شکاف جنسیتی مزد پابرجاست

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۲۸۳

گزارش مرکز از وضعیت دستمزد مشاغل منتخب بخش کشاورزی در مناطق روستایی نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی و در همه سطوح درآمدی کارگران مرد  بیش از کارگران زن دستمزد می‌گیرند.

به گزارش «تعادل»، مرکز آمار ایران همه ساله طرحی را با عنوان «قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در مناطق روستایی کشور همزمان با اجرای طرح آمارگیری از قیمت خرده‌فروشی‌ها و خدمات مصرف خانوار روستایی انجام می‌دهد که نتایج آن شامل اطلاعات مربوط به 117 قلم محصول (زراعی، باغی و دامی)، 10 قلم خدمت ماشینی و 7قلم خدمت نیروی انسانی است که این اطلاعات از مراجعه به آبادی نمونه در هر دوره آمارگیری به دست آمده است.

در همین راستا مرکز آمار و اطلاعات راهبردی به دلیل اهمیت و کاربرد اطلاعات مربوط به مزد نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی در تداوم روابط بین کارگر و کارفرما و همچنین تعیین قیمت تمام شده محصولات، نسبت به بررسی آمار و اطلاعات حاصل از این طرح، پرداخته است.

بررسی نتایج این طرح در سال 1397 در خصوص مزد روزانه کارگران مشاغل منتخب کشاورزی نشان می‌دهد، بیشترین متوسط مزد روزانه در میان مردان با رقم 81 هزار و 871 تومان به کارگر «دروگر غلات» و کمترین متوسط مزد روزانه به کارگر «میوه چین» با رقم 53 هزار و 407 تومان اختصاص داشته است .

همچنین در بین زنان بیشترین مزد روزانه به کارگر «نشاکار» با رقم 75 هزار و 265 تومان تعلق داشته و کمترین مزد روزانه زنان مانند مردان به کارگر «میوه چین» با رقم 40 هزار و744 تومان اختصاص دارد. با توجه به متوسط مزد روزانه در استان‌های کشور، بالاترین مزد روزانه برای مردان مربوط به کارگر «وجین کار و تنک کار» در استان گیلان با تقریباً 120 هزار و 899 تومان و پایین‌ترین مزد روزانه مربوط کارگر «نهرکش و مرزبند» در استان خراسان جنوبی با تقریباً 30 هزار تومان است. از سوی دیگر بالاترین مزد روزانه برای زنان در بین استان‌های کشور مربوط به کارگر «وجین کار و تنک کار» در استان گیلان با تقریباً 102 هزار و 22 تومان و پایین‌ترین مزد روزانه مربوط به کارگر «وجین‌کار و تنک‌کار» در استان خراسان رضوی با تقریباً 27 هزار و 907تومان، بوده است.

 با توجه به درصد تغییرات متوسط مزد روزانه کارگران مرد در مشاغل فوق، در سال 1397 نسبت به سال 1396 مشاهده می‌شود که متوسط مزد روزانه کارگر «دروگر غلات» بیشترین و متوسط مزد روزانه کارگر «نهرکش و مرزبند» کم‌ترین تغییر را داشته‌اند، این در حالی است که بیشترین تغییر در متوسط مزد روزانه کارگران زن در مشاغل فوق، مربوط به متوسط مزد روزانه کارگر «دروگر غلات» و کمترین آن به کارگر «میوه چین» بوده است.

نتایج موجود نشان می‌دهد که بیشترین شکاف جنسیتی مزد در سال 1397 به کارگر «دروگر غلات» و کمترین شکاف جنسیتی مزد به کارگر «وجین کار و تنک کار» و «نشاکار» اختصاص داشته است.

بررسی شکاف جنسیتی مزد نشان می‌دهد، اختلاف متوسط مزد روزانه زنان و مردان در شغل «وجین کار و تنک کار» در سال 1397، 0.8 درصد کمتر از سال 1396 است.

 

ارسال نظر