مسیر ارز 4200 تومانی تغییر نکند

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۵۸

 یک کارشناس اقتصادی گفت: شرایط صادرات نفت ما موجودیت 14 میلیارد دلار ارز دولتی را زیر سوال برده بنابراین به نظر می‌رسد دولت مسیر ارز 4200 تومانی را تغییر ندهد بلکه شرایط را اصلاح کند.  سیدمحمد سیدعباسی با اشاره به پیشنهاد طرحی که بر اساس آن گفته شده است یارانه نقدی از محل حذف ارز 4200 تومانی افزایش پیدا کند، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس چنین طرحی را چندی پیش مطرح کرده بود.  اما پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت و گفت‌وگو با کارشناسان این مرکز این سوال ایجاد شد که آیا 14 میلیارد دلاری که برای ارز 4200 تومانی در نظر گرفته شده بود وجود خارجی دارد یا ندارد که به نظر می‌رسد با کاهش شدید صادرات نفت ایران اصل موجودیت این مبلغ زیر سوال است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر این مبلغ وجود داشت می‌شد بررسی کرد و این پیشنهاد را به دولت داد که اگر ارز 4200 تومانی حذفی شود و به ازای آن به یارانه نقدی مردم افزایش پیدا کند شرایط بهتر خواهد بود. اما در حال حاضر اصلا چنین توصیه‌ای نمی‌کنیم. زیرا مشخص نیست اگر دولت چنین کاری را انجام دهد برای بعد به مشکل خواهد خورد یا نه زیرا همانطور که گفتم اصلا شرایط صادرات نفت ایران خوب نیست و نمی‌توان روی این مبلغ 14 میلیارد دلار حساب باز کرد.

سیدعباسی با تاکید بر اینکه اگر دولت در گذشته این مبلغ را به دست آورده بود و آن را کنار گذاشته بود می‌شد به این سمت حرکت کرد اما چون شرایط شفاف نیست پیشنهاد ما این است که اصلا به این سمت حرکت نکنیم و اگر دولت تصمیم به افزایش یارانه نقدی دارد این مبلغ را می‌تواند از حذف یارانه بگیران دهک‌های بالا به دست آورده و به دهک‌های پایین اختصاص دهد.

 

ارسال نظر