برای عرضه سرخ‌آبی‌ها در فرابورس باید صورت‌های مالی شفاف شود

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۴۶

مسائل مربوط به واگذاری سرخابی‌ها همچنان حاشیه‌ساز است. در حالی که از دولت‌های دهم تا دوازدهم صحبت‌هایی در مورد واگذاری دو باشگاه بزرگ پرسپولیس و استقلال صورت گرفته است و در سال گذشته نیز به صورت جدی پیگیری شد ولی همچنان به نتیجه نرسیده و در مواردی به واکنش‌ها و اظهارات ضد و نقیض مسوولان انجامیده است.

به گزارش «تعادل»، در تازه‌ترین اخباری که از واگذاری این دو باشگاه مطرح شده، به گوش می‌رسد که قرار است پنج درصد از سهام باشگاه‌ها در فرابورس برای کشف قیمت عرضه شود و سپس ۵۱ درصد سهام به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد و از طریق فرابورس پذیرفته شود. با این حال اخیرا رییس سازمان خصوصی‌سازی از به وجود آمدن تاخیر در واگذاری‌ها برای فراهم شدن سازوکارها خبر داده است. اینطور که به نظر می‌رسد همچنان در این واگذاری تعلیقاتی وجود دارد.

روز گذشته حمیدرضا فولادگر، در مورد واگذاری دو باشگاه فوتبال استقلال و پرسپولیس به مردم، به فارس گفته است: یکسری جلساتی در کارگروه ویژه در مجلس شورای اسلامی برگزار شده که در آخرین جلسات آن این کارگروه، وزیر ورزش، نماینده سازمان خصوصی‌سازی و نماینده سازمان بورس نیز حضور داشت. در کارگروه ویژه در کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 نمایندگانی از سازمان بورس، کمیسیون ویژه تولید ملی، ‌کمیسیون فرهنگی، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت ورزش و جوانان، خود وزیر ورزش، معاون وی، مدیران باشگاه استقلال و پرسپولیس و نماینده دیوان محاسبات، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال و هر کسی که به نحوی با بحث این دو باشگاه در ارتباط است، حضور دارند.

رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 با بیان اینکه این کارگروه واگذاری سرخابی‌ها تاکنون حدود 7 جلسه غیر از جلسات کارشناسی داشته است، ‌گفت: خود وزیر ورزش و آقای داورزنی معاون وی بارها تأکید کرده‌اند که اگر این دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را یک ساعت هم زودتر واگذار کنیم، به نفع دولت است، اما نکته این است که هنوز ساختار این دو باشگاه و صورت‌های مالی آن اصلاح نشده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسات کارگروه این مساله مطرح است که برای همه باشگاه‌های ورزشی باید درآمدزایی تعریف کنیم که اگر یک باشگاه بخواهد واگذار شود، باید درآمد داشته باشد و اینگونه نباشد که باشگاه‌های دولتی را هرگونه مخارج برایش تعریف شود و دولت آن را بپردازد یا باشگاه‌هایی که وابسته به موسسات عمومی غیردولتی هستند، تمام هزینه‌های آنها را موسسات عمومی بدهند، بلکه خود باشگاه‌ها باید از محل فعالیت ورزشی درآمد داشته باشند.

فولادگر در مورد واگذاری دو باشگاه سرخابی گفت: این یک بحث قدیمی است که حتی از دولت اصلاحات مطرح بوده و قبل از تدوین قانون سیاست‌های کلی اصل 44 و ابلاغ آن در سال 87 مطرح بوده است، اما هر بار که خواسته‌ایم برای واگذاری آن قدمی‌برداریم، عزم و اراده‌ای در دولت دیده نشده و همچنان از نظر ساختار دو باشگاه و صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و نیز سودآوری آن مشکلی وجود دارد.

وی گفت: بر اساس بند «هـ» تبصره 2 قانون بودجه 1398 کل کشور دولت مکلف است تا شهریور ماه امسال زمینه واگذاری دو باشگاه سرخابی استقلال و پرسپولیس را در فرابورس فراهم کند و دلیل آن این است که ابتدا بخشی از سهام به عنوان کشف قیمت در فرابورس از طریق عرضه فراگیر به مردم واگذار شود و بعد از آن 51 درصد از سهام آن به عنوان بلوک کنترلی واگذار شود.

   امکان واگذاری تا شهریور نیست

رییس کمیسیون ویژه تولید ملی افزود: الان وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی می‌گویند تا آخر شهریور ماه نمی‌توانیم ساختار سازمانی و اداری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را اصلاح کنیم، باید این دو باشگاه تبدیل به شرکت سهامی عام شوند، افزایش سرمایه پیدا کنند، تکلیف اموال، دارایی‌ها، بدهی‌ها، تعهدات و مطالبات آن و نیز مشخص شدن قیمت برند یا نشان تجاری این دو باشگاه مشخص شود، آنگاه آماده عرضه در فرابورس شود.

به گفته رییس کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 عمده ارزش دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برند آنها است، وگرنه اموال و دارایی زیادی ندارند، اما بحث ما این است که دولت به هر روشی که می‌خواهد واگذار کند چه از طریق مزایده که سال قبل مدنظر سازمان خصوصی‌سازی بود یا چه از طریق کشف قیمت در فرابورس باید صورت‌های مالی آن و قیمت برند آن دو باشگاه مشخص شود و دولت در این زمینه تعلل داشته است.

فولادگر افزود: در حال حاضر دولت از طریق وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید، باید حکم قانون بودجه 98 در مورد واگذاری سرخابی‌ها اصلاح شود اما ما می‌گوییم اگر دولت می‌خواهد باید لایحه جدی به مجلس ارایه کند و ما معتقدیم واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس چه به شیوه مزایده یا شیوه عرضه در فرابورس، باید حتماً انجام شود.وی گفت: وزیر ورزش بارها در جلسه گفته است اگر یک ساعت زودتر هم این دو باشگاه واگذار شوند، به نفع دولت است، اما باید لوازم و شرایط این واگذاری فراهم شود.فولادگر در مورد مهم‌ترین مانع بر سر راه واگذاری سرخابی‌ها گفت: مانع اصلی بحث ساختار آنها و تعیین تکلیف اموال است که یک سیر اداری دارد، اما مهم‌تر این است که چه در دوره فعلی و چه در دولت‌های قبل عزم و اراده جدی برای واگذاری دو باشگاه فوتبالی دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس در مورد ارزش‌گذاری برند دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و نیز بحث هواداران آن‌که معمولا به عنوان ابزار سیاسی در انتخابات استفاده می‌شود، گفت: وزیر ورزش به صورت رسمی اعلام می‌کند این دو باشگاه زودتر عرضه شوند، زیرا هزینه‌های این دو باشگاه از نظر مالی، اجتماعی، سیاسی برای دولت کمتر خواهد بود، چون الان هر اتفاقی حتی در کمیته انضباطی برای بازیکنان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس می‌افتد، مردم دولت را مقصر می‌دانند و آن را به حکومت نسبت می‌دهند، پس باید این دو باشگاه زودتر واگذار شوند.وی در مورد نوع واگذاری‌ها گفت: پیشنهاد مجلس عرضه از طریق فرابورس است که هم هواداران، هم مردم، هم پیشکسوتان و هم شرکت‌های بخش خصوصی و تعاونی بتوانند سهام این دو باشگاه را خریداری کنند و سهام بلوکی مدیریت کنترلی 51 درصدی هم توسط بخش خصوصی خریداری شود.

وی در مورد بدهی مالیاتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: ‌عدد و رقم دقیقی ندارم اما سال‌های قبل شرایط مالی و حساب‌های این دو باشگاه بدترین نوع و غیرشفاف‌ترین شرایط در بین موسسات و شرکت‌های دولتی را داشت، اما از دو سال قبل شرایط مالی قدری بهتر شده و تلاش بر این بوده است که به سمت شفافیت حرکت شود و اذعان می‌کنم، یک مقدار شرایط مالی دو باشگاه سرخابی بهتر شده است، اما برای عرضه در فرابورس حتماً باید صورت‌های مالی و ساختار اداری این دو باشگاه شفاف و اصلاح شود.

 

ارسال نظر