49 میلیون سهامدار در انتظار مصوبه مجلس

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۶۸۴
49 میلیون سهامدار در انتظار مصوبه مجلس

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای آزادسازی سهام عدالت نیاز به قانون است، گفت: 49 میلیون سهامدار عدالت منتظر مصوبه مجلس هستند.

علیرضا ناطقی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین وضعیت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفت: به موجب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده 35 مشمولان بندهای «الف» و «ب» ماده (34) این قانون در قالب شرکت‌های تعاونی شهرستانی ساماندهی‌شده و از ترکیب آنها شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت شرکت‌های‌ سهامی ‌تشکیل و بر اساس قانون ‌تجارت فعالیت می‌کنند. دولت موظف ‌است جهت پذیرفته شدن شرکت‌های مذکور در بورس اوراق بهادار کمک‌های لازم را انجام دهد.

به گفته وی، شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در طول بیش از یک دهه اخیر شکل گرفته و در حال حاضر حدود 352 شرکت تعاونی سهام عدالت در کل کشور وجود دارد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه سرنوشت شرکت‌های تعاونی سهام عدالت چه می‌شود، بیان کرد: دولت، لایحه‌ اصلاح توزیع سهام عدالت موضوع مواد 34 الی 38 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را در دی‌ماه سال 96 به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است تا توسط مجلس شورای اسلامی نهایی و به تصویب برسد.

به گفته وی، برای بررسی این لایحه جلسات مختلفی در کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی تشکیل شده است.

ناطقی افزود: زمانی که آزادسازی سهام عدالت صورت گیرد، این سهام ارزش مناسبی خواهد داشت و به موجب قانون شرایط و چارچوب مدیریت و خرید و فروش سهام برای 49 میلیون نفر سهامدار مشخص خواهد شد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون در پاسخ به این پرسش که طی 10 سال گذشته شرکت‌های تعاونی سهام عدالت چه کرده‌اند، اظهار کرد: همه کارهای مربوط به ساماندهی و ثبت‌نام مشمولان سهام عدالت در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت انجام شده است. همچنین محل مراجعه مردم مشمول سهام عدالت، همین شرکت‌های تعاونی سهام عدالت بوده‌اند .

ناطقی در مورد اینکه بعد از گذشت 12 سال از سهام عدالت مردم نمی‌دانند سهامدار کجا هستند، اذعان کرد: مشمولان سهام عدالت سهامدار سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر ذی‌ربط هستند و منتظر تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی در این باره هستیم.

وی در مورد اینکه قرار بود، طبق نظر دولت در ابتدای سهام عدالت مردم سهامدار شرکت‌های خوب کشور شوند، گفت: آزادسازی سهام عدالت نیاز به قانون دارد و آخرین وضعیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در اختیار وزارت اموراقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی است. البته شرکت‌های خوبی در سبد سهام عدالت هستند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون در مورد اینکه چه هماهنگی بین وزارت تعاون به عنوان متولی شرکـت‌های تعاونی سهام عدالت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی خصوصی‌سازی وجود دارد، بیان کرد: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را ساماندهی کردیم، ولی اینکه سهام عدالت مربوط به کدام شرکت‌های سرمایه‌پذیر باشد، را وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان خصوصی‌سازی متولی است.

ناطقی در مورد تجمع کارکنان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت مقابل مجلس و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این افراد برخی از شاغلان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت هستند که حدود یک دهه در شرکت‌های تعاونی مشغول کار هستند و اعتراض آنها بیشتر از جنبه امنیت شغلی است که درخواست آنها از مجلس این است که مساله اشتغال آنها تعیین تکلیف شود.بنابراین موضوع اصلی تجمع شرکت‌های تعاونی سهام عدالت بحث اشتغال‌شان است و می‌گویند، اگر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت منحل شوند، تکلیف اشتغال آنها چه می‌شود. برخی از این افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می‌گیرند.

وی در مورد اینکه معترضان تعاونی‌های سهام عدالت می‌گویند قرار است سهام عدالت به دولت برگردد، اظهار کرد: مشمولان سهام عدالت به میزان پرداختی‌های خود مالک سهام ذی‌ربط هستند و این سهام به دولت بر نمی‌گردد.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون در مورد اینکه چرا به اندازه پولی که مردم پرداخت کرده‌اند، سهام عدالت آزاد نمی‌شود، گفت: چون آزاد کردن سهام عدالت قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی را می‌خواهد .

ناطقی ادامه داد: در حال حاضراز حدود 49 شرکتی که سهام عدالت در آنها وجود دارد، هنوز مشخص نیست که هر مشمول سهام عدالت، دارنده سهام کدامیک از این شرکت‌هاست و موضوع در زمان آزاد‌سازی مشخص خواهد شد.

وی در مورد اینکه آیا مشمولان سهام عدالت، مدیران شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند یا این افراد توسط دولت انتخاب شده‌اند، گفت: مجامع عمومی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت براساس قانون بخش تعاون تشکیل شده و اعضاء رأی می‌دهند و به هر کس در چارچوب قوانین و مقررات ذی‌ربط رأی دادند به عنوان هیات‌مدیره شرکت تعاونی سهام عدالت انتخاب می‌شوند و ما به عنوان دولت، مدیران تعاونی سهام عدالت را نصب نکردیم.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های تعاونی فعال و بخشی نیزنیمه فعال و یا غیرفعال شده‌اند، چون منابع درآمدی ندارند.

ناطقی در مورد اینکه منابع درآمد شرکت‌های سهام عدالت از کجاست، گفت: سازمان خصوصی‌سازی در چارچوب قوانین و مقررات مربوط در مورد کارکرد شرکت‌های تعاونی سهام عدالت حق‌الزحمه پرداخت می‌کرد که آخرین حق‌الزحمه این سازمان مربوط به کارکرد تا پایان سال 96 بوده و این حق‌الزحمه بابت کارها و وظایف محوله بوده است. در حال حاضر نیز سازمان خصوصی‌سازی کشور سامانه سهام عدالت را فعال نموده و امور ذی‌ربط را از طریق این سامانه انجام می‌دهد.

وی در مورد اینکه آیا با اجرای سهام عدالت فاصله درآمدی دهک‌ها کم شده است یا کم خواهد شد گفت: این سوال را باید بانک مرکزی و مرکز آمار ایران پاسخ دهند، چون آمارهای مربوط به ضریب جینی وشاخص‌های اقتصادی را تولید می‌نمایند.

 

ارسال نظر