد حتی اگر باعث شود که مقداری از منافع فیس‌بوک و توییتر از دست برود. برای اینکه از بانک‌ها هم نتوان به عنوان مجرای پول‌هایی که مرتبط با تروریسم یا پولشویی هستند استفاده شوند ما می‌توانیم بانک‌ها را ملزم کنیم که «مشتریان خودتان را بشناسید.» ما باید الزامات مشابهی را روی فیس بوک، توییتر و دیگر پلتفرم‌های فناوری تحمیل کنیم. این تغییر سیاست، تازه اگر به‌طور مناسب به کار گرفته شود، به تنهایی راه طولانی را برای متوقف کردن دخالت روسیه در انتخابات امریکا و انتخابات دیگر کشورها باید طی کند.

 

ارسال نظر