فین‌تک چیست؟

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۰۱

شاید این روزها در ادبیات اقتصادی فعالان و مسوولان اقتصادی و تکنولوژی کشور بارها با واژه فین‌تک مواجه شده باشید.  در واقع به هر نوع فناوری نوآورانه در زمینه مالی را فین‌تک می‌گویند که مخفف

 (Financial technology) است.

کسب  و کارهای متعدد و متنوعی در بخش فناوری مالی در سراسر دنیا اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و حتی تبدیل به شرکت‌های بزرگ و موفق در صنعت مالی شده‌اند.

 این نوع از کسب و کار‌ها مورد علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران است البته این نوع کسب و کار در سال‌های اخیر در ایران محیط بسته و محدودی را تجربه کرده است.

  آیا فین‌تک رقیب بانک‌ها و موسسات مالی خواهد بود؟!

شاید یکی از علت‌هایی که در خصوص عدم همکاری برای توسعه این کسب و کار‌ها باشد، همین حس رقابت باشد. فین تک می تواند تکمیل‌کننده خدمات بانک‌ها و موسسات مالی باشد. اما هرگز به عنوان جایگزین و رقیبی برای آنها مطرح نیست.

    چه کسانی از فین تک استفاده می‌کنند؟

مخاطب اصلی و بیشترین افرادی که از فین تک استفاده می‌کنند، کسب و کار های کوچک هستند. این کسب و کار‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی جای می‌گیرند:

1- کسب و کارهای خانگی که در آنها به فروش کالا می‌پردازند مانند: مراکز فروش غذاهای خانگی، انواع صنایع دستی که زنان خانه‌دار تولید می‌کنند، فروش و بسته‌بندی انواع ادویه (زعفران، زیره و...) و سبزی‌های خانگی.

2- مواردی که فریلنسر‌ها به عنوان خدمات خود ارایه می‌دهند که طیف گسترده‌ای از برنامه‌نویسی، طراحی، تولید محتوا، صفحه آرایی، تولید پادکست، بازاریابی و شامل دیگر موارد می‌شود.

3- کسب و کارهایی که خدمات نظافت منزل و محل کار ارایه می‌دهند.

به جز انواع کسب و کار‌ها، برای مراودات مالی نیز از فین‌تک استفاده می‌شود. به‌طور مثال صندوق وام‌های قرض‌الحسنه و اخذ شارژ ساختمان از این دسته هستند. اهل بازار هم می‌توانند از فین تک استفاده کنند. به خصوص در مراودات با حجم و تعداد بالا می‌توانند با این تکنولوژی راهی برای رهایی از محدودیت‌های بانکی پیدا کنند.

توجه کنید که نکته اصلی و مشترک بین این کسب و کار‌ها این است که معمولا تازه تاسیس شده‌اند. اما این موضوع نباید سبب شود که فکر کنید فین‌تک فقط مناسب استفاده این دسته از کسب و کار‌ها است.

فین تک برای کسب و کار های بزرگ و حتی ارتباط بین کسب و کار‌ها با هم نیز کاربرد دارد. با وجود‌این، در حال حاضر اکثر شرکت های فعال در فین تک، شرکت های کوچک و متوسط هستند. شرکت های بزرگی چون پی‌پل از پایه گذاران فین‌تک محسوب می شود.

   استفاده از فین‌تک چه مزایایی دارد؟

مثل هر کسب و کار جدید و خلاقانه‌ای این شرکت‌ها در هر خدمتی که به شما ارایه می‌کنند، مشکلی را از سر راه بر‌می‌دارند. حل مشکل محدودیت‌های بانکی، ارایه خدمات مالی و حسابداری آسان، ارایه انواع وام با حذف دردسرهای جاری، مدیریت مالی و دیگر مزایایی که تا به حال توسط مجموعه‌های سنتی ارایه نشده است، از جمله این خدمات است. شما تا به حال از شرکت‌هایی که این خدمات را ارایه می‌دهند استفاده کرده‌اید؟ و چقدر در کمک به شما و فروش محصولات موثر بوده است؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

ارسال نظر