کدام دستگاه‌ها مانع اجرای طرح جامع مالیاتی هستند

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۷۳۴
کدام دستگاه‌ها مانع اجرای طرح جامع مالیاتی هستند

در روزهای گذشته امید علی پارسا، رییس جدید سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای لیست دستگاه‌هایی که به گفته وی با عدم ارایه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور، مانع عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی شده‌اند را منتشر کرده است. در این لیست نام‌های متعددی از دستگاه‌های اجرایی کشور وجود دارد از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت و شهرداری تهران گرفته تا مرکز آمار قوه قضاییه ایران.

به گزارش «تعادل»، اخیرا از امید علی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی کشور نامه‌ای منتشر شده است که خطاب به جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی نوشته و فهرست دستگاه‌هایی که همکاری لازم و کافی را با سازمان امور مالیاتی کشور نداشته‌اند معرفی کرده است.

در متن این نامه آمده است:

«همان‌گونه که مستحضرید در اجرای احکام موضوع مواد (120) قانون برنامه پنجم توسعه کشور و (169) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب 1394/04/31 به منظور شفافیت اقتصادی و تحقق عدالت مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد شده است و اشخاص دارنده اطلاعات اعم از کلیه وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات دولتی، شهرداری‌ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه، بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات مذکور را در اختیار دارند یا به نحوی موجبات تحصیل در آمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌آورند و نیز کلیه اشخاص و مراجعی که در جریان عملیات مربوط به مالکیت، نگهداری، انتقالات، خدمات بیمه‌ای و معاملات دارایی‌ها، اموال و املاک و همچنین نقل و انتقال آنها هستند، مکلفند اقلام اطلاعاتی مورد نیاز سازمان را مطابق بسته‌های اطلاعاتی تعریف شده از طریق بسترهای معین در اختیار پایگاه مذکور قرار دهند.در ادامه این نامه، دستگاه‌هایی که همکاری لازم را به عمل نیاورده‌اند به این ترتیب معرفی شده‌اند:

1- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران2- وزارت صنعت، معدن و تجارت3- شهرداری تهران4- سازمان ثبت احوال

5- اشخاص حقوقی ارایه‌دهنده خدمات به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیک (PSP) شامل شرکت‌های: پرداخت الکترونیک پاسارگاد، به پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، داده ورزی سداد، الکترونیک کارت دماوند، آسان پرداخت پرشین، تجارت الکترونیک پارسیان، مبنا کارت آریا، سایان کارت، پرداخت نوین آرین، کارت اعتباری ایران کیش و  فن آوا کارت.

6- شرکت‌های مخابرات و همراه (شامل: همراه اول، ارتباطات سیار ایران و رایتل)

7- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل: سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، سازمان حج و زیارت، معاونت قرآن و عترت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت امور هنری، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال.

8- معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و سازمان تأمین اجتماعی.

9- زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل: سازمان غذا و دارو و معاونت درمان،

10- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

11- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

12- مرکز آمار قوه قضاییه،

همچنین پارسا به جزئیاتی درباره وضعیت تبادل اطلاعات بین سازمان امور مالیاتی کشور و گروه‌های یاد شده اشاره کرده که در ادامه مشروح آن آمده است:

 شرکت پست جمهوری اسلامی ایران: «به منظور اطمینان از صحت اطلاعات محل فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی، دسترسی برخط به اطلاعات ابرازی و به روز از الزامات سیستم مالیاتی است. لذا لازم است شرکت مذکور اطلاعات مربوط به کد پستی و همچنین گشت پستی کلیه اماکن در تمامی استان‌های کشور را به روز رسانی و در اختیار سازمان قرار دهد. هرچند که اطلاعاتی در این خصوص به سازمان ارایه شده است ولی تا این تاریخ شرکت فوق از امضاء تفاهمنامه همکاری با گشت پستی سازمان امور مالیاتی خودداری کرده است ...لازم به توضیح است که شرکت مذکور ارایه برخی از اطلاعات به سازمان را منوط به پرداخت هزینه از طرف سازمان اعلام کرده است.»

 وزارت صمت: «این وزارت‌خانه باید اطلاعات مجوزهای صادره وزارت صمت و زیر مجموعه‌ها، اطلاعات قراردادهای منعقده وزارتخانه و تمامی زیر مجموعه‌های آن، اطلاعات سامانه تدارکات دولت و اطلاعات نقل و انتقال اموال غیرمنقول را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد. با عنایت به گذشت زمان زیادی از انعقاد تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات و باتوجه به اینکه ارتباط برخط در بستر بیتا پیاده‌سازی شده و آماده بهره‌برداری است ولی اطلاعات مجوزها یک بار و اطلاعات دارندگان مجوز نماد الکترونیک دو بار به صورت غیر برخط برای سازمان ارسال شده است و عملاً تمامی مجوزهای صادره ظرف سنوات گذشته در اختیار این سازمان نیست و...»

 شهرداری تهران: «تفاهم‌نامه همکاری بین این سازمان با شهرداری تهران پس از صرف مدت زمان طولانی (قریب به 30 ماه) در اواخر مهر ماه سال 1397 منعقد شده و با وجود برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تبیین ضرورت و لزوم تأمین اقلام اطلاعاتی مورد نیاز این سازمان مشتمل بر «اطلاعات موضوع تبصره (3) ماده (7) ق.م.م، اطلاعات مهندسین ناظر، اراضی بایر (ملک و مالک)، اطلاعات ملک و مالکین و واحدهای کسبی (اطلاعات کسب و پیشه مالک، مستاجر و ملک)، اطلاعات مجوزهای صادره و اطلاعات سازمان‌ها و موسسات وابسته»، تاکنون اطلاعاتی از شهرداری دریافت نشده است»

  سازمان ثبت احوال: «به منظور بررسی اطلاعات هویتی ارسال‌کنندگان مربوط به فهرست اطلاعات معاملات لازم است تا با استفاده از شماره ملی افراد اطلاعات هویتی آنان در سامانه‌های سازمان بارگذاری شود. در حال حاضر این امر با استفاده از حداقل دو قلم اطلاعاتی (کد ملی و سال تولد) انجام می‌شود که اطلاعات مربوط به تاریخ و با سال تولد افراد در اختیار نیست. لذا عملاً امکان اعتبار سنجی افراد در زمان اطلاعات میسر نمی‌شود و از این محل اطلاعات ناصحیح قابل توجهی به سامانه‌های سازمان ارسال می‌شود. همچنین سرویس دریافت اطلاعات متوفیان در انتظار تعیین تکلیف و نهایی‌سازی است.»

 اشخاص حقوقی ارایه‌دهنده خدمت به دارندگان درگاه پرداخت الکترونیکی (PSP):

اطلاعات قراردادهای منعقده بین شرکت‌های P.S.P و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دریافت درگاه پرداخت (webgate) و دستگاه کارتخوان باید در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد. در حال حاضر تفاهم‌نامه مربوطه برای کلیه شرکت‌های مذکور ارسال و اقلام اطلاعاتی مورد نیاز این سازمان درخواست شده است لیکن باوجود پیگیری‌های متعدد از شرکت‌های مزبور (به استثناء شرکت فن آوا کارت که تفاهمنامه را امضا کرده است)

تفاهم‌نامه را امضاء نکرده و معتقدند اقلام اطلاعات موردنظر سازمان مالیاتی باید با هماهنگی بانک مرکزی و سیستم شاپرک دریافت شود. با توجه به عدم موافقت شرکت‌ها به ارسال اطلاعات، تاکنون بستری برای برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات پیش‌بینی نشده و اطلاعاتی دریافت نشده است.»

 شرکت‌های مخابرات و همراه (شامل: همراه اول، ارتباطات سیار و رایتل)

شرکت‌های مذکور باید اطلاعات مجوزهای صادره، اطلاعات قراردادهای مبتنی بر محتوا، اطلاعات هویتی خریداران حق امتیاز خطوط تلفن همراه، اطلاعات هویتی و اقتصادی فعالان در فضای مجازی و شماره تلفن فعال مشترکین به منظور پیام‌رسانی به مودیان را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. به استثناء شرکت ایرانسل، سایر شرکت‌های فوق الذکر از امضای تفاهمنامه خودداری کرده و اظهار کرده‌اند: «ملزم به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند لذا اطلاعات مورد نظر باید از سازمان مذکور دریافت شود».

 معاونت‌ها ونهادهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: «وزارت مذکور باید اطلاعات مجوزهای صادره و اطلاعات بقاع متبرکه را در اختیار این سازمان قرار دهد. در حال حاضر تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هر یک از زیر مجموعه‌ها تنظیم و ارسال شده ولی به استثناء تفاهم‌نامه بین سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سایر تفاهمنامه‌ها منعقد نشده است.

 معاونت‌ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل: معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و سازمان تأمین اجتماعی

اطلاعات مجوزهای صادره و قراردادهای هریک از سازمان‌ها و معاونت‌ها و اطلاعات درآمدی پزشکان طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی باید به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شود. تاکنون به استثناء تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین با سازمان بهزیستی کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، معاونت روابط کار و معاونت امور تعاون، ولیکن اطلاعات مناسبی تاکنون ارسال نشده است. سایر تفاهم‌نامه‌ها مشتمل بر معاونت توسعه کارآفرین اشتغال و سازمان تأمین اجتماعی منعقد نشده است. همچنین به دلیل عدم برقراری ارتباط تبادل سودمند اطلاعات بین تاکنون میسر نشده است.

  زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل: سازمان غذا و دارو، معاونت درمان:

زیرمجموعه‌های وزارت‌خانه مذکور باید اطلاعات مربوط به مجوزهای صادر شده (از قبیل مجوزهای تأسیس درمانگاه، مطب، داروخانه و...)، قراردادهای منعقد شده بین زیر مجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و پزشکان غیر مستخدم در خصوص و ارایه خدمات درمانی و قراردادهای منعقده فی مابین زیر مجموعه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر اشخاص در خصوص اجاره بخش‌های مختلف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و .... را به سازمان امور مالیاتی کشور ارایه کنند. در حال حاضر پیش‌نویس تفاهم‌نامه برای معاونت درمان و سازمان غذا و دارو ارسال شده ولی تاکنون هیچیک از تفاهمنامه‌ها منعقد نشده است

  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

سازمان مذکور باید اطلاعات شماره تلفن‌های همراه صادر شده توسط اپراتورهای زیر مجموعه را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهد ولی نمایندگان سازمان مذکور با استناد به اصل (25) قانون اساسی و لزوم صیانت از اطلاعات شخصی افراد اعلام کردند که پس از استعلام از مراجع ذی‌صلاح و در صورت کسب مجوز نسبت به ارسال بانک اطلاعاتی مورد بحث به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام خواهند کرد.

 نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران:

نیروی انتظامی مکلف است مجموعه اطلاعاتی مورد نیاز این سازمان از قبیل شماره شناسایی (VIN) خودرو، اطلاعات دفاتر خدمات الکترونیک پلیس 10+ و تالارها و اماکن به انضمام مجوزهای صادر شده جهت تأسیس آموزشگاه‌های رانندگی را در اختیار این سازمان قرار دهد. ولی با وجود جلسات برگزار شده و گذشت بیش از 2 سال از پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی و توافقات کتبی میان نمایندگان این سازمان و زیر مجموعه‌های آن نیروی محترم، تاکنون

تفاهمنامه فی‌مابین به دلیل خواسته‌های آن نیرو در مقابل ارایه اطلاعات منعقد نشده و با عنایت به عدم برقراری ارتباط اطلاعاتی نیز دریافت نشده است.

 مرکزآمار قوه قضاییه: با وجود برگزاری جلسه هم‌اندیشی که مقرر شده بود: «اطلاعات مجوزهای صادر شده جهت تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در قالب اقلام اطلاعاتی مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور برای عملکرد سال‌های 1395 و 1396 به صورت متمرکز و در قالب لوح فشرده به سازمان ارسال شود، لیکن تاکنون اطلاعات مورد نظر این سازمان تأمین نشده است. در همین راستا با عنایت به ارایه اطلاعات و همکاری سازمان بورس اوراق بهادار و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق اهداف این سازمان و تشکیل پایگاه اطلاعات مودیان خاطرنشان می‌سازد تاکنون بستر ارتباطی مناسبی با مراجع اخیرالذکر مهیا نشده است.

 

ارسال نظر