قزوین، صدرنشین تورم شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۴۲

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه منتهی به اسفند سال ۹۷ بالغ بر 26.9 درصد بوده و تورم نقطه به نقطه اسفند نسبت به مدت مشابه سال قبل به 47.5 درصد رسید.

به گزارش تعادل، مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان‌ها در اسفند ١٣٩٧ را منتشر کرد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان قزوین با ٥,٤ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٣.٠ درصد افزایش است.

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل٣.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان قزوین با ٥.٤ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٣.٠ درصد افزایش است.درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٧.٥ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (٥٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٩.٥ درصد) است.یعنی خانوارهای ساکن استان کردستان به‌طور متوسط ١٠.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان هرمزگان به‌طور متوسط ٨.٠ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٦.٩ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣١.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢١.٦ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در اسفند‌ماه ١٠,١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٠ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان قزوین با ٥.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان شرقی با ٢.٤ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٦,٦ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان (٥٦.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٨.٣ درصد) است، یعنی خانوارهای شهری ساکن استان کردستان به‌طور متوسط ٩.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای شهری ساکن استان هرمزگان به طور متوسط ٨.٣ درصدکمتر از میانگین کل کشور نسبت به اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٦.٦ درصد رسید.

بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٢.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٢.٠ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در اسفند ماه ١٠.٠ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٣رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان کردستان با ٦.٤ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣.٣ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٥٢.٧ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به استان کردستان (٦٤.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٤٢.٣ درصد) است، یعنی خانوارهای روستایی ساکن استان کردستان به‌طور متوسط ١٢.٠ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای روستایی ساکن استان هرمزگان به‌طور متوسط ١٠.٤ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای روستایی کشور به ٢٨.١ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان (٣٤.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٢٠.٩ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در اسفند ماه ١٣.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

 

ارسال نظر