کوپن را راه‌حلی کوتاه‌مدت بدانید

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۷۴

 این روزها صحبت بازگشتن کوپن از هر زمانی جدی‌تر مطرح می‌شود. کوپنی که بسیاری معتقدند با توجه به قرار گرفتن ایران در جنگ اقتصادی ناگزیر باید به آن تن داد و اکنون استفاده از آن راهی است که توسط کارشناسان اقتصادی توصیه می‌شود. گرچه طبق آنچه عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی سیستم توزیع کوپنی تا نیمه نخست سال جاری اجرا می‌شود ولی برخی کارشناسان اقتصادی و اعصای دستگاه ناظر می‌گویند باید به آن به چشم مسکن برای التیام درد کوتاه‌مدت نگاه کرد و در بلندمدت باید چاره‌ای دیگر اندیشید.

به گزارش «تعادل»، با شدت گرفتن تحریم‌ها و بروز علائم آن در اقتصاد ایران برخی کارشناسان پیشنهاد آغاز مجدد استفاده از روش توزیع کوپنی را مطرح کردند. این شیوه مورد قبول مسوولان دولتی هم واقع شده و در اواخر سال گذشته بود که محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با تغییرات قابل توجهی سیستم توزیع کوپنی بار دیگر اجرا خواهد شد. اکنون هم خبر می‌رسد که مقدمات اجرای آن فراهم شده است. همچنانکه روز گذشته عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اعلام کرد سیستم توزیع کوپنی در نیمه نخست امسال اجرا خواهد شد. وی همچنین اظهار کرد: متأسفانه با توجه به شرایط موجود کشور، تنها راه موجود، حرکت به‌سمت توزیع کوپنی اقلام اساسی خانواده‌ها است و هرقدر اجرایی شدن این تصمیم به تعویق بیفتد، ضرر و زیان بیشتری نصیب مردم و کشور خواهد شد.وی همچنین از مداخله سوداگران در روند اجرای سیستم توزیع کوپنی خبر داد و گفت: متأسفانه سودجویانی که در فضای فعلی، سودهای کلانی را به جیب می‌زنند، تمام زورشان را به‌کار گرفته‌اند تا توزیع کوپنی اقلام اساسی، دیرتر اجرایی شود ولی با توجه به مشکلاتی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر توزیع کوپنی اجرایی شود.گرچه اکنون اجرای سیستم توزیع کوپنی توسط اغلب کارشناسان هم توصیه می‌شود ولی به زعم بسیاری از آنها باید شرایطی فراهم شود که از سیستم توزیع کالاها در قالب کوپن به زودی گذر کنیم و با بهبود اوضاع اقتصاد کشور در شرایط بسامان‌تری تامین کالاهای مورد نیاز مردم صورت گیرد. در این زمینه محمود بهمنی، نماینده مجلس که مدتی هم رییس بانک مرکزی ایران بوده، چنین توضیح داده است: کوپنی کردن کالاها به معنای بازگشت به چند سال قبل است. البته در شرایطی که امکانات محدود بوده و نیاز به امکانات بیشتر باشد باید به هر ترتیبی تخصیص صورت گیرد که یکی از راه‌های آن کوپن است و اکنون در کشور اجرا می‌شود. البته که این راه کوتاه بوده و باید فوراً به سمت افزایش تولید داخل حرکت کنیم.

محمود بهمنی با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رییس‌جمهور در خصوص اعلام نظر کارشناسان درباره‌ انتخاب بین دو راهکار کوپنی و قیمت آزاد در شرایط فعلی گفت: آزاد شدن قیمت کالا عده‌ای را شدید در مضیقه قرار می‌دهد و از آن طرف کوپنی شدن باعث می‌شود که نیازمندان کالا در اختیار داشته باشند ولی به‌طور کلی هیچ کدام از این دو راه مشکلات را حل نمی‌کند.وی توضیح داد: مهم‌ترین راه برای حل مشکلات، افزایش تولید است. باید به واحدهای تولیدی جهت افزایش تولید کمک کنیم برای این کار احتیاج به تأمین مواد اولیه است ناچاریم به آنها نقدینگی بدهیم. ظرفیت تولید را بالا برده و عرضه کالا افزایش یابد. بعد از آن می‌توان به سمت آزاد شدن قیمت کالا حرکت کرد.

 

ارسال نظر