نقش حسابداران رسمی در تولید ملی

۱۳۹۸/۰۲/۲۲ - ۰۰:۳۱:۲۴
کد خبر: ۱۴۴۲۷۷

سیدمحمد علوی، دبیرکل جامعه حسابداران رسمی، در گفت‌وگویی که روز گذشته منتشر شد، ضمن تشریح جزییات طرح جامعه در راستای عملیاتی نمودن رونق تولید ابعاد مختلف این پیشنهاد را اعلام کرد. وی در گفت‌وگوی حاضر، تأکید کرد که رونق تولید وجوه مختلفی دارد و شامل افزایش بهره‌وری و حذف مقررات دست و پا گیر و اصلاح فرایندهای اجرایی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود جهت بهسازی محیط کسب‌وکار است و جامعه‌ حسابداران رسمی ایران در این زمینه می‌تواند با همکاری با دستگاه‌های اجرایی مربوط نقش موثری ایفا کند.

دبیرکل جامعه حسابداران گفت: جامعه حسابداران رسمی ایران در تمامی سال‌های اخیر و در سال جاری براساس چارچوب راهبردهایی که شورای عالی جامعه تصویب کرده یک سلسله برنامه‌های عملیاتی به منظور توسعه شفافیت در بازارها از طریق توسعه حرفه حسابرسی و خدمات اطمینان‌بخشی مالی دنبال کرده است. در عین حال، با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و سیاست‌های کلان برنامه‌های مربوط را دنبال می‌کنیم. با توجه به اینکه امسال به عنوان سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است پرسش اصلی که در برابر جامعه قرار داشت این بود که چگونه می‌توانیم در این زمینه جهت تحقق اهداف موردنظر برای رونق تولید به سهم خود در آن مشارکت داشته باشیم.

وی افزود: بنابراین در چارچوب برنامه‌های استراتژیکی که دنبال می‌کنیم مساله خاص ما این بوده که چگونه می‌توانیم در ایجاد رونق تولید در کشور سهیم باشیم. در نظر دارید که ما به‌شدت بر امر مسوولیت اجتماعی حسابداران رسمی تأکید داریم و پیگیری تحقق سیاست‌های کلان کشور را بخش مهمی از این مسوولیت می‌دانیم.

این کارشناس حسابداری در رابطه با نقش این بخش با بهبود وضعیت تولید در کشور گفت: همانطور که می‌دانید حسابداران رسمی با ارایه خدمات تخصصی و حرفه‌ای به کلیه واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی در بخش‌های خصوصی و عمومی در زمینه ارایه انواع حسابرسی مشغول هستند .

هم‌اینک نزدیک به 00030 واحد تولیدی، بازرگانی و خدماتی در سراسر کشور توسط موسسات حسابرسی عضو جامعه سالانه حسابرسی مالی می‌شوند. از این خدمات اعتباربخشی به جز خود بنگاه‌ها و سهام‌داران آنها، نهادهای ناظر، بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی و دیگر گروه‌های ذی‌نفع بهره می‌برند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای اشخاص حقوقی مشمول ماده 2 «آیین‌نامه اجرایی تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی»، از جمله خدمات حرفه‌ای و تخصصی است که در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده برای جامعه حسابداران رسمی ایران، توسط موسسات حسابرسی عضو جامعه، قابل انجام است و ظرفیت قانونی آن وجود دارد. منظور از حسابرسی مالیاتی رسیدگی صورت‌های مالی بنگاه به منظور تعیین مبلغ مالیاتی بنگاه حسابرسی شده و منظور از حسابرسی بیمه‌ای گزارش بازرسی دفاتر قانونی و تعیین مبالغ مشمول کسر حق بیمه‌های تأمین اجتماعی است.

علوی با اشاره به روند نامطلوب حسابرسی در کشور تصریح کرد: تاکنون حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای اشخاص مشمول ماده 2 آیین‌نامه فوق، به صورت مستقل توسط مدیریت‌های ذی‌ربط در سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. اجرای مستقل حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای توسط این سازمان‌ها، علاوه بر صرف منابع مالی کلان از محل بودجه عمومی سازمان‌های مزبور، مستلزم صرف زمان‌های زیادی نیز می‌شود و عملاً بنگاه‌ها در فواصل زمانی معین و محدود با حسابرسان و بازرسان مختلف ربرو و درگیر می‌شوند که موجب اتلاف وقت و انرژی آنان می‌شود و مدیران بنگاه‌ها به جای اینکه عمده وقت خود را صرف تولید نمایند صرف پاسخگویی به حسابرسی‌های متعدد و مختلف می‌نمایند .

دبیر جامعه حسابداران رسمی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی حسابرسی توسط موسسات حسابری پاسخ داد: زیربنای اجرای مطلوب حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای، ارزیابی قابلیت اتکا به صورت‌های مالی واحدهای مشمول، مشتمل بر اطلاعات مالی و حسابداری پشتوانه آن است و این ارزیابی از طریق حسابرسی صورت‌های مالی سالانه واحدهای مشمول توسط «حسابداران رسمی» انجام می‌گردد. پس، در چنین شرایطی، اجرای خدمات حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای توسط حسابداران رسمی، زمینه‌های لازم را جهت ارتقای شفافیت در نتایج رسیدگی‌های مالیاتی و بیمه‌ای و نیز افزایش بهره‌وری، فراهم خواهد نمود.

وی در رابطه با چگونگی حصول اطمینان از کیفیت حسابرسی و خدمات جدید آن توسط موسسات حسابرسی اذعان کرد: برای این منظور راهکارهای مختلفی پیش‌بینی کرده‌ایم. قبل از هر چیز، جامعه حسابداران رسمی ایران، علاوه بر اعمال نظارت بر عملکرد حرفه‌ای موسسات حسابرسی در ارتباط با کنترل‌کیفیت حسابرسی صورت‌های مالی سالانه که به صورت سازمان یافته و مستمر انجام می‌گردد، از طریق تشکیل گروه‌های ارزیابی ویژه با مشارکت حسابداران رسمی واجد شرایط و حداقل یکی از کارشناسان مورد وثوق معرفی شده توسط سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی، تلاش می‌کند طرح تمرکز خدمات حسابرسی، به شکل مطلوبی اجرا شود.

وی تاکید کرد: علاوه بر آن، تشکیل کمیته‌های تخصصی در سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی، به منظور پاسخگویی مکتوب به سوالات و شبهات مسوولان و مجریان کار حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای به موسسات در انجام مطلوب این خدمات یاری کند.

علوی خاطرنشان ساخت: علاوه بر آن، در گروه‌های کاری مجری ارایه‌ این دسته از خدمات حسابرسی حداقل یک کارشناس معرفی شده از طرف این سازمان‌ها می‌تواند حضور داشته باشد و موسسه حسابرسی ملزم به تنظیم قرارداد همکاری با آنان باشد .

 

 

ارسال نظر