چگونه‌ فین‌تک‌ها فرستادن پول به خانه را برای لاتینی‌ها ساده می‌کند؟

۱۳۹۸/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۶۸۰

فرستادن پول به خانه با اعمال شاقه، این فرآیندی است که اهالی امریکای لاتین که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، اگر بخواهند برای خانواده و دوستان‌شان پولی بفرستند با آن روبه‌رو می‌شودند. اغلب مردم وجوه ارسالی‌شان را با روش‌های سنتی بانکی و اپراتورها می‌فرستند. اما استفاده از این خدمات مالی برای پرداخت‌های برون‌مرزی هزینه‌بر است و حدود 6 درصد از رقم ارسالی را کسر می‌کند. عموما این هزینه توسط فرستنده تقبل می‌شود که به این معناست پولی که در نهایت خانواده‌ها و دوستان دریافت می‌کنند کمتر می‌شود. روشی بسیار مقرون به‌صرفه‌تر برای انتقال پول در امریکای لاتین، طبق تازه‌ترین مقاله صندوق بین‌المللی پول، استفاده از فین‌تک مانند خدمات همراه‌بانک‌ها است. آمارها  سهم امریکای لاتین از کل وجوه ارسالی در دنیا و همین سهم از وجوه ارسالی از طریق خدمات موبایل را نشان می‌دهد. طبق این داده‌ها در حالی که امریکای لاتین سهمی قابل‌توجه در تبادلات و ارسال وجوه مالی در دنیا دارد که در سال 2017 معادل 80.5 میلیارد دلار بوده است، سهم این وجوهات از تبادلات موبایل‌بانکی بسیار اندک است. این آمار درست مقابل ارقام در آفریقای سیاه قرار می‌گیرد؛ جایی که مقدار کل وجوه تبادلی آن در قیاس با امریکای لاتین کمتر است اما وقتی پای ارسال وجوه از طریق موبایل‌بانک‌ها به میان می‌آید، پیشرفته‌تر عمل کرده است. همان‌طور که نمودار نشان می‌دهد آفریقای سیاه بیشترین سهم را در وجوه ارسالی از طریق همراه‌بانک‌ها به خود اختصاص داده و پس از آن نیز آسیای شرقی و آسیای پاسیفیک قرار گرفته‌اند.

  تلفن خانه

با توجه به جمعیت عظیم امریکای لاتین که بیرون از کشورهای‌شان زندگی می‌کنند و وجوه قابل توجهی را که معادل 1.5 درصد خروجی منطقه در سال 2017 بوده به خانه می‌فرستند، استفاده از فین‌تک‌ها امکان کاهش هزینه جابه‌جایی پول را ایجاد می‌کنند. بر اساس این مقاله، اپراتورهای همراه و همراه‌پول‌ها می‌توانند وجوه را با هزینه نسبتا کمتری که کارمزد را از 6 درصد حالت سنتی به

3 درصد می‌کاهد، جابه‌جا کنند. این رقم به ویژه برای کشورهایی که وجوه ارسالی منبعی از درآمدشان محسوب می‌شود کلیدی به حساب می‌آید. برای مثال در السالوادور، هاییتی، هندوراس و جاماییکا ارزش وجوه ارسالی معادل 15 درصد از کل GDP هر کدام از این کشورها است.

  دسترسی فین‌تک‌های بهتر

خبر خوب برای فرستندگان و دریافت‌کنندگان وجوه در امریکای لاتین این است که فین‌تک‌ها دارند در این منطقه سریعا تکامل پیدا می‌کنند. در همین زمینه گزارشی از سوی IDB بزرگ‌ترین بانک توسعه‌ای امریکای لاتین نشان می‌دهد که تمرکز استارت‌آپ‌های فین‌تکی منطقه بر خدمات مبتنی بر پرداخت، با رشد همراه شده و در سال 2018 نسبت به سال قبل 61 درصد رشد کرده است. علاوه‌ بر این کمپانی‌های جهانی فین‌تک شراکت با اپراتورهای داخلی تلفن همراه، اپراتورهای انتقال پول و بانک‌ها را آغاز کرده‌اند تا به این ترتیب خدمات مالی فراهم بیاورند.  سیاستگذاری نیز در این مسیر نقش‌پذیری قابل توجهی دارد. در سراسر منطقه، سیاستگذاران در حال در نظر گرفتن معیارهایی برای بهبود کارایی سیستم‌های پرداخت هستند. به علاوه محیط نظارتی حمایتگر در تشویق و پیشرانی توسعه راه‌حل‌های فین‌تک برای انتقال وجوه در امریکای لاتین، ضروری است.  برای مثال قوانینی که صدور لایسنس برای همراه‌بانک‌ها و رمیتنس‌های بین‌المللی را ساده‌تر کند همین‌طور برای خدمات‌دهندگان رمیتنس به فرستندگان و دریافت‌کنندگان پرداخت‌های بین مرزی می‌تواند به توسعه فین‌تک‌ها و افزوده شدن بر استارت‌آپ‌های تکنولوژیک کمک کند. کشورها همچنین می‌توانند شراکت میان اپراتورهای سنتی تبادل پول (مانند بانک‌های داخلی) با صاحبان همراه‌بانک‌ها و شبکه‌های ایجاد شده را حمایت کنند.

اقدام دیگری که کشورهای امریکای لاتین می‌توانند انجام بدهند این است که از هاب‌های جهانی رمیتنس حمایت کنند تا بتوانند با دیگر فراهم‌آورندگان خدمات مربوط به رمیتنس و انتقال وجه بین‌المللی همکاری داشته باشند تا باعث کاهش هزینه‌های این انتقال شوند.

در عین حال سیاست‌ها باید به نحوی تعیین شوند که سپر دفاعی مقابل امنیت سایبر، پولشویی و حمایت مالی از تروریسم باشند.

 

ارسال نظر