اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۰۰:۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۴۵۳۸۱

رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز ابلاغ شد

گمرک ایران در بخشنامه‌ای رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز را به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. علی‌اکبر شامانی در بخشنامه‌ای رفع ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. در این بخشنامه که پیرو بخشنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده، آمده است: ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی و پیاز لغو می‌گردد. لذا شایسته است ضمن اقدام لازم مراتب را به کلیه واحدهای تابعه نیز ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت مستمر معمول دارند.

برنامه مالیاتی در سال سخت

احمد زمانی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید با عنوان «رونق تولید» درباره برنامه‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در این زمینه اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با درک دو واقعیت ضرورت تأمین حداکثری درآمدها از طریق منابع مالیاتی در راستای برنامه‌های اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی در بودجه و همچنین لزوم پرهیز از هرگونه آثار منفی مالیات بر تولید و سرمایه‌گذاری، برنامه‌های راهبردی و عملیاتی خود را طراحی و به مرحله اجرا گذاشته است. او با تاکید بر اینکه ملاحظات بالا در برنامه استراتژیک سازمان امور مالیاتی به نحو موثری مد نظر قرار گرفته است، ادامه داد: بخشودگی حداکثری جرایم قابل بخشش مالیاتی واحدهای تولیدی، تقسیط بدهی‌های مالیاتی آنها، توسعه خدمات الکترونیکی و تسهیل امور مودیان، حذف مجوزهای زائد و مساعدت برای بهبود فضای کسب و کار و تاکید بر خود اظهاری مالیاتی مودیان از جمله برنامه‌های سازمان بر امور مالیاتی کشور در این راستا است. معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: با توجه به نامگذاری سال جدید به عنوان سال تولید از سوی مقام معظم رهبری سازمان امور مالیاتی اخیرا پیشنهادات دیگری را هم در راستای تسهیل امور مالیاتی مودیان به ویژه واحدهای تولیدی ارایه کرده است که انجام آن نیازمند طی کردن مراحل تصویب در مراجع ذی‌ربط است. زمانی همچنین با بیان اینکه بر اساس مبانی اقتصادی سیاست‌های مالیاتی و حجم درآمدهای مالیاتی باید متناسب با وضعیت اقتصادی کشور تنظیم و تعیین شود، اظهار کرد: ساختار یک نظام مالیاتی کارآمد اصولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که هرگونه رونق یا رکود در اقتصاد به صورت خودکار به گسترش یا محدود شدن درآمدهای مالیاتی منجر می‌شود. او با بیان اینکه با توجه به تنگناهای مالی ناشی از صادرات نفت، رویکرد دولت تأمین حداکثری منابع بودجه از طریق درآمدهای مالیاتی است، اضافه کرد: اما این موضوع به معنای عدم توجه به شرایط کلان اقتصاد کشور و وضعیت رشد بخش‌های مختلف اقتصادی نیست. در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور سیاست‌ها و برنامه‌هایی را به منظور تحقق درآمدهای مالیاتی همزمان با جلوگیری از بروز آثار منفی بر تولید و سرمایه‌گذاری و جلوگیری از اعمال فشار مضاعف به مودیان مالیاتی موجود در دستور کار خود قرار داده است. معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان امور مالیاتی در ادامه مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت نظام مالیاتی کشور را برای جلوگیری از افزایش فشار به مودیان مالیاتی به این ترتیب برشمرد: مبارزه با فرار و اجتناب مالیاتی، ساماندهی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی، حذف تبعیض و بی‌عدالتی مالیاتی، چابک‌سازی فرآیندها و تسریع در وصول مطالبات معوق، تمرکز بر واحدیابی و شناسایی مودیان مالیاتی جدید، توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان، توجه خاص به وضعیت مالی بنگاه‌های تولیدی بر اساس شاخص‌های صنعت مربوطه و عملکرد واقعی آنها بر اساس اسناد و مدارک و همچنین مطالعه و امکان‌سنجی ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی.

یارانه‌ها به پرمصرف‌ها می‌رسد

محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرداخت ناعادلانه یارانه در کشور گفت: یارانه‌هایی که توسط دولت پرداخت شده نصیب افرادی می‌شود که مصرف بیشتری دارند و این افراد به میزان بیشتری از دهک‌های پایین جامعه از یارانه‌ها استفاده می‌کنند. نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز زمانی که کالایی از قیمت واقعی آن پایین‌تر عرضه می‌شود یعنی اینکه افراد خاصی از این یارانه استفاده می‌کنند، همانند فردی که ماشین بنز سوار می‌شود و باک بنزین خود را با 60 لیتر پر کرده و 60 هزار تومان پرداخت می‌کند، اما فردی حتی یک دوچرخه نداشته و نمی‌تواند بنزین یارانه‌ای مصرف کند، بنابراین یارانه بنزین به جیب ثروتمندان ریخته می‌شود. بهمنی با بیان اینکه میزان یارانه‌های پنهان رقم بسیار بالایی است، ادامه داد: این حجم از یارانه می‌تواند به بودجه کشور کمک کند، اما متاسفانه نصیب یک عده خاص و غیرمستحق می‌شود، بنابراین در شرایط کنونی باید موضوع پرداخت یارانه پنهان بررسی شود و سپس دهک‌های مختلف جامعه مشخص و یارانه‌ها و کمک‌ها به دهک‌های متوسط رو به پایین جامعه ارایه شود. بهمنی با اشاره به اینکه حدود 78 میلیون نفر در کشور یارانه دریافت می‌کنند، تاکید کرد: آیا تمام این افراد مستحق دریافت یارانه هستند؟، خیر، بلکه دهک‌های ثروتمند باید از لیست یارانه بگیران خارج شوند و به یارانه دهک‌های پایین و متوسط جامعه افزوده شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک اطلاعاتی دولت برای شناسایی دهک‌های مختلف کامل نیست، افزود: هم‌اکنون نمی‌دانیم چه کسانی مستحق بوده و چه کسانی مستحق نیستند، لذا ابتدا باید این موضوع توسط دولت بررسی شود، چراکه در حال حاضر باید ثبت نام تعدادی جدید برای پرداخت یارانه انجام شود و ثروتمندان که بدون تعدیل همچنان یارانه دریافت می‌کنند، حذف شوند.

 

 

ارسال نظر