راه‌اندازی آژانس‌های سرمایه‌گذاری در کشور ضروری است

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۴۳

سیدعلی‌محمد موسوی، رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهار کرد: در برخی کشورها در کنار سفارتخانه‌ها، آژانس‌های سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده که ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری را معرفی می‌کند و در این زمینه ترکیه ۴۰ آژانس سرمایه‌گذاری دارد.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی و بسترسازی مسوولان برای افزایش سرمایه‌گذاری در استان‌ها افزود: در برنامه ششم توسعه، جذب ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی شامل ۱۵ میلیارد دلار فاینانس، ۳۰ میلیارد دلار قرارداد مستقیم و ۲۰ میلیارد دلار قرارداد مشارکتی پیش بینی شده است. وی درباره اولویت‌های این سازمان گفت: اولویت‌های سازمان سرمایه‌گذاری ایران جذب سرمایه‌گذاری‌های کوچک و بزرگ خارجی و صیانت از حقوق سرمایه‌گذارانی است که قبلاً در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی یکی از منابع عمده درآمد کشورهاست، اضافه کرد: اولویت دیگر وزارت امور اقتصادی و دارایی رفع نواقص قانونی و تجدید نظر در قوانین موجود در بحث سرمایه‌گذاری است که از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود در این زمینه با وضع قوانین مورد نیاز به دولت و سرمایه‌گذاران کمک کنند.

وی اضافه کرد: کشور ما کاملاً به نفت متکی شده و در این شرایط و با تحریم فروش نفت با مشکلات مختلفی مواجه شده‌ایم به همین دلیل باید به سمت راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای حل موانع جذب سرمایه‌های بزرگ خارجی حرکت کنیم.

رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تأکید کرد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تدوین قوانین جدید در حوزه سرمایه‌گذاری و مشوق‌هایی همچون اقامت دایم برای سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشیم و در مرحله نخست باید هدف‌گذاری عمده‌ای روی ایرانیان و حتی یزدی‌های مقیم خارج از کشور و شیعیان و کشورهای بزرگی همچون چین و ترکیه داشته باشیم.

موسوی با تبیین ظرفیت ایرانی‌های خارج از کشور و شیعیان برای جذب آنها در جهت سرمایه‌گذاری گفت: بعد از برجام وقت بسیاری تلف شد و برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید تلاش‌های بیشتری صورت می‌گرفت تا ‌اکنون نتایج چشمگیرتری را شاهد بودیم.

رییس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان کهنه بودن برخی قوانین سرمایه‌گذاری، لزوم به‌روزرسانی این موارد را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: گوش دادن به درد دل سرمایه‌گذاران، رعایت پروتکل‌های بین‌المللی و داشتن نظم در این شرایط مهم‌ترین ضرورت‌های فضای اقتصادی کشور است.

موسوی در ادامه درباره وضعیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان یزد هم اظهار داشت: هر چند که ساختمان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این استان آبرومندانه است ولی با توجه به ظرفیت‌های بالای یزد، حجم سرمایه‌گذاری‌ها در شأن یزد نیست.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام برای جلب سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند مدنظر قرار گیرد، ادامه داد: باید روی جذب سرمایه‌گذاری حتی به صورت اندک برای طرح‌های غیرتحریمی مانند هتل، دانشگاه، بهداشت و غیره متمرکز شد و از ظرفیت یزدی‌های مقیم خارج از کشور، چینی‌ها و ترک‌های مشتاق به سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

وی با تشریح ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی استان یزد گفت: یزد پتانسیل تبدیل شدن به ونیز به عنوان قطب گردشگری بین‌المللی را دارد، زیرا بافت تاریخی و بناهای تاریخی بی‌نظیری در خود جای داده که باید از این ظرفیت استفاده مطلوب کرد.

 

 

ارسال نظر