کاهش هزینه‌های بودجه از طریق چابک‌سازی و ادغام وزارتخانه‌ها

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۴۱
کاهش هزینه‌های بودجه از طریق چابک‌سازی و ادغام وزارتخانه‌ها

گروه اقتصاد کلان|

روز گذشته مقامات سازمان برنامه و بودجه در نشستی خبری تصمیمات این سازمان را به منظور اصلاح ساختاری دخل و خرج دولت اعلام کردند . بر اساس گفته‌های پورمحمدی یکی از این سیاست‌ها کاهش هزینه‌های دولت است که از طریق چابک‌سازی و ادغام وزارتخانه انجام خواهد شد. رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار «تعادل» در زمینه عملکرد متضاد بودجه و دولت با کاهش هزینه‌ها و مصداق‌هایی مانند افزایش منابع بودجه و جداسازی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، پاسخ داد: لایحه بودجه 98 از سوی دولت با سقف 437 هزار میلیارد تومان بسته شد، اما این مجلس بود که سقف بودجه را در دو مرحله به رقم 448 هزار میلیارد تومان رساند. از همین رو وی گفت که برای اصلاح ساختار بودجه بیش از هرچیزی نیاز به اجماع داریم. وی همچنین درباره جداسازی وزارتخانه‌ صنعت، معدن و تجارت نیز گفت که جداسازی به معنای افزایش هزینه‌ها نیست و این سیاست تنها باعث روان شدن امور می‌شود. نوبخت گفت تاکنون سه وزارتخانه را تجمیع کرده‌ایم، اما در زمینه وزارت صنعت اعتقاد داریم که اگر بخش تجارت با یک وزیر مستقل اراده شود موثرتر خواهد بود.

 به گزارش «تعادل» سازمان برنامه و بودجه در مراسمی از برنامه تولید و اشتغال و همچنین طرح اصلاح ساختار بودجه ۱۳۹۸ رونمایی کرد.

در این نشست نوبخت، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه برنامه رونق تولید متناسب با شرایط سال ۱۳۹۸ و مطالبات مقام معظم رهبری آماده شده است، گفت که امیدواریم دستگاه‌های اجرایی به گونه‌ای عمل کنند تا اهداف پیش بینی شده محقق شود.

 تامین منابع برای خسارت سیل

رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به جریان سیل اخیر و خسارات وارده اشاره کرد و گفت که از ابتدای امر تنخواهی از سوی سازمان در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفت که هر زمان رو به پایان باشد مجدد پرداخت خواهیم کرد.به گفته وی، ۵۶ میلیارد تومان تنخواه برای استان‌ها و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ستاد بحران پرداخت کردیم و ۴۴۲ میلیارد تومان هم برای جبران خسارت در بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است.نوبخت این را هم گفت که از دو محل قانونی نیز منابع برای جبران خسارت ناشی از سیل تأمین خواهد شد؛ بر اساس قانون مدیریت بحران، امکان تأمین دو درصد از سر جمع اعتبارات وجود دارد. در عین حال که از محل ماده (۱۰) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت منابعی تأمین خواهد شد.وی اظهار کرد که در ۱۳ فروردین ماه دستگاه‌های مربوطه در دیدار با رهبر انقلاب گزارشی از اقدامات انجام شده برای سیل اخیر ارایه کردند و ایشان اعلام کردند “هر اقدامی برای حل این مساله لازم باشد، حمایت خواهند کرد “.

نوبخت با بیان اینکه از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط خواسته‌ایم برآورد هزینه را گزارش دهند و گزارش‌ها به صورت مقدماتی است، گفت: این در حالی است که ما همچنان در جریان وقوع اتفاق قرار داریم و ممکن است هزینه‌ها بالاتر رود. اما واضح خواهد بود که جدا هزینه‌های سیل بالاست.وی گفت: دولت خود را موظف می‌داند از منابعی که در اختیار دارد و می‌تواند استفاده کرده و سازوکار تأمین آن را نیز پیش‌بینی خواهد کرد.

نوبخت درباره اینکه آیا رییس‌جمهور نامه‌ای در مورد برداشت دو میلیارد دلار از صندوق داشته است یا خیر؟ این‌گونه پاسخ داد: در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری در مورد موضوع سیل اخیر داشتیم، ایشان نیز اعلام کردند اگر دولت به این جمع‌بندی برسد که لازم است از منابع صندوق برای جبران هزینه‌های سیل اخیر استفاده کند می‌تواند این کار را انجام دهد. بر این اساس دولت نیز تمهیداتی در این رابطه داشته است.

وی گفت: هر گونه برداشت منابع از صندوق توسعه ملی برای سیل اخیر به‌طور حتم با سازوکار قانونی انجام خواهد شد.

 برداشت از صندوق توسعه ملی

اثر منفی بر بازار ارز ندارد

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در رابطه با اینکه آیا برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت ناشی از سیل می‌تواند تورم‌زا باشد اینگونه توضیح داد: خیر تورم‌زا نیست، چرا که منابعی را که برداشت می‌کنیم در بازار ارز خواهیم فروخت و دوباره از بازار جمع می‌شود که در این شرایط خلق پول جدیدی انجام نشده که بخواهد تورم‌زا باشد، در عین حال که با توجه به اینکه عرضه ارز در بازار صورت می‌گیرد و حجم آن هم کم نیست می‌تواند برای کنترل بازار ارز حتی موثر باشد.

 حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۵ قلم کالا

هنوز نهایی نیست

نوبخت در رابطه با علت خروج گوشت از شمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، با بیان اینکه در این خصوص بحث مفصلی در دولت انجام شد، گفت: سال گذشته رییس‌جمهور تاکید کرد زندگی مردم از نوسانات ارز مبرا شود از این رو ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ۲۵ قلم کالا در نظر گرفتیم.رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اما آیا هدفی که داشتیم تأمین می‌شود و گوشت با قیمت مدنظر به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟ قیمت‌های بازار نشان می‌دهد هدف حاصل نشد. وی گفت: مشکل این است که دام از کشور خارج می‌شود.

نوبخت اظهار کرد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت به جمع بندی‌هایی رسیدیم تا این موضوع را اصلاح کنیم. البته ما به التفاوت در بودجه منظور نمی‌شود و به مردم پرداخت می‌شود که البته هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.معاون رییس‌جمهور گفت: بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۵ قلم کالا هنوز نهایی نیست و فقط برای گوشت نهایی شده است.وی با بیان اینکه در حاضر مابه التفاوت قیمت‌ها به مردم نمی‌رسد، یادآور شد: می‌خواهیم سازوکاری را طراحی کنیم که ما به التفاوت قیمت به مردم برسد که البته هنوز در خصوص نحوه پرداخت ما به التفاوت به مردم به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه برای ارز پرداختیم، اما باید بررسی شود که آیا به اهدافی که می‌خواستیم رسیدیم یا خیر، اما باید قبول کرد که شیوه چندان مناسبی نیست و باید نظارت‌ها در مورد آن جدی‌تر شود.

 936 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان

وی همچنین در رابطه با تعیین تکلیف یارانه پنهان، گفت: ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و ۴۵ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم؛ با این شرایط چطور می‌توان اصلاح ساختار بودجه انجام داد؟ ما در این زمینه برنامه‌ای آماده کردیم و به شورای عالی اقتصادی تقدیم خواهیم کرد.نوبخت در مورد افزایش حقوق کارکنان در سال جاری و از فروردین‌ماه نیز توضیح داد که افزایش حقوق‌هابراساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و با محاسبات دولت تا ۲۰ درصد در حقوق‌های سال جاری محاسبه و اعمال می‌شود که اگر هم از فروردین‌ماه اعمال نشود به‌طور حتم از ابتدای آن در نظر گرفته شده و پرداخت می‌شود.

 بودجه ۹۷ بدون استقراض از بانک مرکزی بسته شد

در ادامه این نشست موضوع بودجه ۱۳۹۷ مطرح شد و در این رابطه سید حمید پورمحمدی، معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی ارایه کرد.وی با اعلام اینکه از منابع عمومی دولت در سال گذشته از رقم ۳۸۶ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده حدود ۳۴۹ هزار میلیارد تومان محقق شده است، اظهار کرد: شرایط بسیار خاص و سختی را در اوج تحریم‌ها در سال گذشته پشت سر گذاشتیم، اما این باعث نشد که با کسری بودجه مواجه شده یا به سمت برداشت از پول‌های پرقدرت حرکت کنیم.

پورمحمدی با بیان اینکه استقراض از بانک مرکزی از خط قرمزهای سازمان برنامه و بودجه در سال گذشته بوده است، ادامه داد: کار بسیار بزرگی انجام دادیم که در چنین اوضاعی به سمت استقراض از بانک مرکزی نرفتیم و از منابع تورم‌زا استفاده نکردیم. حتی منابعی که پیش‌بینی شده بود که بتوانیم در صورت کسری از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم دست نخورده باقی گذاشتیم تا بتوان در سال جاری از آن استفاده کرد.

معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه با چند محور مهم بودجه‌ای در سال جاری گفت که به‌طور حتم تولید از اهم آن خواهد بود و برنامه‌های تدوین شده در این رابطه به‌طور جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 90 درصد منابع بودجه سال قبل محقق شد

در ادامه این جلسه علی حیدر نوری، مدیرکل تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد 12 ماهه بودجه سال 97 گفت: حدود 90 درصد منابع و مصارف عمومی بودجه معادل 349 هزار و 959 میلیارد تومان محقق شد.به گفته وی، براساس این گزارش، 85 درصد درآمدها، 101 درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 91 درصد واگذاری دارایی‌های مالی محقق شد. همچنین 94 درصد اعتبارات هزینه‌ای، 76 درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 83 درصد اعتبارات تملک دارایی‌های مالی محقق شد.

نوری افزود: اگر عملکرد 33 هزار و 444 میلیارد تومانی اجرای بند و تبصره 5 قانون بودجه 97 را لحاظ کنیم، مجموع منابع و مصارف عمومی بودجه در سال گذشته به 383 هزار و 403 میلیارد تومان رسیده است، یعنی 99 درصد رقم مذکور محقق شده است.

براساس این گزارش، 85 درصد درآمدها شامل 89 درصد درآمدهای مالیاتی محقق شد که ناشی از تحقق 95 درصد درآمدهای ناشی از مالیات مستقیم و تحقق 64 درصدی درآمدهای گمرکی است.

همچنین 77 درصد سایر درآمدها محقق شد که شامل تحقق 66 درصدی درآمد ناشی از سود سهام و تحقق 83 درصدی سایر درآمدهاست.نوری افزود: 101 درصد درآمدهای ناشی از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای محقق شد که بخش اعظم آن ناشی از تحقق 98 درصدی درآمدهای ناشی از فروش نفت، میعانات گازی و گاز معادل 101 هزار و 11 میلیارد تومان است.براساس این گزارش، 76 درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) در سال گذشته معادل 46 هزار و 948 میلیارد تومان محقق شد. اگر بند و تبصره 5 قانون بودجه 97 هم لحاظ کنیم، این رقم به 50 هزار و 748 میلیارد تومان معادل 82 درصد بودجه عمرانی می‌رسد.

 

ارسال نظر