اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۱:۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۴۴۲۰۹

صادرات تخم‌مرغ غیرخوراکی ممنوع شد

بر اساس بخشنامه گمرک، صادرات تخم‌مرغ غیر‌خوراکی ممنوع و صادرات روغن حیوانی بلامانع اعلام شد.  مدیرکل صادرات گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد، تا اصلاع ثانوی صادرات تخم‌مرغ غیر‌خوراکی ممنوع می‌باشد، در صورت لزوم نظریه پزشکی قانونی در خصوص خوراکی یا غیر‌خوراکی بودن تخم‌مرغ ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

همچنین صادرات روغن حیوانی تحت ردیف تعرفه 15180000 بلامانع خواهد بود.

فعالیت بازار متشکل ارزی

از این هفته آغاز می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فعالیت بازار متشکل ارزی از این هفته آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می‌گذارد که قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود. فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی، گفت: فعالیت این بازار از این هفته آغاز و تأثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می‌گذارد که ان‌شاء‌الله قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به درخواست نمایندگان برای متوقف کردن خصوصی‌سازی تا زمان تعیین تکلیف نهایی پاسخ داده شده است یا خیر، افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال سیاست‌گذاری درباره فعالیت‌های آینده خصوصی‌سازی است.

وی در خصوص انتقاد برخی مبنی بر اینکه فعالیت‌های گمرک مبتنی بر جنگ اقتصادی نیست، ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا کالای وارداتی به صورت روان وارد کشور شده و ترخیص‌ها راحت انجام می‌شود و برخی از تعلل در ورود انتقاد می‌کنند، اما واقعیت این است که ۸۵ درصد کالاهای وارداتی به کشور کالاهای سرمایه‌ای، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است که اگر روان وارد شود به این معناست که در حال تقویت ماشین تولید کشور هستیم و اگر گمرک این اقدامات را انجام دهد یعنی اینکه در جهت اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و افزایش اشتغال حرکت می‌کند.

دژپسند تاکید کرد: هرچه صادرات غیرنفتی در کشور روان‌تر انجام شود اعتبار ایران در حوزه بین‌الملل افزایش یافته و ارزآوری کشور نیز بیشتر می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه گمرک با شعار دقت، سرعت و سلامت فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در عین حال که گمرک به دنبال این است که کار ترخیص سریع‌تر انجام شود اما می‌خواهد منطبق بر قوانین و مقررات و با شفافیت و سلامت نیز فعالیت کند.

جلوگیری از ریزش نیروی کار در صنایع‌غذایی و قطعه‌سازی

مهر| مدیرکل حمایت ازپایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار، با اشاره به اولویت رسیدگی به بنگاه‌های مشکل‌دار در سال جاری اظهار کرد: رسیدگی به بنگاه‌های مشکل‌دار اولاً در حیطه کارفرمایان، مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سهامداران و کسانی که به نوعی مسوولیت اداره بنگاه را بر عهده دارند، است. در این میان ممکن است کارفرمایان، سهامداران، مدیران و افراد مرتبط نتوانند رفع مشکل کنند که در این شرایط باید از طرف دستگاه صادرکننده مجوز بنگاه مربوطه اقدام کنند.

کریم یاوری با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از حیث حفظ نیروی کار، تثبیت و پایداری مشاغل به موضوع رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار ورود می‌کند، افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به استناد قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مکلف است هم در سطح کارگروه‌های استانی و هم در سطح کارگروه‌های ستاد ملی نسبت به رسیدگی به وضعیت این بنگاه‌ها و صنایع اقدام کند.

یاوری با تاکید بر اینکه ریاست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی ایران و بانک مرکزی نیز از اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هستند که کارگروه‌های استانی ستاد نیز دستگاه‌های متناظر این دستگاه‌ها در هر استان هستند.

او با بیان اینکه برای اطلاع اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور از روند فعالیت کارگروه‌های استانی، به‌طور متناوب برخی از جلسات ستاد در استان‌های بزرگ صنعتی تشکیل می‌شود، افزود: در همین راستا، اولین جلسه ستاد تسهیل در سال جاری در اردیبهشت ماه در استان مرکزی برگزار شد و مشکلات مرتبط با شرکت‌های بزرگ در این استان را مورد بررسی و رصد قرار دادند.

وی گفت: در اولین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به میزبانی استان مرکزی مشکلات شرکت‌های ایرالکو، هپکو، واگن پارس، آذرآب، نورد و لوله صفا، نورد پروفیل ساوه، ماشین‌سازی اراک، شرکت گلپونه پارس و شرکت هیبرید زرندیه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیماتی برای حل مشکلات آنها اتخاذ شد.

یاوری تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت صیانت از نیروی شاغل در بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار با اولویت صنایع و بنگاه‌های اقتصادی در بخش تولید مواد غذایی، از طریق کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید و در صورت لزوم از طریق ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید آن دسته از صنایعی که دارای بیشترین فراوانی در بین بنگاه‌های مشکل‌دار هستند را به سرعت در کارگروه‌ها مطرح و رسیدگی به مشکلات آنها را با توجه به تعداد نیروی انسانی شاغل در این بنگاه‌ها در اولویت قرار خواهد داد.

 

 

ارسال نظر