سرپرست سازمان امور مالیاتی کاهش درآمد شهرداری‌ها را نپذیرفت

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۸۹

افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات و عوارض به ۴ درصد

در حالی که مسوولان شوراها معتقدند تصویب لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده منجر به تحت الشعاع قرار گرفتن درآمد شهرداری‌ها می‌شود رییس سازمان امور مالیاتی می‌گوید چنین نیست و با این لایحه جدید سهم شهرداری‌ها از مالیات و عوارض به 4 درصد افزایش یافته است.

به گزارش «تعادل» در روزهای گذشته مرتضی الویری رییس شورای عالی استان‌ها در جلسه‌ای که به مناسبت سالروز شوراها برگزار شده بود، بیان کرد: لایحه‌ای در مجلس در زمینه مالیات بر ارزش افزوده در دست بررسی است که حقوق شورا و شهرداری در آن به‌شدت تضعیف شده است. برای رفع این مشکل همکاران ما در کمیسیون اقتصاد و دارایی شرکت کردند و 12 مشکل آن مطرح و بررسی شد ولی ‌متأسفانه با دخالت عواملی همه بررسی‌ها و اصلاحات انجام شده مجدداً کنار گذاشته شد و حالا با تصویب این لایحه درآمد شهری حدود 60 درصد تنزل می‌یابد.

الویری گفت: در صورت تصویب این لایحه اختیار اخذ عوارض که تأمین‌کننده بخشی از منابع شهرداری‌ها است، تحت شعاع قرار می‌گیرد و با این اقدام شهرداری‌ها دولتی شده و این مساله اصلاً مطلوب نیست و ما هشدارهای لازم در این زمینه را داده‌ایم.

در همین راستا و در پاسخ به این اظهارات روز گذشته، محمد قاسم پناهی درباره ایجاد محدودیت در میزان و نحوه توزیع سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎های سراسر کشور و کاهش درآمدهای آنان از محل منابع مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون موجود گفت: در مورد لایحه اصلاح و دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده و در قالب مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نه تنها محدودیتی در نظام بودجه شهرداری‎ها از این بابت ایجاد نشده، بلکه درآمد شهرداری‎ها و دهیاری‎ها در قالب مصوبه مذکور افزایش قابل ملاحظه‎ای داشته است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر از محل منابع مالیات و عوارض کالا و خدمات عمومی، سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎ها، سه درصد از ۹ درصد نرخ عمومی و سهم آنان از مالیات و عوارض ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما، 10 درصد از 30 درصد نرخ آن می‎باشد، که به موجب ماده ۳۸ مصوبه مزبور و پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از 9 درصد نرخ عمومی مقرر شده است، باقیمانده به نسبت مساوی به عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎ها توزیع گردد.

سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدین‌ترتیب سهم شهرداری‎ها و دهیاری‎ها از سه درصد نرخ عمومی به چهار درصد و سهم از عوارض بنزین و سوخت هواپیما نیز از 10 درصد به 15 درصد در گزارش کمیسیون اقتصادی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در رابطه با نحوه توزیع عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، به موجب قانون فعلی، عوارض وصولی سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی واریز می‌شو د و این وجوه مستقیما براساس جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود.

پناهی اضافه کرد: طبق گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، عوارض سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بعد از اینکه به حساب رابط سازمان (تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی) واریز شد، به نسبت جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود. بنابراین هیچ تغییری در نحوه توزیع نیز صورت نگرفته است.

 

 

ارسال نظر