اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۰:۲۹:۵۳
کد خبر: ۱۴۳۲۷۱

وجود 18 هزار تن گوشت در بنادر

مهر|مهرداد جمال ارونقی در خصوص وضعیت واردات گوشت، اظهار کرد: طبق آمار تا هفته گذشته، ۱۸ هزار تن گوشت در بندر وجود داشت که از این میزان، مواردی که به گمرک مراجعه و اقدام به اظهار کالا کرده‌اند، اظهارنامه در مسیر سبز قرار گرفته و ضمن انجام تشریفات مربوطه همچون اخذ مجوزهای قانونی لازم، نسبت به صدور اجازه خروج کالا به صورت شبانه روزی اقدام شده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک، در خصوص اینکه آیا همچون سال گذشته که ۷۰ کانتینر گوشت وارداتی دپو شده، کالای متروک تلقی و به سازمان اموال تملیکی تحویل شد، امسال نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد یا خیر، افزود: تاکید دارم که مسوول تشخیص متروک بودن یا نبودن هیچ کالایی، گمرک نیست. در مورد کانتینرهای گوشت که چندی قبل تحویل سازمان اموال تملیکی شد هم مرجع تشخیص متروکه بودن، گمرک نبود.

این مقام مسوول تصریح کرد: در بحث گوشت یا هر کالای دیگری، در تبصره ۴ ماده ۲۴ قانون امور گمرکی آمده است «تعیین مهلت توقف کالا در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی بر اساس ضوابط قانونی مناطق مذکور در اختیار سازمان‌های مسوول این مناطق است. کالاهایی که در این مناطق پس از انقضا مهلت‌های اعطایی توسط سازمان‌های مذکور مهلت منقضی، اعلام می‌شوند نیز مشمول مقررات کالای متروکه می‌گردند.»؛ بنابراین تا زمانی که سازمان مسوول نسبت به اعلام فهرست اقلام متروکه به گمرک اقدام نکند، طبیعتاً گمرک اقدامی انجام نمی‌دهد.

ارونقی گفت: زمانی که سازمان منطقه ویژه فهرست کالاها را به عنوان کالای متروکه به گمرک اعلام کند، گمرک باید بلافاصله نسبت به ادامه تشریفات اقدام کند و اظهارنامه مربوطه را تکمیل و این مساله را به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کند؛ در صورت تعلل در این زمینه، تمامی خسارات متوجه گمرک می‌شود؛ بنابراین گمرک فقط مجری است.

سرمایه‌گذار خارجی آمادگی حضور در ایران را ندارد

خانه ملت|عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد از آمادگی ایران برای جذب 50 میلیارد دلار سرمایه خارجی خبر داده است، گفت: ایران بیش از این اعداد و ارقام آمادگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دارد اما مساله این است که آیا سرمایه‌گذاران خارجی نیز خواهان حضور در ایران هستند یا خیر.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: در دولت برای جذب سرمایه از جمله فاینانس و اقدامات متقابل مصوبات بسیاری وجود دارد و در حال حاضر بیش از 5 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که می‌توان با جذب سرمایه خارجی آنها را به اتمام رساند ولی باید دید سرمایه‌گذار خارجی تا چه اندازه آمادگی حضور در ایران را دارد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به حضور برخی کشورها برای سرمایه‌گذاری در ایران، عنوان کرد: در گذشته شاهد حضور سرمایه‌گذارهای چینی در کشور بودیم که بعد از مدتی دست از پا دراز‌تر به کشورشان برگشتند و شاهد ضرر و زیان بسیاری ازسوی آنها به کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: پروژه آزاد راه تهران- شمال را رصد کنید متوجه آسیب و ضرری که چینی‌ها به کشور زدند می‌شوید، به هر حال ایران فرصت‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذار دارد اما کشورها به دلیل تحریم‌ها و جرایم مالی سنگین از حضور در ایران سر باز می‌زنند.

یوسفیان ملا در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به حضور کمرنگ سرمایه‌گذارهای خارجی در ایران پیش از اعمال تحریم، اظهار داشت: پیش از تحریم‌ها نیز سرمایه‌گذاری خاصی در ایران صورت نگرفت مگر پروژه‌هایی که پشت پرده آن مساله سیاسی خوابیده بود یا نیاز واقعی آن کشور بود.

این نماینده مجلس گفت: بطور مثال حضور هندی‌ها در چابهار به دلیل نیاز هندی‌ها برای ارتباط با افغانستان و سایر کشورها بود و گرنه شاهد حضور سرمایه‌گذار خارجی در پروژه‌های سد‌سازی، راه‌سازی، فرودگاهی و ریلی نبودیم.

وی در خصوص موانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی اظهار داشت: با وجود اینکه در قانون سرمایه‌گذاری خارجی امتیازات زیادی به سرمایه‌گذار خارجی داده‌ایم اما به دلیل مجازات، تحریم‌ها و عدم جابه‌جایی پول، سرمایه‌گذار خارجی مایل به حضور در ایران نیست.

نماینده مردم آمل در مجلس با بیان اینکه به دلیل مشکلات سیاسی و مجازات‌هایی که متاسفانه تحریم‌ها دارد کسی جرأت سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد، گفت: سال گذشته شاهد رفت و آمد مستمر و مرتب شرکت توتال بودیم اما با اعمال تحریم‌ها از ایران رفت، از سوی دیگر شرکت‌های مادر وقتی نتوانند پول جابه‌جا کنند و مجازات می‌شود، با وجود تمام امتیازاتی که قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای سرمایه‌گذاری خارجی در نظر گرفته به ایران نمی‌آیند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس بیان داشت: اگر مسائل سیاسی علیه ایران برطرف شود سرمایه‌گذار خارجی خواهان حضور در کشور هستند چرا که ما همواره کشور ثروتمندی هستیم و سرمایه‌گذار نگران بازده سرمایه خود نیست اما زمانی که سرمایه‌گذاری با حضور در ایران بین 5 یا 10 میلیارد دلار جریمه می‌شود مسلما فکر سرمایه‌گذاری در کشور ما را از ذهن بیرون می‌کند.

 

ارسال نظر