اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۷۳

حل مشکلات جامعه کارگری با اجرای سند کار شایسته

ایسنا|رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: اگر سند ملی کار شایسته را سال‌ها قبل تصویب می‌کردیم بسیاری از مشکلات امروز کارگران و قراردادهای کار برطرف می‌شد.

فتح‌الله بیات، اظهار کرد: یکی از کمبودهایی که امروز در حوزه روابط کار احساس می‌شود سند کار شایسته است. در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه تدوین سند کار شایسته مورد تاکید قرار گرفت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی موظف شد تا آیین‌نامه‌های مربوط به این سند را با همکاری شرکای اجتماعی تنظیم و تدوین کند. وی ادامه داد: متأسفانه در دولت‌های گذشته این امر محقق نشد تا اینکه دولت یازدهم خود را نسبت به تدوین این سند متعهد دانست، لذا با توجه به تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر تصویب این سند تا پایان سال ۱۳۹۷ و ارسال آن به دولت امیدواریم هرچه سریع‌تر ولو در روزهای پایانی سال تصویب شود. رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی خاطرنشان کرد: تصویب سند ملی کار شایسته موجب می‌شود بسیاری از مسائل حوزه کار اعم از دستمزد کارگران، قراردادهای کار، بیمه بیکاری و قراردادهای موقت حل شود. به اعتقاد بیات تدوین سند کار شایسته نظم و ترتیبی در حوزه روابط کار ایجاد می‌کند و شاخصه‌هایی همچون دستمزد شایسته، کار شایسته و شأن و کرامت کارگر و نیروی کار را حفظ می‌کند. براساس تعریف سازمان جهانی کار، کار شایسته به منزله دسترسی به فرصت‌های برابر برای زنان و مردان برای رسیدن به کار مناسب و مولد با حفظ کرامت انسانی است. در ماده ۱۲۰ برنامه ششم توسعه دولت موظف شده تا پایان سال دوم اجرای این قانون (۱۳۹۷) سند ملی کار شایسته را با رعایت قوانین و مقررات مربوطه تهیه کند و به تصویب هیات وزیران برساند.

تایید دستی اسناد برای ترخیص بدون تاخیر مواد اولیه تولید

تسنیم|معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه انباشت مواد اولیه در گمرک و بندر شهید رجایی مربوط به اختلال سیستم بیتا است، گفت: هماهنگی‌های لازم برای تایید دستی اسناد جهت ترخیص کالا در حال انجام است.

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به انباشت مواد اولیه تولید در گمرک و بندر شهید رجایی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده در حال حاضر سیستم گمرک کاملا وصل بوده و صاحبان کالا فرآیند اظهار کالا را انجام می‌دهند. این در حالی است که با وجود پرداخت کامل حقوق و عوارض به دلیل عدم تسویه نهایی با انبار بنادر هنوز امکان ترخیص قطعی این کالاها فراهم نشده است. معاون فنی گمرک ایران گفت: به نظر میرسد اختلال سیستم بیتا دلیل اصلی عدم اتصال سامانه گمرک به سامانه بنادر باشد. وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا با همکاری سازمان بنادر هرچه سریع‌تر تمهیداتی برای ترخیص این کالاها انجام شود، گفت: در حال حاضر به کارشناسان گمرک در بندر شهید رجایی ماموریت داده شد تا با تایید دستی اسناد مسیر را برای ترخیص هر چه سریع‌تر کالاهای انباشت شده فراهم کنند. به گفته ارونقی، کارشناسان گمرک با مهر برجسته اسناد مربوطه را تایید می‌کنند و از این طریق می‌توان تا حدودی مشکلات پیش آمده را تا زمان اتصال کامل سیستم بر طرف کرد. وی گفت: کارشناسان‌ای تی گمرک شهید رجایی در حال مستقر شدن در محوطه بندری هستند تا با همکاری اداره کل بنادر استان هرمزگان و تاییدیه گمرک مواداولیه تولید انباشت شده هر چه سریع‌تر ترخیص شود.

کاهش ارزش ریال مانع مبادله با پول ملی نمی‌شود

خانه ملت| عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه هنوز از پول ملی در مراودات مالی استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: این ایده برای دور زدن تحریم‌ها و بی‌نیاز شدن از دلار مطرح شده است که می‌توانیم در ارتباط با کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه و شریک‌های استراتژیک مانند روسیه و چین به کار بگیریم تا از لحاظ اقتصادی شرایط بهتری بر کشور حاکم شود. نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: ایده استفاده از پول ملی در مبادلات بین کشورها تاکنون خروجی قابل دفاعی نداشته و تاکنون گزارش کارشناسی از سوی بانک مرکزی وزارت اقتصاد ارایه نشده تا بدانیم دلیل عدم اجرایی شدن این ایده چیست. وی بیان کرد: برای آنکه بتوان از پول ملی در مبادلات بین دو کشور استفاده کرد نیاز به زیر ساخت دارد به‌طور مثال چینی‌ها عنوان می‌کنند که در مراودات اقتصادی با ایران سامانه نیما قابل شناسایی نیست، یا وقتی کانال مالی اروپا مطرح شد متوجه شدیم سیستم لازم برای اتصال به این کانال وجود ندارد تا بتوانیم از شرایط پیش آمده استفاده کنیم. قربانی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته ریال ایران در عراق پذیرفته می‌شد، عنوان کرد: اکنون که ارزش پول ایران کاهش یافته برای خرید در کشور عراق باید دلار خریداری شود در حالی که اکنون برای دور زدن تحریم استفاده از پول ملی می‌تواند راهکار مناسبی باشد. وی با اشاره به کاهش ارزش پول ایران گفت: با وجود این واقعیت عراقی‌ها پذیرفته‌اند که در مبادله اقتصادی با ایران از پول ملی استفاده کنند که باید این ایده را عملیاتی کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس تاکید کرد: بااین حال باید بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد گزارشی از مبادله با پول ملی با کشورها به کمیسیون برنامه و بودجه بدهند تا بتوانیم راه کاری برای عملیاتی شدن این ایده پیدا کنیم.

 

 

ارسال نظر