ضرورت افزایش قیمت گندم راهی موثر در خودکفایی

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۹۹

گروه اقتصاد کلان|

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امسال به موقع قیمت گندم را اعلام نکنیم و از طرفی هم خرید تضمینی انجام شده را افزایش ندهیم ممکن است در مقطعی با کسری مواجه شده و در نهایت مجبور شویم با مبالغ بسیار بالاتر و کیفیت بسیار پایین‌تر از کشورهای خارجی گندم خریداری کنیم.

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با تعادل اظهار کرد: خوشبختانه امسال تولید گندم نسبت به سال قبل بیشتر بوده است به این معنا که اساسا نگرانی ما تولید نیست، نگرانی ما خرید و ذخیره‌سازی به عنوان یک ذخیره استراتژیک است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در حال حاضر باید بالای 8 میلیون تن گندم  خریداری می‌کردیم، با این حال تاکنون حدود 6.5 میلیون تن آن را خریداری کرده‌ایم و برآورد ما این است که با احتساب تحویل گندم در استان‌های معتدل‌تر و سردسیر این رقم به 8 میلیون تن برسد.

وی اضافه کرد: با این حال ما باید حداقل تا 11 میلیون تن گندم خرید می‌کردیم و این احتمال که اکنون برخی نمایندگان مجلس مطرح می‌کنند و آن این است که ما در سال آینده درگیر کسری گندم شویم به این علت است که قیمت گندم در خارج از چارچوب خرید تضمینی بالاتر از مبلغی است که دولت می‌پردازد. در کمیسیون کشاورزی بارها به این موضوع اشاره شده است و بارها هم تذکر داده‌ایم. از اواخر اسفند تا اوایل فروردین طی نشست مشترکی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم بیان کردیم که خبرها حاکی از آن است که واسطه‌ها از طرق مختلف گندم‌ها را خریداری می‌کنند چون اگر بخواهیم محاسبه کنیم قیمت گندم از قیمت ارز حدودا از 2500 تومان بیشتر است.

این نماینده مجلس ادامه داد: عده‌ای احتمال این را می‌دهند که سال آینده خرید تضمینی گندم بیشتر مورد نیاز باشد چون با توجه به جهش قیمت‌ها، عده‌ای گندم‌ها را خریداری کرده و در انبارها احتکار می‌کنند یا حتی کشاورزان از تحویل به موقع گندم خودداری می‌کنند. همه این مسائل امکان این را می‌دهد که در سال آینده ما با کسری گندم مواجه شویم. بهترین راهکار این است که ما از همین حالا به صورت فوری عددی را تخصیص دهیم و حتی مابه‌التفاوت قیمت آن میزان از خرید‌هایی که انجام داده‌ایم را هم بپردازیم و رقم هارا افزایش دهیم تا مردم تشویق شوند گندم‌هارا تحویل بگیرند. او ادامه داد: برای سال آینده هم از حالا تا قبل از پاییز باید قیمت تضمینی سال آینده را به شکل واقعی متناسب با قیمت تمام شده و قیمت بازار جهانی تنظیم کنیم تا کشاورزان رغبت به کاشت گندم داشته باشند نه اینکه بخواهند به محصولات جایگزین روی بیاورند. بنابراین اگر ما امسال به موقع قیمت را اعلام نکنیم و از طرفی هم خرید تضمینی انجام شده را افزایش ندهیم ممکن است در مقطعی مجبور شویم با مبالغ بسیار بالاتر و کیفیت بسیار پایین‌تر از کشورهای خارجی گندم خریداری کنیم. وی ادامه داد: خودکفایی در حوزه گندم یک راهبرد اساسی برای کشور ما محسوب می‌شود. قیمت تمام شده گندم در بسیاری از کشورهای دنیا تا 2 برابر قیمت جهانی است اما ترجیح می‌دهند در محصولاتی مانند گندم و همچنین پروتئین وابستگی خود را کاهش دهند. لذا ما هم باید به همین منوال پیش برویم و سعی و تلاش ما در این راستا باشد که بخواهیم نه تنها در زمینه گندم بلکه در بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا باشیم و وابستگی خود را به محصولات کشور‌های دیگر کاهش و نهایتا قطع کنیم. سخنگوی کمیسیون کشاورزی اضافه کرد: ممکن است تحریم‌ها منجر به این شود که ما در تامین بذر، سموم، کود‌های شیمیایی و نهال‌ها دچار مشکل شویم اما خوشبختانه محصولات کشاورزی جزو بخش‌هایی از اقتصاد ا است که ببیشتر می‌توانیم به آن اکتفا کنیم. آسیب‌پذیری کشاورزی در برابر تحریم‌ها کمتر است اما بی‌تاثیر نیست .

وی درباره آب‌بری محصولات کشاورزی با توجه به مشکل آب در ایران ادامه داد: اگر بخواهیم گندم را مثال بزنیم باید بگوییم که بخش عمده‌ای از گندم تولیدی در کشور به روش کشت دیم انجام می‌شود و گمان می‌کنم با توجه به کشت‌های دیگری که داریم مانند صیفی‌جات و غیره هیچ اشکالی ندارد که در رابطه با گندم بخواهیم مقدار مورد نیاز آب مصرف کنیم. در نظر داشته باشید درست است که به دلیل کاهش ارزش پول ملی تحولاتی در بازار قرار گرفته و عمده قیمت‌ها در مقایسه با قیمت‌های جهانی متوازن شده است اما آنچه در زمینه گندم اتفاق افتاده به صورت دستوری پایین نگه داشته شدن قیمت‌ها است.

 

 

ارسال نظر