اخبار کلان

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۱۲

۵۰۰ میلیارد تومان به مناطق سیل‌زده اختصاص یافته است

ایسنا| گرچه هنوز وضعیت نهایی خسارات وارده به مناطق سیل‌زده مشخص نیست و منابع لازم و محل آن برای پرداخت هزینه‌های پیش‌آمده معین نشده است، اما تاکنون دستور پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تنخواه برای تامین هزینه‌های اولیه آن صادر شده است. سیل اخیر در مناطق مختلف کشور هزینه‌های سنگینی را با خود به همراه داشته و با وجود برآوردهایی که در رابطه با آن وجود دارد و برخی نمایندگان ارقامی تا ۳۰ هزار میلیارد تومان را هم اعلام کرده‌اند، دولت رقم مشخصی برای آن هنوز اعلام نکرده و گفته که با توجه به اینکه همچنان خسارت‌ها در حال وقوع است، پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد. از این‌رو تا نهایی شدن آمار و ارقام مربوط به هزینه‌های سیل و پرداخت‌های آن دولت مبالغی را در قالب تنخواه در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار داده تا پرداخت‌های اولیه در این رابطه را انجام دهند. در ابتدای امر سازمان برنامه و بودجه از پیش‌بینی مبلغ ۷۰۰ میلیاردی برای پرداخت اولیه خبر داد و تاکنون نیز بخشی از آن در اختیار دستگاه‌ها قرار گرفته است. بررسی آخرین وضعیت تخصیص و پرداخت‌های انجام شده برای سیل از این حکایت دارد که تا مرز ۵۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ و تخصیص داده شده است. این در حالی است که در ابتدا حدود ۵۶ میلیارد تومان برای استان‌های درگیر سیل و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ستاد بحران پرداخت شده بود و ۴۴۲ میلیارد تومان برای خسارت بخش‌های کشاورزی پیش‌بینی شد که در آخرین اعلام سازمان برنامه و بودجه دستور پرداخت حدود ۲۴۰ میلیارد تومان آن به خزانه داده شده تا برای بخش کشاورزی در استان‌های گلستان و مازندران قرار گیرد. در کنار آن حدود ۳۰ میلیارد تومان دیگر نیز در روزهای گذشته به استانداری خوزستان بابت پیشگیری از حوادث غیرمترقبه از طریق تکمیل و اصلاح سیل‌بندها و لایروبی رودخانه‌ها و همچنین ایمن‌سازی شرایط حادثه در حوزه آبریز و سدهای این استان پرداخت شد. پرداختی دیگر مربوط به ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تنخواه برای تامین هزینه‌های ضروری اولیه جبران خسارات و بازسازی تاسیسات و ابنیه ناشی از سیل در استان‌های مربوطه بوده است. اما در مجموع خسارت‌ سنگین سیل با این اعداد و ارقام جبران نخواهد شد و شرایط به گونه‌ای است که در کنار منابع بودجه‌ای و بانکی پیشنهاد اصلی در مورد برداشت حدود دو میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی است که ممکن است به زودی این برداشت انجام شود و دولت برای پرداخت هزینه‌ها از آن استفاده کند.

بازگشت تخصیص‌های لغو شده پارسال

رییس سازمان برنامه و بودجه در توییتی از تخصیص و پرداخت 3737 میلیارد تومان به آموزش و پرورش، بخش بهداشت، دانشگاه‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی از محل تخصیص‌های لغو شده سال 97 خبر داد. «محمدباقر نوبخت» روز جمعه در توییتر خود نوشت: ۵۸۶ میلیارد تومان به آموزش و پرورش، یک‌هزار و 977 میلیارد تومان به وزارت بهداشت و ۹۵۹ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود. وی در ادامه آورده است: «هماهنگی‌های لازم برای پرداخت دو هزار و 100 میلیارد تومان دیگر به دستگاه‌های ذی‌ربط در هفته آتی نیز انجام شده است. چون در آخرین روزهای سال 97 مبالغ قطعی نفت فروخته شده به خزانه واریز نشده بود، مجبور شدیم برخی تخصیص‌های بودجه‌ای صادر شده را لغو کنیم تا بتوانیم مقدار منابع موجود را با اولویت برای مواردی بپردازیم که باید تا پایان اسفند لزوما پرداخت می‌شد و بقیه در فروردین امسال پرداخت شود.»

تحریم فعالیت‌  بین‌المللی ایران توسط امریکا غیرقانونی است

«فاطمه پهلوانی»، رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران، در شصت و یکمین اجلاس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیایی گفت: اقدام اخیر امریکا در اعمال دوباره تحریم علیه ایران و پیامدهای منفی آن با طرف ژاپنی که در روند اجرایی پروژه‌های آموزشی، تحقیقاتی و مشاوره‌ای بهره‌وری ایران تاثیرگذار بوده، محکوم است.  وی بر اهمیت توسعه و ترویج مفاهیم بهره‌وری در بخش‌های مرتبط با رقابت‌پذیری و مفاهیم نوظهور دوران تحولات دیجیتال که از الزامات نگرش آینده محور در این بخش است، تاکید کرد.  لزوم تشکیل مراکز منطقه‌ای بهره‌وری با توجه به ‌گستردگی و تنوع اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی آسیا به ‌منظور تمرکز بر حوزه‌های مشترک و اثربخشی فعالیت‌های تخصصی، از دیگر موضوعات مورد اشاره رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران بود. پهلوانی همچنین خواستار مشارکت فعال همه کشورهای عضو APO از جمله کشورهای توسعه یافته و پیشرو در حوزه بهره‌وری برای انتقال دانش و تجارب موفق به سایر کشورها شد و بر آمادگی ایران برای مشارکت در این برنامه‌ها تاکید کرد. در این اجلاس با توجه به تحریم‌های ظالمانه امریکا که از سال گذشته و به دنبال خروج آن کشور از برجام اعمال شده است، مسائل مرتبط با ایران و موانع بانکی و مالی نقل و انتقالات پولی با دبیرخانه APO به بحث و بررسی گذاشته شد. در حاشیه این اجلاس نیز نشستی با حضور مقام‌های عالی برخی کشورهای عضو APO به منظور معرفی، بررسی و اجرای ابتکارات جدید آن سازمان در برخی کشورهای عضو از جمله ایران و بهره‌برداری موثر از ظرفیت فنی و تخصصی این کشورها برگزار شد. در این نشست، ابتکار جدید سازمان بهره‌وری آسیایی که از سال گذشته و به دنبال تحولات استراتژیک APO متناسب با پیشران‌های آینده بهره‌وری و برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۲۰ سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) به اجرا درآمده است، مورد بررسی قرار گرفت.

 

ارسال نظر