اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۴۰۰

۳ راهکار دولت برای توزیع کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰تومانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر نحوه عرضه کالای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰تومانی ضعف نظارت مشهود بود، گفت: مجلس سه راهکار مختلف برای توزیع ۱۴میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی پیشِ‌روی دولت قرار داده است.  محمد حسینی، با بیان اینکه دولت سال قبل 13.5 میلیارد دلار و طبق مصوبه مجلس در سال 98 حدود 14 میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات کالای اساسی تخصیص داده، گفت: با توجه به حکمی که در قانون بودجه 98 مبنی بر اجازه به دولت برای استفاده از ارز حاصل از صادرات نفت جهت واردات کالای اساسی داده شده، دولت می‌تواند از این مسیر اقدام کند. به‌گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، به هر حال طبق قانون به 25 قلم کالای اساسی در سال 98 نیز ارز 4200تومانی تعلق می‌گیرد این در حالی است که مجلس سه راهکار مختلف را برای اطمینان از رسیدن بهینه‌تر این ارز به مصرف‌کننده نهایی در نظر گرفته است. حسینی گفت: مجلس در آخرین روزهای بررسی لایحه بودجه 3 شیوه برای دولت لحاظ کرد تا کالای واردشده به‌نحو مطلوبی در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد. یکی از روش‌ها این است که مواد اولیه وارداتی با ارز دولتی قیمت‌گذاری شوند اما با کوپن الکترونیک در اختیار مردم قرار گیرد. حسینی ادامه داد، روش دوم این بود که دولت قیمت کالا را افزایش دهد اما یارانه ریالی را به عنوان مابه‌التفاوت در اختیار مردم قرار دهد. راهکار سوم نیز این بود که جهت حمایت از تولید یارانه ریالی تنها در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. به هر حال دولت می‌تواند یکی از این سه راهکار را انتخاب کند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه شیوه اجرایی دولت در رابطه با اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی صحیح بود اما متأسفانه در شیوه توزیع نظارت انجام نشد و با وجود مشهود بودن ضعف در توزیع در این خصوص ابهاماتی وجود دارد.از نظر مجلس شیوه توزیع ارز دولتی همه اقشار جامعه هدف را تحت پوشش قرار نداده است و در استان‌های مختلف و در شهرهای دورافتاده خبری از عرضه گوشت و مرغ با نرخ دولتی نیست.

نحوه اخذ مالیات‌ از مودیان سیل‌زده

طبق ابلاغیه معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی به مخاطبان، ذی‌نفعان، امور مالیاتی شهر و استان تهران و ادارات کل امور مالیاتی قرار است کسر وجوه پرداختی مودیان مالیاتی به حساب‌های تعیین شده برای حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و فارس انجام می‌شود. در این ابلاغیه آمده است: “با توجه به وقوع حادثه سیل اخیر در برخی مناطق کشور از جمله استان‌های گلستان، مازندران و فارس طبق آنچه از سوی هیات وزیران ابلاغ شده، وجوه پرداختی برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه به حساب‌های اعلامی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) از درآمد مشمول مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ منبعی که مودی انتخاب خواهد کرد، قابل کسر خواهد بود

تعرفه‌های جدید گمرکی اعلام شد

گمرک ایران طبق مصوبه هیات وزیران، تغییر، اصلاح و حذف ۵۲۸ ردیف تعرفه گمرکی در سال جاری را اعلام و ابلاغ کرد. با اعمال این اصلاحات، مجموع جداول پیوست ایین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با رعایت ماده (۱۱) آیین نامه یاد شده از اول فروردین ماه ۱۳۹۸ قابل اجرا است. طبق جداول مرتبط با اصلاح و تعیین میزان حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای سال جاری هر مسافر می‌تواند تا سقف ۲۴ مترمربع فرش دستباف و تا سقف ۴۰ متر مربع گلیم دستباف به همراه خود از کشور خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم همراه مسافر در سقف متراژ مذکور وجود ندارد.

جلوگیری از تاثیر هیجانات مربوط به امریکا بر  بازار ارز

خانه ملت| منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات، با اشاره به معاملات بازار ارز، گفت: یکی از مشکلاتی که با آن رو به رو هستیم، تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مردم بر اساس اخبار کذب است که این تصمیم‌گیری‌ها باعث می‌شود نرخ ارز در بازار نوسان پیدا کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: سال گذشته شاهد بودیم که براساس اخبار کذب و صحبت‌های برخی از مسوولان داخلی و خارجی و همچنین به دلیل ورود عامه مردم به بازار نرخ دلار به 19 هزار تومان رسید اما براساس واقعیت‌های اقتصادی دلار به 11 هزار تومان سقوط کرد و اخیرا مجددا با اظهارنظرها و مسائل سیاسی نرخ دلار وارد کانال 14 هزارتومان شده است. نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس دهم شورای اسلامی توصیه کرد: با توجه به نوساناتی که در بازار بر اساس اخبار، اظهارنظرها و تصمیمات سیاسی و اقتصادی ایالات متحده امریکا صورت می‌گیرد، به مردم توصیه می‌شود مطابق این مسائل در بازار ارز و سکه ورود نکنند چرا که در نهایت به ضرر آنها تمام می‌شود. مردم برای سرمایه‌گذاری باید به واقعیت‌های موجود و معیارهای اقتصادی توجه کنند تا هم سرمایه شان حفظ شود و هم عامل التهاب بازار ارز و طلا نباشند. مرادی با اشاره به شیطنت اخیر امریکا اظهار داشت: تروریست خواندن سپاه و سایر اقدامات امریکا علیه ایران از جمله مسائلی است که بر بازار ارز تاثیر منفی گذاشته است که توصیه می‌شود مردم براساس اتفاقات ناگهانی سرمایه خود را به بازار ارز نبرند.

 

ارسال نظر