تحریم شدیم ولی هنوز توانمندیم

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۹۱
تحریم شدیم ولی هنوز توانمندیم

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری با بیان اینکه اکنون اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که شوک‌های گوناگونی به اقتصاد وارد می‌شود، گفت: اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده و انکار واقعیت تاثیری بر نتایج آن ندارد. نهاوندیان با اشاره به بخشی از مشکلات اقتصاد کشور، استفاده از ادبیاتی که آینده کشور را به زعم او «کدر» نشان می‌دهند را به زیان کشور دانست. او به ظرفیت‌هایی در اقتصاد کشور اشاره کرد که به نظرش می‌تواند در مقابل این فشار تحریمی ایستادگی کند و کشور را به سوی توسعه و پیشرفت سوق دهد.

به گزارش «تعادل»، محمد نهاوندیان در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استرانژیک اظهار کرد: توجه به مدیریت استراتژیک یعنی تاکید بر سه نکته محوری نگاه بلندمدت، ملاحظه عوامل محیطی و توجه به قوت و ضعف‌های داخلی زیرا یک مدیر استراتژیک با نگاه بلندمدت می‌تواند اهداف کلی سازمان را بدون توجه به اتفاقات پیرامونی و با قبول ضعف‌های سازمانی و تاکید بر نقاط قوت مجموعه خود محقق کند.

وی افزود: در تمامی شرایط نحوه تحلیل، تصمیم و اجرای مدیریت در مقابله با عوامل محیطی، پایان هر اتفاق و رخداد را تعیین می‌کند و در اقتصاد ما هم وارد مرحله‌ای شده‌ایم که شوک‌هایی به اقتصاد وارد شده است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری ادامه داد: از زمستان ۹۶ اقتصاد ایران وارد مرحله جدیدی شد و روندی که در ۴۰ سال گذشته به سمت ثبات بیشتر، تورم کمتر و رشد افزون دنبال شده بود به یک‌باره با تکانه‌ای روبرو شد که جنس این تکانه سیاسی بود و به دنبال ناآرامی‌هایی در گوشه و کنار دنیا و تصمیمات رییس‌جمهوری امریکا شاهد تکانه جدی در بازار ارز و سایر بازارها بودیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه انکار واقعیت کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، گفت: افزایش درجه نااطمینانی یکی از نتابج این تکانه‌ها بود و هنگامی که نااطمینانی افزایش یابد اولین نتیجه آن رفتارها و واکنش‌های کوتاه‌مدت خواهد بود و همین امر به تشدید تکانه کمک می‌کند.

وی افزود: هنگامی که ناترازی در بازارها رخ می‌دهد، ریسک افزایش می‌یابد و موجب بالا رفتن هزینه‌ها و برهم خوردن توجیه بسیاری از فعالیت‌ها می‌شود که این زنجیره پرآسیب بزرگ‌ترین لطمه‌ای که به اقتصاد می‌زند این است که مدیریت استراتژیک و بلندمدت اندیشیدن را به رفتارهای لحظه‌ای تبدیل می‌کند که در آینده نتایج منفی به همراه خواهد داشت.

  تخریب کشور  با  ادبیات نگران‌کننده

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری ادبیات نگران‌کننده را بزرگ‌ترین عامل تخریب در حرکت توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک کشور عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم واکنش‌ها را نسبت به تکانه‌ها هماهنگ کنیم و نگاه مشترکی نسبت به آینده وجود داشته باشد می‌توانیم در جهت کاهش آثار تخریبی هر تکانه گام‌برداریم که در این مسیر هر کسی وظیفه‌ای خاص دارد.

نهاوندیان درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور اظهارکرد: واقعیت این است که اقتصاد ما وارد مرحله جدیدی از تحریم‌ها شده و انکار واقعیت تاثیری بر نتایج آن ندارد اما به توانمندی‌های اقتصاد ایران نیز نباید بی‌توجه باشیم زیرا طی سال‌های اخیر توانسته‌ایم با ظرفیت‌ها و توان داخلی از مشکلات و آسیب‌های جدی سربلند بیرون بیاییم. وی افزود: تنها گزینه پیش روی ما کاهش اثر این تکانه است که بی‌شک کدر نشان دادن آینده به مردم، اقتصاد و کشور آسیب خواهد زد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری درباره اتفاقات اخیر در بازار ارز گفت: آنچه در نرخ ارز اتفاق افتاد قابل قبول نبود و با هر محاسبه‌ای عوامل سیاسی و روانی در این اتفاقات تاثیر زیادی داشت اما نقطه مثبت این موضوع کمک به رقابتی شدن کالا و خدمات ایرانی بود و توانستیم از این تحریم‌ها به نفع تولید داخل و رفع نقایص و تقویت نقاط قوت کمک کنیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه در پنج دهه گذشته نرخ رشد نقدینگی اقتصاد ایران بطور غیرمنطقی بالا بوده است، گفت: بی‌شک این ناترازی باید در مقطعی بروز می‌کرد و اکنون وقت این است که درباره اصلاح ساختاری بودجه و صندوق‌های تامین اجتماعی فکری کنیم و با توجه به شرایط تحریمی تصمیمات جدی و ریشه‌ای گرفته شود.

    استفاده از ظرفیت‌ها برای نمایش شفافیت اقتصاد ایران

وی با تاکید بر اینکه باید از تمامی ظرفیت‌های موجود برای نشان دادن شفافیت اقتصاد و ضد تروریسم بودن آن استفاده کنیم، گفت: اگر این پرچم را در دست داشته باشیم که به دلایل درونی از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌کنیم، بی‌شک در دنیا قدرت بیشتری خواهیم داشت. نهاوندیان اظهار داشت: قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یک تصمیم ملی است که دولت ارایه و مجلس آن را تصویب کرده و اکنون وقت همگرایی است و ما باید برای مصالح ملی یک حرف مشترک داشته باشیم. وی در پایان تاکید کرد: هر کس در هر جا و سطحی که در کشور قرار دارد می‌تواند با نگاه استراتژیک به پیشرفت بلندمدت در کشور و اقتصاد کمک کند.

  استراتژی ملی بهترین راهکار انسجام

و هماهنگی

سخنران دیگر این مراسم که همزمان رییس پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک، بود در صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه، استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، گفت: استراتژی ملی موجب انسجام و هماهنگی می‌شود.

علی دیواندری درباره استراتژی ملی، اظهار داشت: بطور حتم کسب و کارها در محیطی مساعد شده از سوی حاکمیت فعالیت بهتری خواهند داشت زیرا در مواقعی که شرایط فراهم نیست، انجام اقدامات منسجم و در جهت منافع ملی بسیار سخت خواهد بود. طی سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت‌های خوبی در کشور صورت گرفته اما تاکنون نتایج آن ملموس نیست.

وی افزود: الگوی ایرانی اسلامی یا چشم‌انداز ۱۴۰۰ موضوعاتی است که روی آن بسیار کار شده اما تاکنون نتایج ملموسی نداشته و تمامی این موارد، از جمله مباحثی است که باید در حوزه استراتژی ملی به آن توجه شود.

رییس پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک افزود: استراتژی نباید فقط در قالب بنگاه دیده شود، زیرا آنچه موجب انسجام و هماهنگی می‌شود، استراتژی ملی است و تا زمانی که به استراتژی ملی توجه نشود فعالیت‌ها پراکنده و بی‌نتیجه خواهد بود.

دیواندری درباره اهداف نهایی استراتژی ملی، توضیح داد: استراتژی یک نهضت و جنبشی است که در کسب و کارها اتفاق می‌افتد و عاملی برای یافتن جایگاه هر کسب و کاری است. استراتژی ملی هنر و علم توسعه دیپلماسی بین‌المللی، توسعه اقتصادی و استفاده از قدرت اطلاعاتی یک‌ملت برای رسیدن به اهداف ملی است.

وی با بیان اینکه؛ در سال‌های اخیر دید بلندمدت در استراتژی به موضوعی مهم تبدیل شده، گفت: استراتژی ملی غیر از هدایت گری، نقش اساسی برای حذف موانع کسب و کار دارد. رییس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه استراتژی ایجاد تمرکز است، اظهار داشت: نقش استراتژی ایجاد تمرکز و رسیدن به موانعی است که موجب عدم رشد کسب و کارها است.

وی افزود: رشد پایدار یا SDG و برنامه‌های توسعه‌ای ملی یا ‌SDP کمک‌ می‌کند تا بنگاه‌ها و کسب و کارها با برنامه‌های توسعه‌ای پایدار ارتباط نزدیکی داشته باشد و جایگاه صحیح خود را بیابند. برای SDG یا برنامه توسعه پایدار باید اهداف و سمت و سوی کشور مشخص باشد. داشتن استراتژی ملی به کسب و کارها و بنگاه‌ها اجازه می‌دهد تا اثرات مثبت و منفی افزایش و کاهش یابد.

دیواندری گفت: موضوعات ملی بسیار پیچیده هستند بنابراین از کسب و کارها و بنگاه‌ها نباید انتظار حل مشکلات ملی را داشته باشیم و مسائل علمی باید در جای دیگری حل و فصل شود.

رییس پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک افزود: ما نمی‌توانیم‌ همه کارهای خوب دنیا را باهم انجام دهیم و در کسب و کارها هم همین موضوع صدق می‌کند. در سطح ملی منابع و زمان محدود است و باید زمان و منابع را به موضوعات مهم اختصاص دهیم.

وی در ادامه لهستان را به عنوان یکی از کشورهای موفق در زمینه اجرای استراتژی ملی عنوان کرد و افزود: لهستان برای توسعه منطقه‌ای خود استراتژی ملی در حوزه‌های خوبی تعریف کرده که منجر به پیشرفت و رقابت‌پذیری کشور شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: آفریقای جنوبی، سوریه و سوئد اقداماتی را در زمینه استراتژی ملی آغاز کرده و هدفگذاری‌ها را به فراخور شرایط کشور خود تعیین کرده‌اند.

شواهد دانشگاهی نشان می‌دهد هر کشوری که استراتژی ملی داشته به نتایج مثبتی دست یافته‌اند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد تا این همایش محلی برای ارایه استراتژی ملی به مسوولان و دریافت انتظارات مسوولان و کسب و کارها در زمینه استراتژی باشد و در جهت بهبود شاخص‌های کسب و کار و توسعه‌ای حرکت کنیم.

یادآوری می‌شود، پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک صبح دیروز ۱۴ اسفندماه با حضور مدیران و کارشناسان حوزه استراتژیک به همت دانشگاه تهران در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما آغاز به کار کرد و چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه در محل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ادامه خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر