اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۸۳

مالیات بر ارزش افزوده این هفته در مجلس بررسی می‌شود

سرپرست سازمان امور مالیاتی گفت: لایحه مالیات بر ارزش افزوده درکمیسیون اقتصادی مجلس مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته وطبق گفته نمایندگان گزارش نهایی آماده شده وطی هفته جاری در صحن مطرح می‌شود.

محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده ۲ سال پیش توسط دولت به مجلس تقدیم شد، گفت: این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته است و طبق گفته نمایندگان گزارش نهایی آماده شده و طی هفته جاری در صحن مطرح می‌شود. در لایحه جدید کل حلقه ارزش افزوده تا انتها تکمیل شده است و این مساله به معنای خروج حلقه اول نیست بلکه حلقه تکمیل می‌شود تا مشکل صنعت و صنف حل شود. لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، سازمان امور مالیاتی، کارشناسان اقتصادی و خبرگان و متولیان این حوزه بررسی شده است و ما منتظر تصویب آن هستیم.

احتمال تغییر زمان‌ سهمیه‌بندی بنزین

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین پروسه‌ای را طی کرده و ممکن است زمان، اشکال و کیفیت اجرای آن تغییر کند و برای تعیین زمان و کیفیت اجرای آن نیاز به توافق نظر در دولت داریم.

ابوذر ندیمی مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره تصمیم دولت در خصوص بنزین گفت: هر تصمیمی ادله‌ای دارد و در‌خصوص بنزین نیز، نیازمند اعمال یک فرآیند در حوزه تصمیم‌گیری هستیم که بر اساس واقعیت‌های مختلفی از جمله واقعیت‌های اقتصادی، فرهنگی و قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد و این واقعیت‌ها سبب شده در چند سال گذشته سهمیه‌بندی بنزین صورت نگیرد.

وی بیان کرد: سهمیه‌بندی بنزین پیش از اینکه اجرایی شود، یک نظر کارشناسی محسوب می‌شود و تا زمانی که اجرا نشده نمی‌توانیم در مورد آن به عنوان یک ضرورت صحبت کنیم. موضوع سهمیه‌بندی بنزین پروسه‌ای را طی کرده و ممکن است زمان، اشکال و کیفیت اجرای آن تغییر کند و برای تعیین زمان و کیفیت اجرای آن نیاز به توافق نظر در دولت داریم.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین به عنوان یک محور گفت‌وگو همچنان وجود دارد اما در حوزه اجرایی هنوز تحقق پیدا نکرده و در واقع هنوز درباره جزییات اجرایی این اقدام تصمیم‌گیری نشده است و در حقیقت بیشتر ابعاد کارشناسی آن در حال حاضر مطرح است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره آثار تورمی سهمیه‌بندی بنزین فکری شده است، گفت: این موضوع تازه‌ای نیست و مساله سهمیه‌بندی برای کالاها و خدمات مختلفی در گذشته اجرایی شده است. سهمیه‌بندی گاهی به‌دلیل کنترل قیمت اعمال می‌شود و گاهی برای کاهش مصرف یک کالا و برای جلوگیری از آثار بعدی آن مانند کاهش آلودگی یا کاهش قاچاق سوخت، صورت می‌گیرد.

نقد راهکار تعزیراتی برای مقابله با گران‌فروشی

اتخاذ راهکارهای تعزیراتی برای مقابله با گران‌فروشی مساله‌ای است که یک اقتصاددان آن را در راستای سیاست‌های دستوری در اقتصاد می‌داند و می‌گوید که اینگونه اقدامات هرچند ممکن است به صورت آنی موثر باشد اما در بلندمدت نمی‌تواند مشکلات اقتصاد دولتی را حل کند.

محمود جامساز، اقتصاددان با بیان اینکه کسانی که قدرت‌های اقتصادی دارند، می‌توانند با دسترسی به برخی اطلاعات به اقداماتی دست بزنند که بازار را ملتهب کنند، گفت: در چنین شرایطی دولت هر از گاهی برای جلوگیری از گرانی‌های بی‌حد و حصر و گران فروشی‌ها مجبور است اقداماتی انجام دهد. این اقدامات معمولاً از طریق تثبیت قیمت‌ها یا ایجاد فضای امنیتی انجام شود که هرچند ممکن است به صورت آنی موثر باشد اما در بلندمدت نمی‌تواند مشکلات اقتصاد دولتی را حل کند.

او با تاکید بر اینکه سیاست‌های دستوری در اقتصاد نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد، ادامه داد: تثبیت قیمت‌ها جریان آزاد سرمایه را متوقف می‌کند و در چنین شرایطی هم نمی‌توان انتظار رونق سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی را داشت. همانطور که می‌دانیم رونق سرمایه‌گذاری باعث افزایش درآمدهای ملی و افزایش رفاه می‌شود که در شرایط اقتصاد دستوری نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

او به افزایش سفته‌بازی‌ها در اقتصاد به عنوان یکی از عواملی که باعث کاهش رونق تولید و افزایش تورم می‌شود اشاره کرد و گفت: در چنین شرایط سیاست تنظیم بازار جزو یکی از وظایف اقتصادی دولت است که برای حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر گرانی‌ها از آن استفاده می‌شود. دولت در کنار این سیاست باید از سیاست‌های ضد انحصارطلبی هم برای مقابله با انباشت ناسالم ثروت استفاده کند.

 

ارسال نظر