ذخیره 15 هزار میلیاردی درآمدهای بودجه با حذف یارانه

۱۳۹۸/۰۷/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۵۵۴

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره 14 قانون بودجه کل کشور می‌گوید از حدود 45 هزار میلیارد تومان مبلغ تخصیص داده شده به یارانه نقدی، حدود 15هزار میلیارد تومان از یارانه پر درآمدها تا پایان امسال حذف خواهد شد و در حال حاضر رتبه اعتباری افراد مبتنی بر داده‌های بانک‌های اطلاعاتی مانند شاخص خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد و مجموع ارزش خودرو، تعداد و ارزش ملک ثبت شده به نام اعضای خانوار و سرپرست، تعداد سفرهای خارجی و برخی شاخص‌های قابل ارایه دیگر مشخص شده است، در این راستا افرادی که یارانه آنها واریز نشده است کاندیدای حذف از دریافت یارانه هستند و یارانه شهریور نوبت ۱۰۳ برای آنها واریز نشده است. همچنین وی تاکید دارد که مردم به صورت حضوری برای اعتراض به ساختمان دستگاه‌های دولتی به‌ویژه وزارت کار، تعاون و ورفاه اجتماعی مراجعه نکنند و اعتراضات خود را تنها از طریق سامانه قرار داده شده در سایت وزارت تعاون ثبت و پیگیری کنند.

به گزارش «تعادل»، از ابتدای دولت یازدهم که قرار بود حذف یارانه‌های پردرآمدها با جدیت پیگیری شود، موضوعی که دولت به آن مدام استناد کرده و با استفاده از آن حذف یارانه‌های پردرآمدها را به تعویق می‌انداخت، نبودن منبع اطلاعاتی مناسبی برای تشخیص بی‌نیازان از دریافت یارانه‌ها بود.  در همان زمان بسیاری به دولت پیشنهاد کردند که اقدام به حذف یارانه‌ها از پایین کند. به این ترتیب که پرداخت یارانه به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و... ادامه دهد ولی یارانه‌ دهک‌های میانی و دهک‌های ثروتمند را حذف کند. البته که دولت شاید از بیم گسترش نارضایتی‌های اجتماعی تن به چنین پیشنهادی نداد.  اکنون ولی با ایجاد محدودیت در درآمدهای دولت، به نظر می‌رسد که راهکار حذف یارانه‌های ثروتمندان تنها گزینه پیش روی دولت باشد. همچنانکه اخیرا وزارت رفاه با همکاری دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده که رسما حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی را کلید زده است. اما سوالات بسیاری برای جامعه مطرح است اینکه فرآیند حذف به چه صورت است؟ دولت با چه ملاکی اقدام به حذف یارانه 200 هزار خانوار می‌کند؟ و اگر صابون دهک پر درآمد به تن عدهای خورد ولی با حقیقت زندگی آنان مطابقت نداشت چه کنند؟ چگونه برای تجدید نظر دولت و واریز دوباره یارانه به حساب خود اقدام کنند؟ اعتراضات خود را به چه صورت و در کجا ثبت کنند و درنهایت چگونه باید اعتراضات خود را پیگیری کنند؟ حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه کل کشور تلاش کرده است به این سوالات پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه منظور سخنگوی دولت از حذف میلیاردرها از یارانه نقدی، حذف یارانه پردرآمدها بوده است، اظهار کرد: هم‌اکنون رتبه اعتباری افراد مبتنی بر داده‌های بانک‌های اطلاعاتی مانند شاخص خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد و مجموع ارزش خودرو، تعداد و ارزش ملک ثبت شده به نام اعضای خانوار و سرپرست، تعداد سفرهای خارجی و برخی شاخص‌های قابل ارایه دیگر مشخص شده است؛ در این راستا افرادی که یارانه آنها واریز نشده است کاندیدای حذف از دریافت یارانه هستند و یارانه شهریور نوبت ۱۰۳ برای آنها واریز نشده است. وی با اشاره به مکانیزم اعتراض مردم به حذف یارانه نقدی گفت: سرپرستان خانوار در صورت اعتراض به قطع یارانه خود می‌توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و بعد از دریافت پیامک کد رهگیری باید به سامانه یارانه مراجعه و پس از مشاهده اطلاعات بانکی اعتراض خود را ثبت کنند.

میرزایی ادامه داد: ما در گام ابتدایی، وضعیت ۲۰۰ هزار خانوار (۸۰۰ هزارنفر) را بررسی و یارانه آنها را حذف می‌کنیم و سخنگوی دولت در مراحل بعدی حذف یارانه سایر خانوارها را اعلام خواهد کرد.

 کسانی که اشتباه حذف شدند چه کنند

دولت از ابتدا تلاش کرد حذف یارانه ثروتمندان را بصورت داوطلبانه کلید بزند. هر چند که حذف داوطلبانه چندان موفقیت‌آمیز نبود. اکنون نیز دولت راهی را در نظر گرفته است که اگر افراد خود را مستحق دریافت یارانه بداند برای دریافت یارانه اقدام کنند. البته تشخیص مستحق بودن این افراد دیگر با نهادهای مربوط است.

در این زمینه و مکانیزم‌هایی که افراد می‌توانند برای اعتراض به حذف یارانه‌هایشان اقدام کنند، بیان کرد: افرادی که پیامک دریافت می‌کنند باید به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از دریافت کد رهگیری اعتراض خود را ثبت کنند و حذف‌شدگان برای مراجعه به سامانه یارانه ۴۸ ساعت فرصت دارند، بنابراین مردم به هیچ‌وجه به دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه حضوری نکنند چراکه مکانیزمی برای پاسخگویی حضوری طراحی نشده است. سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور با اعلام اینکه مردم برای ثبت اعتراض خود به قطع یارانه برای مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، دو ماه فرصت دارند، تأکید کرد: این افراد به محض دریافت کد رهگیری از دفاتر پیشخوان، تا ۴۸ ساعت فرصت دارند که به سامانه یارانه مراجعه کنند. وی افزود: اگر اعتراض آن دسته از خانوارهایی که یارانه آنها قطع می‌شود وارد باشد جای هیچ نگرانی نیست، یارانه ماه‌هایی که به حساب آنها واریز نشده به صورت یک جا و در اولین نوبت به حسابشان واریز خواهد شد. میرزایی همچنین با بیان اینکه در گام اول کاندیداهای حذف از یارانه نقدی را شناسایی کردیم، گفت: ۲ هزار و ۱۴۰ سرپرست خانوار شماره تلفنی در هیچ یک از پایگاه‌های اطلاعاتی نداشتند و با مساعدت وزارت ارتباطات برای سایر اعضای خانوار پیامک ارسال شده است. وی افزود: در حال حاضر با دو دسته از خانوارها مواجه هستیم؛ دسته اول افرادی هستند که به عنوان کاندیدای حذف شناسایی شده‌اند و دسته دوم که شامل ۳ گروه می‌شود به این صورت است که بعضی از افراد یارانه نه یارانه دریافت کرده‌اند و نه پیامک حذف به آنها ارسال شده است که این مساله در ماه‌های قبل هم در سازمان هدفمندی بود، مشکل هم مربوط به حساب بانکی (تغییر یا مسدود شدن حساب بانکی) می‌شود که یک امر رایج است و پس از مراجعه فرد در صورت عدم وجود موانع قانونی، از کارت رفع انسداد می‌شود؛ گروه دوم شامل خانوارهایی می‌شود که با فوت یا تغییر سرپرست خانوار مواجه شده‌اند و گروه سوم هم مربوط به تاخیر در واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار از سوی بانک می‌شود. این ۳ گروه مشمول حذف از یارانه نقدی نیستند ولی پیامکی هم دریافت نکرده‌اند.

این مقام مسوول ادامه داد: شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ برای شنیدن اعتراضات راه‌اندازی شده که تا امروز در مجموع ۱۹۰ تماس تلفنی داشتیم که ۵۹ مورد حذف‌شدگان شهریور و ۱۱۹ مورد از سه گروه ذکر شده، بودند که این افراد مشمول حذف نبودند و ۴ تماس هم مربوط به حذف قبلی بوده است.

وی همچنین در مورد برآوردهای میزان حذف یارانه از ۴۲ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه، گفت: برآوردهای مختلفی وجود دارد و برآورد دقیقی ندارم اما احتمالا چیزی حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان حذف می‌شود که ناظر بر سال است.

 

ارسال نظر