بالاترین میزان صادرات غیرنفتی و واردات، اردیبهشت ۹۷

۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۷۱
بالاترین میزان صادرات غیرنفتی و واردات، اردیبهشت ۹۷

گزارش‌های منتشر شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی و واردات کشور هم از نظر ارزشی و هم از نظر وزنی در اردیبهشت ماه بالاترین رقم را به خود اختصاص داده‌اند.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران براساس آمار ارایه شده از سوی گمرک، اعلام کرد که ایران در ۱۱ ماهه نخست امسال حدود ۱۰۶ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار کالای غیرنفتی صادر کرده و در مقابل حدود ۲۹ میلیون تن به ارزش ۳۸.۵ میلیارد دلار کالا وارد کرده است.

کارشناسان اعتقاد داشتند که با بالا رفتن نرخ ارز صادرات غیرنفتی کشور متناسب با آن از رشد قابل توجهی برخوردار خواهد شد. براین اساس بالاترین صادرات غیرنفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری با ۴.۶ میلیارد دلار و بالاترین واردات نیز در همین ماه با رقم ۴.۸ میلیارد دلار بوده است. ارزش صادرات و واردات ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتیب یک درصد و ۲۱.۵ درصد کاهش یافته است.

از لحاظ وزنی نیز در ۱۱ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، میزان صادرات و واردات به ترتیب ۶.۴ و ۱۷.۴ درصد کاهش داشته است.

بررسی روند ماهانه تجارت ایران در ۱۱ ماهه نخست امسال نشان می‌دهد صادرات ایران از منظر ارزشی به‌طور متوسط ماهانه ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

همچنین واردات ایران نیز به‌طور متوسط ماهانه با کاهش حدود ۶ درصدی مواجه شده که البته در این زمینه آمار فروردین ماه لحاظ نشده است. در مدت مورد بررسی، میانگین قیمت صادرات غیرنفتی ۳۷۸ دلار در هر تن و میانگین قیمت واردات کالا یک هزار و ۳۳۱ دلار در هر تن (۳.۵ برابر صادرات) بوده است. براین اساس بالاترین صادرات غیرنفتی ایران در اردیبهشت ماه سال جاری با ۴.۶ میلیارد دلار و بالاترین واردات نیز در همین ماه با رقم ۴.۸ میلیارد دلار بوده است. همچنین رقم صادرات غیرنفتی در خردادماه ۳.۹ میلیارد دلار و در ماه‌های تیر و مرداد نیز ۳.۸ میلیارد دلار گزارش شده است. این رقم برای بهمن ماه نیز ۳.۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

واردات کشور اما بعد از اردیبهشت ماه، بالاترین رقم خود را در مهرماه با ۴.۱ میلیارد دلار تجربه کرده و بعد از آن ماه‌های خرداد و تیر نیز شاهد واردات ۳.۹ میلیارد دلاری بوده‌اند.

از نظر وزنی نیز بالاترین رقم صادرات ایران مربوط به آذرماه با ۱۱.۷ میلیون تن و بعد از آن ماه‌های بهمن با ۱۱ میلیون تن و اردیبهشت با ۱۰.۹ میلیون تن بوده‌اند. از طرف دیگر بالاترین رقم واردات کشور از نظر وزنی نیز مربوط به اردیبهشت ماه با ۳.۷ میلیون تن و بعد از آن ماه‌های تیر با ۳.۲ میلیون تن و بهمن با ۲.۹ میلیون تن گزارش شده است.

 

 

ارسال نظر