بازرسی از 450 هزار کارگاه تولیدی

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۱۷

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از انجام بیش از ۴۵۰ هزار فقره بازرسی درون کارگاهی در سال گذشته خبر داد و از شورای شهر و شهرداری‌ها خواست جلوی ساخت و ساز غیرمجاز توسط افراد فاقد صلاحیت را بگیرند.

حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی که در حوزه ساخت و سازها در ایران وجود دارد و شورای شهر باید جلوی آن را بگیرد این است که ساخت و ساز را از دست شرکت‌ها و موسسات و افراد غیرمتخصص خارج کند و کار را به مراجع متخصص و صاحب صلاحیت بسپارد.

وی گفت: متاسفانه بعضا دیده می‌شود که در برخی نقاط عده‌ای سرمایه‌ای می‌گذارند و ساخت و ساز انجام می‌دهند بدون آنکه مجوز یا صلاحیتی از نظر فنی و تخصصی داشته باشند و از این طریق دچار حوادث تلخ و ناگوار می‌شوند.

    ورود شورای شهر به ساخت و سازهای غیرمجاز

معاون وزیر کار از شهرداری‌ خواست تا برای مقابله با وقوع حوادث ساختمانی در کلان‌شهرهایی مثل تهران تصمیم جدی بگیرد و شورای شهر نیز با مصوباتی که می‌گذراند از ساخت و ساز توسط افراد فاقد صلاحیت فنی جلوگیری کند چرا که عده‌ای تنها به دلیل کسب سود و درآمد دست به ساخت وساز می‌زنند و خلاف اصولی علمی به تخریب ساختمان می‌پردازند.

وی ادامه داد: خرداد ماه امسال دیداری با وزیر کار مالزی داشتیم و یکی از دغدغه‌هایشان افزایش حوادث در حوزه ساختمان بود. ما امیدوار بودیم که از تجربیات و امکاناتی که در اختیار دارند استفاده کنیم ولی دیدیم که وضع ما در بحث حوادث ناشی از کار بهتر است در حالی که آنها از بابت حوادث ساختمانی نگرانی زیادی داشتند.

    نرخ حوادث کار در ایران ۵.۵ درصد

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آمار حوادث کار در جهان گفت: در آسیا سالانه از هر ۱۰۰ هزار کارگر حدود ۱۳ درصد دچار حادثه منجر به فوت می‌شوند. این رقم در اروپا به ۳.۵ درصد می‌رسد و خوشبختانه در ایران ۵.۵ درصد است.

به گفته شاکرمی، در سال گذشته بیش از ۴۵۰ هزار فقره بازرسی از کارگاه‌های تولیدی مشمول قانون کار در سراسر کشور صورت گرفته است.

وی در پایان با اشاره به قابلیت‌های سامانه جامع روابط کار اظهار کرد: این سامانه هم‌اکنون در چند استان از جمله تهران و اردبیل به شکل آزمایشی در حال اجرا است ولی از هفته‌های آینده در چند استان دیگر اجرایی خواهد شد. خوشبختانه سرورهای سامانه تجهیزات و در وزارت کار نصب شده است و ما امیدواریم با استقرار سامانه بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه روابط کار شفاف‌سازی شده ویکی از دغدغه‌های مهم کارگران که موضوع شفافیت قراردادهای کار است، با ثبت قراردادها در این سامانه برطرف شود.

به گزارش ایسنا، سامانه جامع روابط کار از ۳۲ زیرمجموعه تشکیل شده است که زیر سامانه جامع ثبت دادخواست‌ها، آموزش ایمنی نیروهای کار، ثبت و تایید و پیگیری قراردادهای کار، بیمه بیکاری، حمایت از مشاغل، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، طبقه‌بندی مشاغل و بیمه کارگران ساختمانی از جمله آنها به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر