فرار مالیاتی خیانت به ملت است

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۳۸۴

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: فرار مالیاتی خیانت به ملت و دست کردن در جیب بیت‌المال است لذا کسانی که اصل بدهی مالیاتی خود را تاکنون پرداخت نکرده‌اند تا تاریخ ۳۰ مهر ماه سال جاری برای پرداخت جرایم خود اقدام کنند تا مشمول خوش حسابی و بخشودگی جرایم مالیاتی شوند.

امیدعلی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی فشار اداری را خط قرمز سازمان امور مالیاتی دانست و بیان کرد: کشورداری با خانه داری فرق چندانی ندارد. یک کشور مانند یک خانواده است، باید دخل و خرج این خانواده با هم مطابقت داشته باشد، اگر ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی کشور وصول شود، تقریبا نصف حقوق و مزایای کارکنان حاکمیت فراهم شده است. نباید تصور شود که دولت مالیات بسیار زیادی را دریافت می‌کند زیرا واقعا شرایط به این شکل نیست.

 وی با اشاره به پایبندی این سازمان به چارچوب قوانین در کشور افزود: سازمان امور مالیاتی هیچ‌گونه فعالیتی را خارج از چارچوب قوانین انجام نمی‌دهد چرا که این سازمان خارج از قانون اختیاری ندارد و تنها با توجه به این اختیارات می‌تواند برای حل مسائل و مشکلات مطرح شده اقدام کند و گاهی نیز برخی از مسائل مطرح می‌شود که نیازمند تغییر قانون است و این مسائل باید در جایگاه خود پیگیری شوند.

رییس سازمان امور مالیاتی تحریم‌ها را فرصتی برای اصلاح بسیاری از زیر ساخت‌های کشور تلقی کرد و اظهار کرد: تحریم‌های ظالمانه امریکا فشار روانی زیادی را به اقتصاد کشور وارد کرده است اما از طرفی می‌توان اینگونه دید که این تحریم‌ها می‌توانند فرصتی برای اصلاح بسیاری از زیرساخت‌های کشور باشند و از طرفی نیز تولید داخل می‌تواند از این فرصت استفاده کرده تا خود را پیدا کند تا به واسطه آن وضعیت درآمد و هزینه‌های کشور نیز بهبود یابد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه وصول درآمدهای تعریف شده یکی از وظایف اصلی سازمان امور مالیاتی است باید گفت که این سازمان چهار برنامه را به صورت همزمان دنبال می‌کند. وصول درآمدهای مصوب و تلاش برای حداکثری کردن آن یکی از برنامه‌های سازمان امور مالیاتی است اما این سازمان به تنهایی خود را وصول‌کننده درآمدهای دولت نمی‌داند.

پارسا حمایت از تولید و تولیدکننده واقعی را یکی دیگر از مسوولیت‌ها و برنامه‌های سازمان امور مالیاتی دانست و اذعان کرد: حمایت از تولید و تولید‌کننده حقیقی از برنامه‌های سازمان امور مالیاتی است اما این حمایت‌ها محدود، مشروط، کاهنده و تضمین‌دار است و سازمان فقط در قالب این چارچوب از تولیدکننده واقعی حمایت می‌کند.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی این سازمان در جهت حمایت از تولید اشاره کرد: این بخشنامه در سال رونق اقتصادی و در شرایطی که واحدهای اقتصادی کشور زیر فشار هستند، سلیقه و برداشت سازمان‌های امور مالیاتی استان‌ها را حذف کرده و کسانی که اصل بدهی مالیاتی خود را تاکنون پرداخت نکرده‌اند تا تاریخ ۳۰مهر ماه سال جاری برای پرداخت جرایم خود اقدام کنند تا مشمول خوش حسابی و بخشودگی جرایم مالیاتی شوند.

وی تاکید کرد: بعد از این تاریخ برای بخش تولید دو درصد و برای بخش غیر تولیدی چهار درصد از میزان بخشودگی ۱۰۰ درصدی کم می‌شود. برای مثال اگر یک واحد تولیدی بخواهد در آبان ماه جرایم خود را تسویه کند به جای بخشودگی ۱۰۰ درصدی، از بخشودگی ۹۸ درصدی بهره مند خواهد شد.

امید علی پارسا با اشاره به بخشنامه تکمیلی در راستای بخشنامه بخشودگی جرایم مالیاتی گفت: در سال ۱۳۹۹ سقف اختیار مقامات استانی برای بخشودگی بخش تولید ۷۰درصد و ۵۰ درصد برای بخش غیر از تولید است. در این بخشنامه تاکید شده است آنهایی که بدهی‌های خود را در سال ۹۸ پرداخت می‌کنند، خوش حسابی به آنها تعلق می‌گیرد.

پارسا تصریح کرد: فرار مالیاتی جرم حسوب می‌شود و کسانی که از پرداخت مالیات سر باز می‌زنند سر و کار آنها با دستگاه قضاست و باید بگویم یکی دیگر از مهم‌ترین اهدافی که در سازمان امور مالیاتی دنبال می‌شود، بحث مقابله با فرار مالیاتی است. فرار مالیاتی با خیانت به ملت و دست کردن در جیب مردم و بیت‌المال تفاوتی ندارد.

رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای شناسایی و مقابله با فرار مالیاتی در کشور اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی برنامه ویژه‌ای برای شناسایی و مقابله با افرادی که در سراسر کشور فرار مالیاتی می‌کنند، تدارک دیده است، اگر تاکنون زمینه‌های فرار از مالیات در کشور فراهم بوده و اقدام بایسته و شایسته‌ای صورت نگرفته به این علت است که هنوز زیرساخت‌های لازم برای پایش و رصد اقتصاد کشور به صورت الکترونیکی وجود ندارد، به‌طور مثال اقتصاد خوزستان ویژگی‌هایی دارد که زمینه را برای فرار مالیاتی در این استان فراهم می‌کند اما این سازمان در نهایت هرچه زودتر برای جلوگیری از این فرآیند اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

 

ارسال نظر