ضرورت بازنگری معافیت‌های گمرکی و مالیاتی

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۵۰۶

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ عنوان معافیت گمرکی و ۱۰۲ عنوان معافیت مالیاتی در کشور اعمال می‌شود، گفت: باید در معافیت‌های گمرکی و مالیاتی موجود بازنگری شود، دولت در سال آینده نباید مانند بچه‌پولدارها رفتار کند.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس در گفت‌وگو با خانه‌ملت درباره بودجه سال 99 با لحاظ شرایط کشور، گفت: با توجه به بودجه 98 و دورنمای کشور برای سال 99 باید تمهیدات ویژه‌ای برای تنظیم بودجه سال آینده در نظر گرفته شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: پیاده‌سازی و اجرای کامل نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اهتمام جدی در اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، اصلاح نظام یارانه کالاهای اساسی و انرژی با لحاظ به حداقل رساندن آسیب به معیشت خانوارها از جمله راهکارهایی است که دولت باید در بودجه‌ریزی سال 99 به آن توجه کند.

وی با بیان اینکه محاسبات سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد مبلغ یارانه پنهان بیش از 950.000 میلیارد تومان است، اضافه کرد: اهتمام در تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به‌ویژه با حذف کامل منابع حاصل از صادرات نفت از بودجه برای اهرمی کردن این منابع برای اشتغال و تولید، اصلاح ساختار دولت براساس احکام قانون برنامه ششم توسعه در کوچک‌سازی و حذف موازی‌کاری با توجه به اولویت‌بندی فعالیت‌ها، درج بودجه تمام بخش عمومی در بودجه کل کشور به منظور شفافیت، اصلاح قوانین ناظر بر مراحل تهیه، تصویب، اجرا و نظارت بر بودجه کل کشور بهترین راهکارها برای اصلاح ساختار در سال 99 است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین اجرای عملیات بازار باز به منظور تبدیل بدهی دولت به سیستم بانکی به اوراق بهادار را یکی دیگر از روش‌های اصلاح ساختار بودجه سال آینده دانست و ادامه داد: اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با مالیه عمومی کشور همچون «قانون برنامه و بودجه» و «قانون محاسبات عمومی کشور»، تفکیک نهاد متولی تنظیم و نظارت بر بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای به نحوی که سازمان برنامه و بودجه متولی امور توسعه‌ای کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مسوول مدیریت اعتبارات هزینه‌ای شود، مولدسازی دارایی‌های دولت از طریق انتشار اوراق صکوک اجاره باید در بودجه‌ریزی سال 99 مد نظر قرار گیرد.

جعفرزاده‌ایمن‌آبادی تصریح کرد: دولت باید به استفاده از ظرفیت صندوق‌های ETF به منظور فروش دارایی‌های دولت، اجرای احکام بند «ط» تبصره (۲) و قانون اصلاح ماده (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور ساماندهی و شفافیت بودجه سال ۱۳۹۶ شرکت‌های دولتی برای تنظیم بودجه 99 توجه ویژه داشته باشد. وی تصویب لایحه مشارکت عمومی- خصوصی به منظور تأمین مالی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را یکی از بهترین راهکارها برای اصلاح ساختار بودجه برشمرد و گفت: در حال حاضر حدود 74 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد بنابراین مجلس باید برای تصویب لایحه مذکور سرعت عمل بیشتر داشته باشد، نباید برای پروژه‌های عام‌المنفعه از بودجه‌های دولت استفاده کرد بهترین راهکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.

نایب‌رییس فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹ عنوان معافیت گمرکی و ۱۰۲ عنوان معافیت مالیاتی در کشور اعمال می‌شود، افزود: باید در معافیت‌های گمرکی و مالیاتی موجود بازنگری شود در واقع در سال آینده نباید مانند بچه پولدارها رفتار کرد.

وی ادامه داد: تسریع در ارایه لایحه ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از سوی دولت و تصویب آن در مجلس منجر به افزایش حدود ۵۰0۰۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی ناشی از حذف معافیت‌های مالیاتی خواهد شد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: بازنگری در قوانین و مقررات موضوعه در خصوص اعمال تخفیفات، ترجیجات و معافیت‌ها از پرداخت حقوق ورودی که تأثیر آن بر اقتصاد کشور نامشخص است مانند تخفیف سود بازرگانی برخی از کالاهای وارده از گمرکات کشور باید در بودجه‌ریزی سال آینده مد نظر قرار گیرد.

 

ارسال نظر