وضعیت فقرا با توجه به منابع کشور شایسته نیست

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۹۷

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح بودجه و با اشاره به لزوم تکیه بودجه‌ریزی بر درآمدهای غیرنفتی گفت: آقای رییس‌جمهور اعتبارات بودجه‌ای در این شرایط اولویت‌بندی شود و درآمدهای غیر نفتی شناسایی شود. محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اعتبارات بودجه‌ای در شرایط امروز اقتصاد ایران باید اولویت‌بندی شود تا حداقل بخشی از پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد. درآمدهای پایدار غیر از نفت شناسایی و هزینه‌های دولت مدیریت شود. بودجه‌ریزی نیز بر اساس عملکرد و با نگاه تیزبینانه کنترل و نظارت شود. مدیریت واردات، صادرات و مدیریت منابع و مصارف ارزی دقیق مورد نظر باشد. نماینده مردم ساوجبلاغ عنوان کرد: لازم است در این شرایط خاص به مطالبات فرهنگیان، رتبه‌بندی آنها، حقوق بازنشستگان و تعیین تکلیف بیش از ۷۲۰۰ نفر از قضات گزینش شده توجه شود. آقای رییس‌جمهور اقشار متوسط و ضعیف جامعه روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند و سودجویان، رانت خواران، دلالان و فعالان اقتصاد زیرزمینی که خود را فراسوی قانون تصور می‌کنند ثروتمندتر می‌شوند.

وی افزود: امروز باید به ارتقای فضای کسب و کار اهتمام ورزیده شود. باید به زیرساخت‌های حمل و نقل و دشواری‌های تأمین مالی از بانک‌ها و غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت قیمت مواد اولیه و کمبود فناوری‌های نوین و تجهیزات توجه شود. بهمنی گفت: امروز برای رونق تولید باید به ورود کالای قاچاق، فضای کسب و کار، ثبات اقتصادی، نقدینه خواهی تولید و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی بخش خصوصی و تقویت نظام بانکی با پرداخت مطالبات آنها توجه خاص به عمل آید. عدالت، پیشرفت و توسعه اقتصادی در گرو شفاف‌سازی و از بین بردن رانت‌های آشکار و پنهان و یکسان‌سازی نرخ ارز، داشتن اقتصاد سالم و عاری از فساد است. این امر می‌تواند با راه‌اندازی یک سامانه اطلاعاتی با تجمیع اطلاعات وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و سازمان‌های مختلف و با استفاده از شناسه ملی هر ایرانی و با اختصاص چند لایه اطلاعات و ثبت آنها در یک سامانه هر لحظه عاملان تلاطم‌های اقتصادی را شناسایی و از فرار مالیاتی ارتشاء، اختلاس، پولشویی و زمین خواری جلوگیری کرد. مثلا اعلام کنید اموال غیرمنقول که در این سامانه ثبت نشود فاقد اصالت حقوقی است.

وی افزود: چنانچه به مصوبه قانونی در این خصوص نیاز دارید لایحه ارایه کنید. در این صورت دلالان به دام قانون می‌افتند. به این ترتیب منابع از دست رفته احیا و درآمد دولت افزایش پیدا می‌کنند و ضمن ایجاد عدالت به سمت تعادل اقتصادی پیش می‌رویم. وی اضافه کرد: با این همه منابع ذخایر کشور رتبه سوم در نفت، رتبه دوم در گاز، رتبه اول در مجموع این انرژی‌ها و با داشتن یک درصد جمعیت دنیا و هفت درصد منابع ذخایر ملی و با داشتن حدود ۷۰۰ میلیارد دلار ذخایر معدنی شایسته نیست که اقشار متوسط و ضعیف جامعه با مشقت روزگار سپری کنند و تعدادی سودجو که شرایط آن را ما فراهم کردیم بتوانند زندگی مردم را به مخاطره بیندازند. امروز حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم. این یارانه به جیب چه افرادی می‌رود؟ می‌توان با توزیع نصف یارانه مشکل طبقات ضعیف را برطرف کرد.

 

ارسال نظر