وعده تحقق اهداف دولت الکترونیک تا پایان دولت دوازدهم

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۱۱
وعده تحقق اهداف دولت الکترونیک تا پایان دولت دوازدهم

وزیر اقتصاد و وزیر کار تفاهمنامه‌ای امضا کردند که به موجب آن قرار است کمیته همکاری تبادل داده میان این دو وزارتخانه تشکیل شود. فرهاد دژپسند در جریان امضای این تفاهمنامه وعده داد که تا پایان دولت دوازدهم اهداف دولت الکترونیک محقق شود. به گزارش «تعادل»، روز گذشته محمد شریعتمداری و فرهاد دژپسند به منظور گسترش همکاری‌های مشترک و در راستای بهبود سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی در زمینه تبادل داده و اطلاعات، تفاهم‌نامه امضا کردند. این تفاهم‌نامه بر تبادل داده و اطلاعات در زمینه شناسایی بهتر اقشار کم‌درآمد، امور بیمه‌ای و حمایتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و بیمه‌ای، تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و هدفمند‌سازی یارانه‌های نقدی و غیر نقدی تاکید دارد.بر اساس مفاد این تفاهمنامه، کمیته همکاری تبادل داده تشکیل خواهد شد. فرهاد دژپسند در این مراسم گفت: ‌توافق اخیر در راستای شکل‌گیری کامل نظام مالیاتی کشور بوده و برای افزایش درآمد مالیاتی هم باید پایه‌های مالیاتی افزایش یابد و هم راه‌های فرار مالیاتی بسته شود. در هفته گذشته به عنوان هفته فرهنگ مالیاتی صاحب‌نظران به بیان ایده‌های خود در این زمینه پرداختند.

وزیر اقتصاد افزود: بنده در این راستا در جلسه‌ای با رییس‌جمهور بر رونمایی و بهره‌برداری از اقتصاد هوشمند تاکید داشتم. در اقتصاد، هوشمند بسیاری از مولفه‌های اقتصادی از سطح فعلی فراتر رفته و بایستی به نظام بیمه، مالیات، بورس و فضای کسب و کار دیجیتال و هوشمند برسیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه فرآیند طولانی و زمانبر کسب مجوزها قابل قبول نیست، گفت: باید روند صدور مجوزها سرعت گیرد و یکی از دستگاه‌های که در زمینه تبادل اطلاعات با وزارت اقتصاد همکاری تنگاتنگی داشته و در اسرع وقت تفاهمنامه مربوطه امضا شد وزارت کار بوده است. این همکاری‌ها در زمینه مالیات ثابت نمی‌ماند و به سرعت در سایر سطوح تسری پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات و وزارت راه نیز با وزارت اقتصاد در زمینه تبادل اطلاعات تعامل مناسبی دارند. رونمایی از سامانه‌های جدید نشان‌دهنده تلاش وزارت اقتصاد در الکترونیکی کردن امور است و امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم به اهداف تعیین شده در دولت الکترونیک دست پیدا کنیم.  دژپسند همچنین در مراسم رونمایی 3 طرح الکترونیکی وزارت اقتصاد در نمایشگاه الکامپ گفت: موضوع اقتصاد کلان، بازارهای مالی و تجارت، اقتصاد هوشمند از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فعالیت شبکه تحلیلگران جوان است. شناخت نیازها، مشکلات جامعه و انتقال آن به وزارت اقتصاد از دیگر ماموریت‌های این شبکه است و وزارت اقتصاد در زمینه کسب نظرات نخبگان و دریافت سازوکارهای اجرایی نیز از این گروه تحلیلی بهره خواهد برد، در عین حال، دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد اقتصاد در این شبکه حضور خواهند داشت و از نظرات آنها استفاده می‌شود.

وزیر اقتصاد در ادامه رونمایی از سامانه‌های مذکور گفت: وقتی که بحث تحقق اقتصاد هوشمند مطرح شد، می‌توان به ابر فرصت‌ها فکر کرد و امروز امید تحقق این هدف کاملا قابل مشاهده است. هم ابعاد مکانی و هم‌زمانی در قالب سامانه‌های یادشده حذف می‌شوند و بیش از میلیون‌ها برگ کاغذ نیز صرفه‌جویی می‌شود. در قالب سامانه مالیاتی نیز تقاضا برای سفر حذف و روابط چهره به چهره نیز حذف خواهد شد.

دژپسند اضافه کرد: عرضه اطلاعات مودی بدون دستکاری باعث حذف اجحاف به مودی و تحقق حقوق دولت خواهد شد. سامانه شبکه تحلیلگران جوان اقتصاد ایران نیز امروز رونمایی می‌شود و ما ناچار نیستیم برای برون رفت از مشکلات تنها به نیروهای چند دستگاه تکیه کنیم. نیروهای فراوانی از تحلیلگران اقتصادی را داریم که می‌توانند پیشنهادات و راهکارهای خود برای برون رفت از مشکلات ارایه دهند. ما می‌توانیم بدون قید زمان و مکان از نظرات اقتصاددانان جوان بهره مند شویم. برای اینکه نظام انگیزشی زا نیز دیده باشیم، ساختار طراحی شده و مباحث مادی نیز مطرح است. شورای راهبری به ریاست معاون اقتصادی وزارتخانه پیش‌بینی شده و یک شورای راهبری ده نفره فعال خواهد بود.

دژپسند ادامه داد: شورای فناوری اطلاعات نیز در وزارتخانه طراحی شده که بتوانیم دستاوردهای علمی در انجام امور داشته باشیم. در قالب سامانه برون سپاری سازمان مالیاتی، فرایند صدور مجوزها و یکپارچه‌سازی اقدامات بهبود خواهد یافت. در قالب درگاه الکترونیکی سهامداران نیز پروژه‌هایی تعریف شده و از سال گذشته سامانه شناسایی مشتری به صورت الکترونیکی رونمایی شد و در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار رکورد ثبت شده است. درگاه واحد سهامداران که رونمایی می‌شود طیف وسیعی از اطلاعات را ارایه می‌کند و بیش از 600 هزار مراجعه در سال حذف می‌شود. سامانه جدید بیش از 400 میلیون رکورد اطلاعاتی را ارایه خواهد کرد.

 

ارسال نظر