70 روش بهبود فضای کسب و کار لایحه می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۸۷
70 روش بهبود فضای کسب و کار لایحه می‌شود

محمدعلی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با بیان اینکه ناهماهنگی دستگاه‌ها و ابهامات در برخی مواد قانون از مشکلات عدم بهبود فضای کسب و کار است، این را هم گفت که 70 روش بهبود فضای کسب و کار در حال تبدیل شدن به لایحه برای تصویب و اجراست.

به گزارش «تعادل»، از ابتدای دولت یازدهم و با اهتمام آن دولت مبنی بر اصلاح ارتباطات با محافل اقتصادی بین‌المللی، برخی رتبه‌های اقتصادی ایران در شاخص‌های بین‌المللی اصلاح شد. یکی از آنها رتبه فضای کسب و کار بود که از 152 به 118 رسید. هرچند این رتبه برای ایران باقی نماند و در سال‌های بعد آن کاهش یافت و اکنون روی 124 ایستاده است. موضوعی که کارشناسان می‌گویند دلیل آن این است که کشورهای دیگر با سرعتی بسیار بیشتر از ایران در حال پیشبرد امور مربوط به کسب و کار هستند.

مسوولان دولت ایران ولی بارها اعلام کرده‌اند که با جدیت پیگیر بهبود شاخص‌های مربوط به فضای کسب‌وکار هستند. در همین راستا معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی پیشبرد امور مربوط به بهبود فضای کسب و کار شده است این معاونت یکی از برنامه‌هایی که همواره در دستور کار دارد، پیگیری برای الکترونیکی شدن پروسه‌های دستگاه‌های اجرایی از طریق رایزنی با آنهاست. با این حال در سال‌های گذشته این معاونت همواره‌ گلایه‌هایی نسبت به عدم همکاری برخی دستگاه‌ها عنوان کرده است. اکنون معاون اقتصادی تازه وزارت اقتصاد موضوعات دیگری را هم مطرح کرده است. محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد که در برنامه تیتر امشب شرکت کرده بود چنین اظهار کرده است: ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، نبودن سیستم پیشتیبانی و اهتمام جدی دستگاه‌ها مهم‌ترین عامل اجرانشدن یا ناقص اجرا شدن قانون بهبود فضای کسب و کار است.

محمدعلی دهقان دهنوی درباره ناقص اجرا شدن قانون گفت: اجرای ناقص قانون علت‌های مختلف داشته است و به هماهنگی مسوولان و دستگاه‌ها در حوزه اجرا، پشتیبانی و تعامل در پیشبرد قانون نیاز دارد. وزارت اقتصاد مشغول سهولت بخشیدن به شاخص‌های کسب و کار است اما در این قانون به دلیل ناهماهنگی دستگاه‌ها و ابهامات در برخی مواد قانون و اهمتام جدی دستگاه‌ها می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

او البته از برنامه‌های جدید معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار هم خبر داد و گفت: شرایط فضای کسب و کار برای همه روشن است که تابع شرایط اقتصادی و عوامل بیرونی و درونی کشور است، اما هنوز موفق نشده‌ایم در کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش اقدامات انجام شده در بهبود فضای کسب و کار را ارایه دهیم. 5 اقدام مهم و اساسی در حال انجام است که در بهبود فضای کسب و کار اثر کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهد داشت. در روش‌شناسی سهولت روش‌های کسب و کار 70 روش دیگر نیز احصا شده که می‌تواند موجب بهبود فضای کسب و کار شود.

او گفت: پیش نویس این اقدامات انجام شده تا در دولت به صورت لایحه درآید و به مجلس ارایه شود.

دهنوی گفت: با راه‌اندازی مرکز ارایه مجوز‌ها پنجره واحد کسب و کار استانی با فراتر رفتن از سیستم مجوزها فراهم شده است تا بتوانیم 30 کسب و کار را راه‌اندازی کنیم و مردم بتوانند از صفر تا صد مراحل راه‌اندازی کسب و کار را مشاهده و پیگیری کنند.

دهنوی گفت: وضعیت تامین مالی در حال حاضر بهتر نشده اما شاخص آن در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته است.

او افزود: بر اثر تورم شرایط از نظر اقتصادی تغییر کرده و مشکلات بیشتر شده است اما بحث ثبات مقررات و غیرقابل پیش بینی بودن مواد اولیه ناشی از مواجه بودن سیاست‌گذار با شرایط غیرقابل پیش بینی بوده که تحت تاثیر عوامل بیرونی باعث تلاطم شرایط اقتصادی شده که سیاست‌گذار ناچار از اتخاذ شرایط غیرقابل پیش‌بینی شده بوده است.

دهنوی گفت: نکته مهم این است که شوک وارد شده در اقتصاد کشور مانند سال‌های قبل نیست و در

2 سالی که وارد رشد اقتصادی خوبی شده بودیم شوک اقتصادی شدیدتری را تجربه کردیم.

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار یک اصل مورد قبول دولت‌هاست اما گاهی اوقات سیاست‌ها براساس اقتضائاتی برای عبور از دوره بحران انجام می‌شود و بعد از یک دوره مشخص باید سیاست‌ها را بازنگری کرد.

 

 

ارسال نظر