اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۳۹۳

انتشار  اسامی دریافت‌کنندگان تسهیلات  اشتغال روستایی

وزیر کار در توییتی اعلام کرد: اسامی دریافت‌کنندگان مبلغ ۷هزار میلیارد تومان تسهیلات ۴ و ۶ و ۱۰ درصد سود اشتغال پایدار روستایی، سهم هر یک، تعداد اشتغال مورد تعهدو دستگاه اجرایی تایید‌کننده را به تفکیک استان برای اطلاع مردم انتشار دادیم.

برنامه اشتغال فراگیر به عنوان سند توسعه اشتغال ملی در سراسر کشور اوایل سال گذشته با هدف افزایش جمعیت شاغل به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید.در همین راستا آیین نامه اجرایی و پیش بینی منابع اجرای این برنامه در سال97 به تازگی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

فعالیت‌های مشمول این آیین‌نامه شامل رسته فعالیت‌های منتخب، بازسازی و نوسازی صنایع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی نیمه تمام بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد، اجرای طرح‌های صنایع کوچک و حمایت از توسعه خوشه‌های کسب و کار، بافت‌های فرسوده و طرح‌های حمل و نقل عمومی و ریلی از جمله جایگزینی خودروهای عمومی و ماشین آلات کشاورزی فرسوده، کارورزی جوانان و طرح‌های اشتغالزایی مناطق مرزی، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است.

دستورالعمل آیین‌نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 4 دی ماه 96تحت عنوان «دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

بر اساس این طرح مقرر شد معادل ریالی 1.5 میلیارد دلار (حدود 6هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک‌های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی) سپرده‌گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود.در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود 12هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد.

وزیر کار در توییتی اعلام کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اسامی دریافت‌کنندگان مبلغ 7هزار میلیارد تومان تسهیلات 4 و 6و 10 درصد سود اشتغال پایدار روستایی، سهم هر یک، تعداد اشتغال مورد تعهدو دستگاه اجرایی تایید‌کننده را به تفکیک استان برای اطلاع مردم انتشار دادیم.

۲۵ تعهد انجام نشده مترو در قبال گمرک

مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در گفت‌وگویی، با بیان اینکه، طبق قانون امور گمرکی، خروج هر کالایی از اماکن گمرکی، مستلزم انجام تشریفات گمرکی است، گفت: انجام تشریفات گمرکی مستلزم اظهار کالا به گمرک با تسلیم اظهارنامه خواهد بود. گمرک کالایی که تشریفات گمرکی خود را طی کرده است در اماکن خود دپو نمی‌کند، مخصوصاً درباره کالا‌هایی که نیاز عموم جامعه بوده و مسوولان امر موظف شده‌اند، خدمات عمومی و امکانات را برای افراد جامعه تأمین نمایند.

ارونقی ادامه داد: صاحبان کالا برای ترخیص قطعی کالاهای خود، باید نسبت به پرداخت حقوق ورودی متعلقه اقدام کنند. البته تسهیلاتی هم از جمله ترخیص کالا با تودیع ضمانتنامه بانکی معتبر یا ترخیص کالا با استفاده از روش نسیه از طرف گمرک درنظر گرفته شده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: سال گذشته درخواست‌های مکرری برای ترخیص قطعات مترو از طرف شهرداری تهران و همچنین شرکت بهره‌بردار ارایه شد و با وجود اینکه حقوق ورودی از سوی شرکت بهره‌بردار تودیع نشد اما بدلیل ملی بودن پروژه مربوطه و کمبود نقدینگی صاحب کالا، اولاً- گمرک ایران با ترخیص کالا با استفاده از تسهیلات نسیه و بدون پرداخت حقوق ورودی متعلقه موافقت نمود. در اِعمال این تسهیلات هم، گمرک به جای نگهداری 40% از کالا و ترخیص 60% مابقی، نسبت به ترخیص قطعی 85% از این اقلام اقدام کرد.

این مقام مسوول گفت: اخیرا، درخواست دیگری به گمرک ارایه شده تا اجازه داده شود 15% اقلامِ باقیمانده به عنوان وثیقه پرداخت حقوق ورودی همان اظهارنامه، بدون ایفای تعهد یا تودیع حقوق ورودی، از گمرک ترخیص شود که چنین اقدامی، قانونی نیست.

به گفته ارونقی، قطعاً باید تکلیف حقوق ورودی قبل از خروج کالا روشن شود و اگر صاحب کالا قصد استفاده از تسهیلات دیگری دارد باید در این خصوص تصریحاً و در چارچوب قانون، تقاضای خودش را ارایه دهد.

معاون فنی گمرک، به عدم ایفای تعهدات قبلی توسط شرکت راه آهن شهری تهران و حومه اشاره کرده و گفت: در حال حاضر این شرکت بیش از 25 فقره تعهد انجام نشده از سالیان قبل در گمرک ایران دارد که با وجود پیگیری‌های مکرر و مستمر گمرک ایران تاکنون رفع تعهد نشده است. عدم ایفای تعهدات یک شرکت منجر می‌شود تا گمرک هم دیگر نتواند با درخواست‌ برای مساعدت بیشتر همراهی کند.

 

ارسال نظر