مردم، قدرت و منافع (60)

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۸۶
مردم، قدرت و منافع (60)

نوشته:  جوزف استیگلیتز|

ترجمه:  منصور  بیطرف|

توافق نامه تازه میاان ایالات متحده، کانادا و مکزیک را در نظر بگیرید. این توافق‌نامه بر این اساس طراحی شده که منجر به کمتر شدن واردات قطعات خودرویی از مکزیک شود. حتی اگر این مقررات آن ‌طور که مدنظر است کار کند، خودروهای امریکایی گران‌تر و جذابیت کمتری خواهند شد. شاید ما بتوانیم در تولید قطعات خودرو چندین شغل بیشتر درست کنیم اما در تولید خودرو شغل‌های دیگری را از دست خواهیم داد زیرا فروش خودروهای ساخت امریکا کاهش می‌یابد.

مثال دیگری را در نظر بگیرید، اجازه دهید نگاهی بیندازیم به تعرفه‌های به‌شدت تبلیغاتی شده‌ای که ایالات متحده بر پنل‌های خورشیدی چین در سال 2018 اعمال کرد. این تعرفه‌ها منجر به احیای صنعت ذغال سنگ نشد. این کار حتی منجر به خلق صنعت پنل‌های خورشیدی امریکا هم نشد. چین تقریبا در بازدهی تولید پنل‌های خورشیدی گوی رقابت را ربوده و برای ایالات متحده به ویژه با احتساب هزینه نیروی کار امریکایی، بسیار سخت است که از آن جلو بزند. به احتمال خیلی زیاد پنل‌های خورشیدی که در ایالات متحده استفاده می‌شود تولید آن در چین ادامه خواهد یافت اما تعرفه‌هایی که بر آنها اعمال شده آنها را گران‌تر بنابراین برای مشتریان امریکایی و تجارت کمتر جذاب‌تر خواهد کرد. این باعث خواهد شد که شغل‌های نصب پنل‌های خورشیدی از بین برود - هر چند که تعداد شغل آنها کم است اما پنل‌های خورشیدی بخش رو به رشدی است که قبل از آنکه تعرفه‌های تازه بر پنل‌های خورشیدی اعمال شود دو برابر تعداد امریکایی‌هایی که در معادن زغال سنگ کار می‌کردند کارمند داشتند. پیش‌بینی‌هایی هم که شده بود تعرفه‌ها منجر به اشتغال کمتر در این شغل‌های سبز می‌شوند و اینکه تولید انرژی‌های دوست داشتنی برای محیط زیست کاهش می‌یابد، دارد محقق می‌شود.

یقینا اشتغال در فرآیند جهانی‌سازی نابود شده اما آنها دوباره در فرآیند بی‌حساب و کتاب ضدجهانی‌سازی که توسط ترامپ به اجرا در آمد دوباره از بین رفتند. دنیا زنجیره عرضه کارآمد جهانی را خلق کرده و ملل عاقل از آنها بهره‌برداری می‌کنند. برای امریکا که از این زنجیره عرضه کنار می‌رود، شرکت‌های آن کمتر رقابتی می‌شوند. مهم‌تر آنکه، هزینه‌های زیاد تطبیق در مورد آن وجود دارد. تطبیق با جهانی‌سازی خیلی سخت بود، به ویژه برای کارگران ما، و بهای بالایی برای آن پرداخت شد. اما ما بهای بالاتر دیگری را برای تطبیق با ضدجهانی‌سازی پرداخت خواهیم کرد.

 

ارسال نظر