جزییات افزایش قیمت میوه و سبزی در سال ۹۷

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۹۵
جزییات افزایش قیمت میوه و سبزی در سال ۹۷

مرکز آمار ایران، در گزارشی متوسط قیمت محصولات کشاورزی و هزینه خدمات کشاورزی در سال ۱۳۹۷ را منتشر کرده است. طبق این گزارش در سال ١٣٩٧، در بخش غلات، متوسط قیمت هر کیلو گرم گندم با رشد ۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل معادل ۱۳۰۵ تومان، متوسط قیمت جو با افزایش ٢٠.١ درصدی ۱۱۷۸ تومان، متوسط قیمت شلتوک با رشد ٢٢.٠ درصدی ۴۸۴۷ تومان و متوسط قیمت ذرت دانه‌ای با افزایش ١٨.٣ درصدی معادل ۱۴۳۶ تومان بوده است.

در بخش حبوبات، متوسط قیمت هر کیلو نخود با ٢,٠ درصد افزایش نسبت به سال قبل به مبلغ ۵۳۶۵ تومان و قیمت عدس با ٠.٩ درصد کاهش به ۴۹۳۱ تومان رسید. در بخش دانه‌های روغنی، قیمت متوسط هر کیلو آفتابگردان روغنی با ١٠,٠ درصد کاهش نسبت به سال ٩٦ به ۳۲۹۷ تومان و قیمت متوسط کلزا با ٤.٤ درصد افزایش به ۲۸۲۹ تومان بالغ شد. در بخش محصولات لیفی، قیمت متوسط هر کیلو پنبه (وش) با افزایش ٨٩,٧ درصدی نسبت به سال ٩٦ برابر ۵۶۸۴ تومان بوده است.  در بخش محصولات جالیزی، قیمت متوسط هر کیلو هندوانه با افزایش ١٨٤,٦ درصدی به ۸۸۶ تومان، قیمت خربزه با افزایش ١١٩.١ درصدی به ۱۴۴۵ تومان و قیمت خیار با افزایش ٩٦.٨ درصدی به ۲۰۶۹ تومان رسید. در بخش سبزیجات، متوسط قیمت هر کیلو سیب زمینی معادل ۱۲۴۴ تومان و هر کیلو پیاز ۱۱۳۵ تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل ٨٤,٠ و ١٥.٢ درصد رشد داشته ­است. همچنین، متوسط قیمت هر کیلو گوجه فرنگی با ١٨٠.٩ درصد افزایش برابر ۱۶۶۸ تومان و هر کیلو بادنجان با ١٠٥.٨ درصد افزایش برابر ۱۳۵۶ تومان بوده است.  در بخش محصولات علوفه‌ای، متوسط قیمت هر کیلو یونجه معادل ۱۱۵۹ تومان و هر کیلو شبدر خشک برابر ۱۰۲۱ تومان بوده که نسبت به سال قبل به ترتیب ٤٢,٩ و ١٧.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. در بخش میوه‌های هسته‌دار، متوسط قیمت هر کیلو زردآلو برابر ۴۴۲۰ تومان و هر کیلو هلو ۳۱۷۱ تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل ٥٣,٨ و ٥٧.٤ درصد افزایش داشته است.  در بخش میوه‌های دانه‌دار، متوسط قیمت هر کیلو سیب درختی ۳۱۳۶ تومان بوده که نسبت به سال قبل ١٢٣,٤ درصد افزایش داشته و متوسط قیمت انگور به ۲۸۴۳ ریال رسید که نسبت به سال قبل معادل ١٠٣.٩ درصد افزایش داشته است.

در بخش مرکبات، متوسط قیمت هر کیلو پرتقال با افزایش ٦١,١ درصد به ۱۴۴۴ تومان و قیمت نارنگی با رشد ٩٤.١ درصدی به ۲.۴۷ تومان رسید.

 در بخش دامداری سنتی، متوسط قیمت هر کیلو گوسفند و بره زنده ۲۳ هزار و ۴۷۶ تومان و هر کیلو گاو پرواری زنده ۲۳ هزار و ۷۱۵ تومان بوده که نسبت به سال ٩٦ به ترتیب معادل ٤٨,٠ و ٧٥.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. در سال ١٣٩٧، در بخش فراورده‌های دامی سنتی، متوسط قیمت هر کیلو شیر گوسفند برابر ۴۵۳۵ تومان و هر کیلو شیر گاو ۱۵۸۲ تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل ٦,٦ و ٣٤.١ درصد افزایش داشته است.  همچنین در بخش هزینه خدمات ماشینی، هزینه متوسط شخم هر هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور ۱۷۹ هزار و ۶۴۸ تومان بوده که نسبت به سال قبل ٢٣,١ درصد کاهش و هزینه شخم هر هکتار زمین زراعی دیم با تراکتور ۱۳۱ هزار و ۲۷۹ تومان بوده که نسبت به سال قبل ٢٠,٣ درصد افزایش داشته است.

به علاوه متوسط هزینه دیسک هر هکتار زمین زراعی آبی با کاهش ١٠.٤ درصدی معادل ۸۲ هزار و ۴۴۸ تومان و هزینه دیسک زمین زراعی دیم با افزایش ١٣.٢ درصدی معادل ۶۴ هزار و ۸۸۴ تومان بوده است.

 در بخش دستمزد نیروی کار، متوسط دستمزد کارگر میوه چین مرد برابر ۵۳ هزار و ۴۰۷ تومان و دستمزد کارگر میوه چین زن ۴۰هزار و ۷۷۴ تومان بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل ٦,٨ و ٥.١ درصد افزایش داشته است؛ و نیز متوسط دستمزد روزانه یک نفر کارگر دروگر غلات مرد برابر ۸۱ هزار و ۷۸۱ تومان بوده که نسبت به سال ٩٦ معادل ٢٤.٨ درصد رشد نشان می‌دهد. به علاوه، دستمزد روزانه‌ کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد با ١٢.٧ درصد افزایش به ۵۸ هزار و ۱۳۷ تومان و دستمزد وجین کار و تنک کار زن با ١١.٨ درصد افزایش به رقم ۵۸ هزار و ۸۲۹ تومان بالغ شد.

 

ارسال نظر