اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۰۳۸

هزینه‌های غیرضرور  باید حذف شود

فرهاد دژپسند در جلسه ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی، با بیان اینکه بودجه، پول دولت نبوده و بیت‌المال است، گفت: در سال ۱۳۹۸، قاطعیت در قطع هزینه‌های غیرضرور، الزامی است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه، بودجه، باید ریال به ریال و به دقت خرج شود، خطاب به ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی گفت: باید تمام تجربیات ۴۰ سال گذشته را برای مدیریت بودجه سال ۹۸ به کار بگیرید.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی کشور، به ۳ هزار نفر می‌رسد، تصریح کرد: این مساله باید به معنای استقرار ۳ هزار مامور صرفه‌جویی و حفاظت از اموال مردم در دستگاه‌های اجرایی باشد؛ ضمن اینکه ذی‌حساب نماد تخصیص بهینه اقتصادی، مدیریت بهینه دارایی و انضباط مالی-اداری است. وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نقش ذی‌حسابان به عنوان حافظ و امین مردم در مدیریت بیت‌المال مهم است، تاکید کرد: ذی حسابان مدیران جهادی در مدیریت هزینه هستند و این امر به خصوص در شرایطی که دشمن با تمام قوا و رفتارهای غیر‌خردمندانه و کاملاً نامتعارف در پی انسداد منابعی است که می‌شود دولت را به واسطه آن مدیریت کرد، اهمیت دو‌چندانی می‌یابد. وزیر اقتصاد اظهار داشت: همانطور که با کاهش درآمد خانوار، هزینه‌های آن لزوماً کاهش نمی‌یابد، هزینه‌های دولت هم که در زمان وفور درآمدهای نفتی، افزایش پیدا کرده بود، با کاهش این درآمدها، کاهش نمی‌یابد. اینجا نقش ذی‌حسابان در کاهش هزینه‌ها بسیار حیاتی است، اگر چه باید متذکر شوم، این عمل نه با سرکوب هزینه‌ها، بلکه با مدیریت هوشمندانه آن قابل انجام است. دژپسند با بیان اینکه در اقتصادی که بودجه آن مبتنی بر نفت و نه مالیات است، ذی‌حساب، دو نقش «رعایت وظایف قانونی» و «امانتداری مردم» را به دوش می‌کشد، اظهار داشت: حقیقتی که نباید به آن بی‌توجه بود این است که در اقتصاد مبتنی بر نفت، آثار هزینه‌های اضافی دولت، بطور مستقیم به مردم نشان داده نمی‌شود و در حقیقت نوعی مالیات پنهان به مردم تحمیل می‌شود. وی افزود: در چنین شرایطی، ذی‌حساب، نمایندگی مردم را در دولت بر عهده دارد. وزیر اقتصاد با اشاره به نقش مهم ذی‌حسابان در شناسایی و احصاء اموال و دارایی‌های دولت، تصریح کرد: شما به سادگی می‌توانید بر اساس هزینه‌های مطالبه شده برای نگهداری و تأمین آب و برق، تأسیسات و تعمیرات، میزان اموال دستگاه محل ماموریت خود را احصاء کنید.

شغل خبرنگاری رسما  سخت و زیان‌آور اعلام شد

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت رسمی طی نامه‌ای در پاسخ به سوال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص سختی و زیان‌آور بودن شغل خبرنگاری در تاریخ11 اردیبهشت 98 اعلام کرد شغل خبرنگاری در دسته مشاغل سخت و زیان‌آور قرار دارد. در متن نامه شریعتمداری آمده است: «بازگشت به نامه شماره 4.96030 سی سی مورخ 16 اسفند 97 موضوع تذکر جناب آقای محمودزاده نماینده محترم مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه به چه دلیل وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سختی کار خبرنگاران و اهالی رسانه را نمی‌پذیرد به استحضار می‌رساند مستند به ماده 11 آیین نامه اجرایی تبصره 2 الحاقی ماده 76 قانون تامین اجتماعی موضوع تصویب نامه هیات وزیران به شماره ه36005 ت.15356 مورخ 5 اردیبهشت سال 86 شغل خبرنگاری صراحتاً به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور عنوان گردیده است و مصادیق آن طی مصوبات هیات وزیران به شماره‌های ه31524ت/15356مورخ 11آذر 83 تصریح شده است و بدیهی است در صورت ارایه درخواست متقاضی به دبیرخانه‌های کمیته‌های استانی بررسی مشاغل سخت وزیان‌آور سراسر کشور مراتب توسط کمیته‌های استانی مورد تطبیق و نظر قرار خواهد گرفت و در صورت احراز سوابق بازنشستگی مستمری آنها توسط سازمان تامین اجتماعی برقرار می‌شود.»

عدم تداخل در لایحه مالیات بر ارزش افزوده

محمود شکری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر اینکه در گزارش کمیسیون اقتصادی درباره مالیات بر ارزش افزوده عوارض شهری را به عنوان مالیات تلقی کرده‌اند، گفت: کمیسیون نشستی با نمایندگان شورای عالی استان‌ها، شهردار و اعضای شورای شهر تهران برگزار کرد و در این جلسه توضیح داد که لایحه جدید مالیات بر ارزش افزوده شامل بخش مالیات و عوارض می‌شود و این دو کنار یکدیگر در این لایحه در نظر گرفته شده است. نماینده مردم تالش و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در تمام بخش‌ها نقطه به نقطه عوارض ذکر نشده اما در ماده قانونی عنوان شده که 50 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به عنوان عوارض به شهرداری‌ها اختصاص یافته و 50 درصد از آن به عنوان مالیات به بخش‌های تعریف شده تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه در چند ماده قانونی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده صراحتا عنوان عوارض ذکر شده است، ادامه داد: متاسفانه عده‌ای جوسازی کرده‌اند که در لایحه مالیات بر ارزش افزوده عوارض مالیات تلقی شده، در حالی که ظاهرا این افراد لایحه را مطالعه نکرده‌اند و اگر یک بار این لایحه را می‌خواندند اینگونه اظهارنظر نمی‌کردند.

شکری تاکید کرد: هیچ تداخلی بین عوارض و مالیات در لایحه مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشته و سهم هر کدام جداگانه در نظر گرفته شده است.

 

 

ارسال نظر