آهنگ افزایش تورم کُند شد

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۲۵
آهنگ افزایش تورم کُند شد

تورم «ماهانه» گوشت قرمز و گوشت سفید در محور منفی

آیسان تنها|

آن‌گونه که مرکز آمار ایران گزارش داده گرچه تورم نقطه‌ای اردیبهشت ماه رکورد ماه‌ها و سال‌های گذشته را زده و به 52.1 درصد رسیده و تورم سالانه نیز با رسیدن 34.2 درصد در حال بروز جهش‌های تورمی ماهانه است، ولی بررسی تورم ماهانه نشان می‌دهد که آهنگ رشد تورم کند شده و بعد از یک سال تجربه تورم ماهانه بالای دو درصد، تورم ماهانه اردیبهشت 98 معادل 1.5 درصد شده است. تورم گوشت قرمز نیز در این ماه منفی 6 درصد بوده است.

به گزارش «تعادل» روز گذشته مرکز آمار ایران در گزارشی جزییات تورم اردیبهشت ماه ١٣٩٨ را منتشر کرد. طبق این گزارش عدد شاخص کل در ماه دوم سال 1398 بر مبنای سال پایه 1395 به ١٧٣,٥ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٥ درصد افزایش یافته است. گفتنی است از خرداد سال 1397 تاکنون همواره تورم‌های ماهانه بالای دو درصد بوده‌اند و بعد گذر یک سال این اولین ماه است که تورم ماهانه زیر دو درصد ثبت می‌شود. بیشترین تورم ماهانه ثبت شده طی یک سال گذشته نیز متعلق به مهر 1397 با 7.1 درصد بوده است.

    تورم نقطه‌ای بالای 50 درصد

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که درصد تغییر شاخص کل در اردیبهشت ماه سال 1398 نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٢,١ درصد بوده است. تورم نقطه‌ای از فروردین سال جاری وارد کانال 50 درصد شد و در اردیبهشت نیز نسبت به فروردین (51.4 درصد)، معادل 0.7 درصد افزایش یافت. این در حالی است که در اردیبهشت سال 1397 تورم نقطه‌ای معادل 8.3 درصد بوده است.

    بروز جهش‌های تورمی در نرخ تورم سالانه

در اردیبهشت 1398، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ (تورم سالانه) کل کشور نیز به ٣٤.٢ درصد رسید. تورم سالانه نیز در فروردین ماه به کانال 30 درصد وارد شده و به 30.6 درصد رسید و در اردیبهشت ماه 3.6 درصد افزایش یافت. (جهش‌های تورمی ماهانه از اردیبهشت سال گذشته تاکنون خود را در تورم سالانه هم نشان می‌دهند)

بررسی شاخص قیمت گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز نشان می‌دهد، این گروه در اردیبهشت ماه تورم ماهانه منفی داشته است و به این ترتیب شاخص کل نسبت به ماه قبل ٠,٧ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تورم ماهانه این گروه در فروردین ماه 8.8 درصد بوده است. تورم نقطه‌ای این گروه در اردیبهشت سال جاری نیز 82.6 درصد اعلام شده است. گروه عمده «کالاهای غیر‌خوراکی و خدمات» نیز در ماه گذشته تورم ٢.٧ درصدی داشته‌اند. تورم ماهانه این گروه در ماه فروردین معادل 1.5 درصد بوده است. تورم نقطه‌ای این گروه در اردیبهشت نیز به 39.9 درصد رسیده است.

    تورم ماهانه گوشت منفی شد

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، بیشترین تورم ماهانه به گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) مربوط بوده است. تورم ماهانه این گروه 14.5 درصد بوده و تورم نقطه‌ای این گروه نیز 85.8 درصد (یعنی سه درصد بیشتر از تورم کل این گروه)، اعلام شده است. همچنین دومین گروه با تورم ماهانه بالا در اردیبهشت ماه، «نان و غلات» (ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) بوده‌اند که تورم 7.4 درصدی داشته‌اند. تورم نقطه‌ای این گروه 36 درصد و کمتر از نصف تورم کل (نقطه‌ای این گروه، بوده است. گفتنی است در اردیبهشت ماه تورم برخی گروه‌ها از گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» منفی بوده است. از جمله سبزیجات با تورم ماهانه منفی 10.7 درصد، گوشت قرمز و گوشت قرمز ماکیان منفی 6.1 درصد، گوشت قرمز و سفید فرآورده‌های آنها منفی 5.3 درصد بوده است.  همچنین تورم نقطه‌ای سبزیجات در اردیبهشت 136.2 درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان 100.7 درصد و گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن 101.5 درصد بوده است. این سه گروه از میان گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، بیشترین تورم سالانه را داشته‌اند. در اردیبهشت ماه 1398، در میان گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، نیز بیشترین تورم ماهانه برای گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، با 7.8 درصد، «تفریح و فرهنگ» (مانیتور، تجهیزات رایانه و دوچرخه بچگانه) 4.9 درصد و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (تلویزیون خارجی و سایر لوازم خانگی) 4.4 درصد ثبت شده است. در اردیبهشت سال جاری در میان گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، بیشترین تورم نقطه‌ای برای گروه دخانیات با 119.6 درصد، مبلمان و لوازم خانگی با 83.2 درصد و تفریح و فرهنگ با 75.7 درصد بوده است.

    افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل کالا و خدمات مصرفی برای خانوارهای شهری کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به عدد ١٧٢,٠ رسید. تورم ماهانه کالا و خدمات مصرفی خانوار نیز ١.٦ درصد بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) ٥٠,٧ درصد بوده است که نسبت به فروردین ماه (٥٠,٠ درصد) ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

در اردیبهشت 1398، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ (تورم سالانه) خانوار شهری نیز به 33.7 درصد رسید.

طبق گزارش مرکز آمار ایران شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اردیبهشت ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨١,٩ رسید که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ١.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) ٥٩,٦ درصد است که نسبت به فروردین ماه (٥٩,٤ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. در اردیبهشت 1398، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ (تورم سالانه) برای خانوار روستایی نیز به 37.1 درصد رسید.

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه ١٣٩٨ (تورم سالانه) برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٣٣,٧ درصد برای دهک اول تا ٣٦.٦ درصد برای دهک دهم است.

 

 

 

ارسال نظر