شرکت‌های استارتاپی تعاونی می‌شوند

۱۳۹۸/۰۵/۳۰ - ۰۱:۴۶:۴۵
کد خبر: ۱۵۱۲۰۶
شرکت‌های استارتاپی تعاونی می‌شوند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید یکی از اولویت‌های معاونت تعاون وزارت کار ایجاد شرکت‌های استارتاپی هستند و این وزارتخانه به دنبال این است که شرکت‌های استارتاپی را در قالب تعاونی فعال کند و به این منظور نیازمند فعال کردن مراکز نوآوری است.

روز گذشته تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان معاونت تعاون وزارت کار و صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته کشور به منظور توسعه شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان و نوآور کشور به امضا رسید. در این جلسه‌ محمد کبیری، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، البرز محمدی، مدیرکل تعاونی‌های تولیدی کشور به همراه رضا نقی‌پور اصل، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و دیگر اعضای هیات‌مدیره صندوق در محل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته حضور داشتند و تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو طرف به امضا رسید.

 دراین جلسه محمد کبیری، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم اظهار کرد: ما برای توسعه تکنولوژی نیاز داریم با بخش‌های مختلف علمی و حمایتی در سطح کشور همکاری داشته باشیم و از این رو در نخستین اقدام، همکاری مشترکی را با صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز کرده‌ایم.

وی هدف از همکاری فوق را ایجاد «مراکز نوآوری بخش تعاون» عنوان و تشریح کرد: دو هدف اصلی تشکیل این مراکز، افزایش بهره‌وری و نفوذ دادن تکنولوژی در شرکت‌های تعاونی و حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان و نوآور است.

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در این بین تعاونی‌هایی هم وجود دارند که دانش‌بنیان نیستند اما اقداماتشان شفاف و نوآورانه است که به دنبال رسمی کردن این نوع تعاونی‌ها هم هستیم. در ادامه این مسیر و به‌خصوص به منظور توسعه هدف دوم این طرح، نیازمند همکاری جدی با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته نیز هستیم.

کبیری با بیان اینکه به دنبال این اقدامات مقدمه حمایت از تعاونی‌های دانش‌بنیان یا تعاونی‌های نوآور فراهم می‌شود، گفت: علاقه داریم برای سرعت بخشیدن به این حرکت به فصل مشترکی با صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته برسیم که در این زمینه اولویت ما همکاری مشترک در بحث سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر با صندوق است. در این راستا سعی داریم از انباشت تجربه گران‌بهای اعضای صندوق در این حوزه استفاده کرده و تجربه موفق در حمایت از شرکت‌ها را به بخش تعاون منتقل کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های حمایتی ما شرکت‌های استارتاپی هستند و به دنبال این هستیم که شرکت‌های استارتاپی را در قالب تعاونی فعال کنیم و به این منظور نیازمند فعال کردن مراکز نوآوری هستیم.

در ادامه این جلسه رضا نقی‌پور اصل، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته گفت: امیدوارم با حضور دکتر کبیری به عنوان مدیری جوان در رأس مجموعه معاونت تعاون وزارت کار، شاهد پویایی و به‌روزرسانی بیشتر شرکت‌های تعاونی کشور باشیم.

مدیرعامل صندوق اعلام کرد: بر اساس برنامه راهبردی صندوق، هدف ما حمایت حداکثری در بخش‌های ارایه تسهیلات، صدور ضمانتنامه، ارایه خدمات کارشناسی و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر است که امید است این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای بر توسعه حمایت‌های ما از سرمایه‌گذاری ریسک پذیر خواهد بود و این مهم با وجود توانمندی‌های معاونت تعاون وزارت کار یقیناً محقق خواهد شد.

نقی پور اصل افزود: در بحث ارایه خدمات کارشناسی به شرکت‌ها نیز طبق اساسنامه جدید صندوق و توجه ویژه به مبحث اشاعه دانش فنی در آن، این امر بر عهده صندوق گذاشته شده و به صورت خاص در برنامه مدیران این شرکت قرار دارد. ما همچنین به تجاری‌سازی دانش انباشته شده و اشاعه آن، هم در درون مرزها و هم بیرون از مرزها، توجه ویژه‌ای داریم و بحث انتقال و تجاری‌سازی دانش انباشته مراکز علمی و فنی کشور، در دستور کار مسوولان نیز قرار گرفته است.

گفتنی است در پایان این جلسه دو طرف ضمن امضای تفاهم نامه، تعهد خویش به منظور عملیاتی شدن مفاد تفاهم نامه را اعلام و بیان کردند که اجرای این تفاهم‌نامه می‌تواند اثرات خوبی بر روند توسعه هر چه بیشتر شرکت‌های تعاونی دانش‌بنیان و نوآور کشور داشته باشد.

 

ارسال نظر