اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۸۷۲

ارایه تسهیلات به آسیب‌دیدگان سیل از هفته آینده

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به احیای اشتغال از دست رفته و تأمین معیشت پایدار آسیب‌دیدگان سیل گفت: هفته آینده دولت تسهیلات بلاعوض و ارزان‌قیمت را اعلام می‌کند. محمد جعفرکبیری، معاون امور تعاون وزارت کار درباره مشکلات مردمان سیل زده گفت: در مرحله اول بحران، مردم نیازمند بسته‌های غذایی، دارویی و بهداشتی هستند اما باید سریعاً به فکر احیای اشتغال از دست رفته و تأمین معیشت آسیب دیدگان سیل باشیم.

وی تأکید کرد: تلاش شده با برنامه‌ریزی مناسب، در صورت احساس کمبود در سطح منابع ملی بتوانیم با مشارکت بانک توسعه تعاون و صندوق سرمایه‌گذاری تسهیلات و امکاناتی را در اختیار بنگاه‌های تعاون قرار دهیم.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هفته آینده دولت تسهیلات بلاعوض و ارزان قیمت را اعلام می‌کند، گفت: قدم اول تا سقف 10 میلیارد ریال ضمات نامه برای تعاونی‌ها صادر خواهد شد.

کبیری تاکید کرد: در حال رایزنی و برنامه‌ریزی در سال 98 هستیم که بتوانیم تعاونی‌ها را تثبیت و در گام دوم تسهیلات را در اختیار طرح‌های نیمه تمام تعاونی‌های بالای 80 درصد قرار دهیم و اشتغال فوری منطقه‌ای ایجاد کنیم.

وی تعداد تعاونی‌هایی که از لحاظ صورت‌های مالی فعال هستند را بیش از 90 هزار تعاونی با 1.7 میلیون شغل اعلام کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این تسهیلات از چهار هزار فقره آغاز شده و در تلاشیم تمامی سیل‌زدگان در اسرع وقت از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی افزود: در قالب طرح امید تا سقف 500 میلیون ریال برای تأمین لوازم خانگی در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد و هر فردی که درخواست بدهد، می‌تواند از این وام استفاده کند. نرخ این تسهیلات از نرخ بازار کمتر است و اگر در روزهای آینده تسهیلات ارزان قیمت از سوی دولت اختصاص یابد نرخ این وام را کاهش می‌دهیم.

کبیری تاکید کرد: بطور طبیعی بحران‌ها چند مرحله دارند که بعد از گذشتن از مرحله بحران و عبور از مشکلات، بحث احیای اشتغال از دست رفته و تأمین معیشت پایدار آسیب دیدگان مطرح است و وزارت کار از همان مرحله اول با تهیه و تأمین بسته‌های غذایی، دارویی و بهداشتی در این حادثه حضور داشت.

وی با بیان اینکه طرح وفاق نیز برای تسهیل خدمت رسانی به سیل‌زدگان اجرا می‌شود، گفت: در این طرح تسهیلاتی با اقساط بلندمدت و نرخ چهار درصد که سقف آن 50 میلیون ریال است در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد اما اقساط ماهانه آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌کند.

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه ساخت مجدد 150 خانه روستایی سیل‌زده را متعهد شده است. برآورد اولیه مجموع خسارات سیل به تعاونی‌های روستایی 12 استان کشور بیش از یک هزار میلیارد ریال است.

خسارت تعاونی‌ها در ایلام 70 میلیارد ریال احصا شده که در انتظار اعلام میزان تسهیلات بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت دولت برای بانک‌های عامل هستیم و امیدواریم این تسهیلات خسارت‌های ناشی از سیل را برای تعاونی‌ها پوشش دهد.

تلاش برای اجرای طرح ایجاد 140 هزار شغل در گردشگری

وزیر کار یکی از مشکلات حوزه گردشگری را عدم شناسایی طرح‌های گردشگری از سوی بانک‌ها دانست و از رایزنی با مدیران بانک‌ها برای ارایه تسهیلات به این حوزه خبر داد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح ویژه ایجاد 140 هزار شغل برای رونق بخش گردشگری و صنایع دستی، گفت: وزارت کار جلسه‌ای با رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور پیگیری این هدفگذاری کمی در سال 98 برای ایجاد اشتغال انجام داده است تا از ظرفیت اشتغالزایی این حوزه بهره گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: شورای عالی اشتغال تعهدات تمام دستگاه‌های اجرایی در زمینه اشتغال را پیگیری می‌کند که از اهم این حوزه‌ها، زمینه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است زیرا ظرفیت بالایی برای توسعه دارد.

وی یکی از مشکلات حوزه گردشگری را عدم شناسایی طرح‌های گردشگری از سوی بانک‌ها دانست و توضیح داد: بانک‌ها یک طرح تولیدی را خوب می‌شناسند و برای حمایت از آنها راحت عمل می‌کنند ولی مثلا یک طرح بوم‌گردی با مشکلاتی روبرو است لذا ما برای استاندارد کردن فرمت‌های مربوطه به منظور پرداخت وام در حوزه گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی تلاش کردیم.

عضو هیات دولت ادامه داد: تلاش شد با مدیران بانک‌ها هماهنگی لازم به وجود ‌آید تا تسهیلات به بوم‌گردی و حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارایه شود.

 

ارسال نظر