اصلاح ساختار بودجه نیازمند هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی دولت است

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۷۴۲

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح ساختار بودجه گفت: این اصلاحیه در کوتاه‌مدت برای حل شرایط فعلی نیست و یک برنامه چندین ساله است و ۶ تا ۷ سال زمان می‌برد. «الیاس حضرتی»، ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره لایحه اصلاح ساختار بودجه کشور گفت: کلیت این کار بسیار خوب است البته فعلاً در قالب آرزوها و اهداف کلی است. در واقع این لایحه ایده‌های سازمان برنامه و بودجه است و برای اجرا باید به برنامه دولت تبدیل شود این یعنی رییس سازمان برنامه با وزیر اقتصاد، وزیر اقتصاد با بانک مرکزی و… هماهنگ شوند و به تفاهم برسند.

وی درباره محورهای اعلام شده این برنامه افزود: چهار محور کلی اصلاح ساختار بودجه که توسط سخنگوی دولت اعلام شد، هر کدام به بندهای مختلف ۹ گانه تقسیم می‌شود که آنها هم کلی است و در این سطوح هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. به عنوان مثال همه موافق هستند که بحث یارانه‌ها باید کنترل شود، مالیات سیستماتیک شود، نظام بانکی و همچنین نظام تأمین اجتماعی باید مدیریت شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره زمان اجرای این لایحه و تاثیری که بر شرایط فعلی کشور دارد خاطرنشان کرد: این اصلاحیه برای کوتاه‌مدت نیست و یک برنامه چندین ساله است. البته بخش‌بندی می‌شود، برای سال‌های ۹۸-۹۹ یک مرحله اقدام دارد و قسمت‌های بعد در سال‌های بعد انجام خواهد شد. در مجموع اجرای کامل این اصلاحیه به نظر من ۶ تا ۷ سال زمان خواهد برد.

کلیات اصلاح ساختار بودجه در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در ۴ محور درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی و نظام بودجه‌ریزی به تصویب رسید همچنین روز یک‌شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس با حضور محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در همین حال، ‌فرید موسوی یکی از نمایندگان تهران در مجلس نیز، مولد‌سازی درآمد‌های پایدار، بهسازی نظام مالیاتی و اصلاح نظام یارانه‌ها را ۳ محور عمده اصلاحات دولت در ساختار بودجه خواند و گفت: یکی از اشکالات این برنامه‌ها این است که گویی دولت همه آرزو‌های خوب توسعه‌ای را بیان کرده و امیدوار به اجرای مواردی است که برخی از آنها سال‌هاست امکان اجرا ندارند. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در زمینه اصلاح ساختار بودجه که با رویکرد قطع وابستگی به نفت، تهیه شده است، آن را فاقد قابلیت اجرای صددرصد دانست و افزود: به گمان من آنچه ارایه شده، برنامه مورد نظر سازمان برنامه و بودجه است و هنوز تبدیل به برنامه دولت نشده است.

 زارع نیز با بیان اینکه بعد تئوریک این برنامه پررنگ‌تر از امکان اجرایی آن است، افزود: ما در سال ۸۱ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم و این کسری بودجه در سال ۹۷ به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: اگر فروش نفت ما صفر باشد کسری بودجه سال ۹۸ به ۱۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این رقم در سال ۹۹ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که از یارانه‌ای که فقط برای بنزین پرداخت می‌شود، بیشتر است.

موسوی بار دیگر این طرح را یک متن تئوری توصیف کرد و افزود: متاسفانه برای اجرای آن نیز اراده و اجماعی نیست. نمایندگان تهران و آباده، اصلاح نظام اخذ مالیات را از مهم‌ترین راهکار‌ها برای افزایش درآمد‌های دولت دانستند.

 

ارسال نظر