رشد ۷۵ درصدی گردش تجاری بین ایران و آذربایجان

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۷۲
رشد ۷۵ درصدی گردش تجاری بین ایران و آذربایجان

وزیر اقتصاد با تشریح اهداف سفر به کشور آذربایجان، از گسترش سطح مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان خبر داد. فرهاد دژپسند در سیزدهمین همایش تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و جمهوری آذربایجان از رشد 75 درصدی حجم گردش تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان در یک سال گذشته خبر داد.

فرهاد دژپسند که به منظور شرکت در اجلاس مشترک ایران و آذربایجان به این کشور سفر کرده، در بدو ورود به باکو افزود: امروز اقتضا می‌کند که ما با جمهوری آذربایجان به دلیل مشترکات بسیار زیاد فرهنگی و اقلیمی روابط را فراتر از طرح‌های زیرساختی گسترش دهیم و در این زمینه ظرفیت و زمینه‌های خوبی هم وجود دارد.

وی اظهار کرد: دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان می‌توانند روابط پولی و مالی، گردشگری و کشت فراسرزمینی را گسترش دهند. دژپسند با اشاره به اینکه ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه زیرساختی از جمله راه آهن تجربه خیلی خوبی دارند، گفت: می‌توانیم این کار را در دامنه‌های متعدد از جمله در حوزه‌های آب و برق نیز گسترش دهیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: ایران در دیپلماسی خارجی خود بر برقراری و تقویت روابط با کشورهای همسایه خیلی تاکید دارد و خوشبختانه یک ارتباط تاریخی خیلی خوبی میان ایران و جمهوری آذربایجان برقرار است.

وی افزود: با توجه به اینکه ما تجربه خیلی خوبی در برخی از طرح‌ها داشتیم و اخیرا هم طرح مهم راه آهن رشت - قزوین با حضور مقامات دو کشور افتتاح شد، بنا داریم در این اجلاس و در حاشیه آن با مقامات عالی از جمله رییس‌جمهوری، نخست وزیر، وزرای اقتصادی، کشاورزی، رییس بانک مرکزی و گمرک جمهوری آذربایجان درخصوص روابط اقتصادی فیمابین و اجرای طرح‌های جدید بحث کنیم.

سخنرانی در همایش تجاری ایران و آذربایجان

فرهاد دژپسند همچنین در همایش تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و جمهوری آذربایجان از ضرورت تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در جهت تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور سخن گفت.

دژپسند که برای شرکت سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، به این کشور سفر کرده است، بیان کرد: بهترین راه برای تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور، تاسیس شرکت‌های مشترک در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، خدماتی، گردشگری و تجارت بین‌المللی با یک رویکرد مبتنی بر تضمین برد دو طرف است.

وی افزود: دو کشور این ظرفیت را دارند و باید این کار را انجام دهند تا بتوانند به سرعت از آن بهره مند شوند. وزیر اقتصاد تصریح کرد که ایران معتقد است روابط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور هر چه بیشتر گسترش یابد، زمینه تسریع برای فرآیند رشد و توسعه هر دو طرف فراهم می‌شود.

دژپسند سطح روابط سیاسی دو کشور را عالی خواند و برای مصداق به ۱۲ نوبت دیدار روسای جمهوری دو کشور طی 5 سال گذشته و بیش از ۱۰۰ سفر متقابل هیات‌های بلند پایه دو طرف به کشور یکدیگر اشاره کرد و گفت: در واقع یک ارتباط بسیار وسیع میان دو کشور وجود دارد.

وی افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و در سطحی بالا بهره برد و از این حسن روابط مسوولان ایران و جمهوری آذربایجان حداکثر استفاده را دو طرف داشته باشند.

دژپسند همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته حجم گردش تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان ۷۵ درصد رشد داشته، بر ضرورت گسترش همکاری و فعالیت مشترک میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان افزود: بحث ارتقای روابط دو کشور یک ضرورت مقطعی کوتاه‌مدت نیست و باید یک راهبرد باشد و در این صورت می‌توانیم دست‌آورد قابل توجه در روابط اقتصادی میان خود داشته باشیم.

دژپسند اظهار داشت: در مسیر فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و متنوع اقتصادی نباید هیچ مرزی باشد و مشکلات موجود در این راه را باید هر چه سریعتر برطرف کنیم.

وی بخش خصوصی دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، موثر دانست و افزود: برای استفاده از ظرفیت‌های موجود، نباید تعلل کرد و با سرعت بیشتر و با کیفیت برتر باید کارها را پیش ببریم.

وزیر اقتصاد به‌کارگیری موثر و گسترش نظام بیمه را در همکاری‌های اقتصادی ناظر بر حوزه‌های کاری دو کشور بسیار مهم خواند و گفت: تجارت باید تحت پوشش‌های لازم بیمه‌ای باشد که این امر با موافقتنامه‌های بیمه‌ای دو جانبه می‌تواند محقق شود تا تاجران بتوانند به راحتی و اطمینان فعالیت کنند.

در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان راهکارهای گسترش همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، تجاری، مالی و بانکی، گمرک و مسائل مرزی، ارتباطات، انرژی و محیط زیست، کشاورزی، امنیت غذایی و بهداشت، علمی و آموزشی و فرهنگ و گردشگری در قالب 8 کمیته تخصصی بررسی می‌شود.

گفتنی است، دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان اسفندماه سال گذشته در تهران برگزار شده بود.

 

ارسال نظر