خرید سربازی برای سال آینده منتفی شد

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۱۶۰
خرید سربازی برای سال آینده منتفی شد

آغاز هفته با هفتمین روز بررسی لایحه بودجه 98 در مجلس همراه شد. نمایندگان که از شنبه هفته گذشته به بررسی بخش‌های مختلف لایحه از روز بنا بر سه شیفت کاری گذاشتند. همچنین عضو هیات رییسه مجلس نیز از 6 هزار پیشنهاد داده شده از سوی نمایندگان مجلس در یک هفته بررسی لایجه بودجه خبر داد. روز گذشته مساله خریدن خدمت سربازی برای سال آینده منتفی شد. علاوه بر این مصوب شد برای سال آینده عوارض سفرهای زیارتی کم شود اما 10 درصد به عوارض واردات لوازم آرایشی اضافه شود.به گزارش تعادل، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روز گذشته، شنبه در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۹۸‌بندی را به تبصره ۸ لایحه بودجه الحاق کردند که براساس آن بانک مرکزی برای شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و از ارز دولتی استفاده می‌کنند جهت تسویه بدهی مهلت بیشتری در نظر می‌گیرد.نمایندگان مجلس با ۱۳۴ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر به این پیشنهاد رأی دادند.نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تسهیلات بانکی دریافت کنند. آنها در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه سال ۹۸ بند الف تبصره ۹ را به تصویب رساندند که براساس آن به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیات‌های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۷ نسبت به أخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

طبق بند ب این تبصره که به تصویب مجلس رسید صددرصد وجوه اداره‌ شده پرداختی از محل بازپرداخت وام‌های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۷ تا سقف هشتصد میلیارد ریال به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز می‌شود.همچنین به موجب ح تبصره ۹ لایحه بودجه ۹۸، شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل 40 درصد از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع 3 ‌ماهه به میزان 25‌درصد به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

  خرید سربازی منتفی شد

با تصویب‌بندی از لایحه بودجه ۹۸ درباره لزوم تسویه حساب خریداران خدمت سربازی مشمول در سال جاری، عملا خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ منتفی شد. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی، بندالحاقی ۳ تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

بر این اساس دولت مکلف است اقساط جریمه غیبت از خدمت وظیفه عمومی افرادی را که تا پایان سال ۱۳۹۷ متقاضی پرداخت اقساطی این جریمه‌ها بوده‌اند تا پایان سال ۱۳۹۸ وصول و به حساب خزانه واریز کند. افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۸ نسبت به تسویه اقساط خود اقدام نکنند مشمول غایب محسوب و به خدمت وظیفه عمومی اعزام می‌شوند.

در چند سال گذشته‌بندی در لایحه بودجه برای تعیین شرایط خرید خدمت سربازی برای مشمولان غایب تصویب می‌شد که امسال این بند از بودجه حذف شد لذا پرونده خرید خدمت سربازی در سال ۹۸ بسته شد.در همین رابطه محمد جواد جمالی عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با تصویب این بند از لایحه بودجه عملاً در سال آینده خرید خدمت سربازی نداریم و باید مشمولان سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ تسویه حساب کنند.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی بند ج و بند الحاقی ۱ تبصره ۱۱ را تصویب کردند. طبق بند ج، در راستای اجرای ماده (۱۱۰) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، نیروهای مسلح مکلفند کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی را از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب خزانه‌داری کل‌کشور موضوع ردیف ۱۶۰۱۸۴ جدول شماره (۵) این قانون واریز کنند. همچنین بر اساس بند الحاقی ۱، سازمان تعزیرات حکومتی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسایی اموال، دارایی‌ها و وجوه نقدی و سپرده‌های بانکی محکومان تعزیرات حکومتی که احکام آنها صادر و تا پایان سال ۱۳۹۷ به مرحله اجرا در نیامده و معوق باقی مانده است، اقدام به وصول و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای زائران اربعین را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف کردند. آنها در ادامه بررسی جزییات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی جزو ۲ بند «د» تبصره ۱۱ را تصویب کردند. بر این اساس زائران اربعین که از تاریخ بیست و چهارم شهریور ماه سال ۱۳۹۸ تا دوازدهم آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

  کاهش عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان

در ادامه بررسی جزییات بودجه 98 و در جلسه صبح روز گذشته مجلسی‌ها در بخش درآمدی جزء ۱ بند «د» تبصره ۱۱ را تصویب کردند.

طبق این مصوبه در سال ۱۳۹۸، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یک بار در طول سال بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور مصوب ۲۴/‌۱۲/‌۱۳۹۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن أخذ می‌شود.افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند. بررسی و تأیید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌های مرزی است.

هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر زیارتی زمینی در سال ۹۶، ۱۲,۵۰۰ تومان و برای سفر زیارتی هوایی ۳۷,۵۰۰ تومان بود.

همچنین عوارض خروج از کشور در سال ۹۶ برای سفرهای هوایی ۷۵ هزار تومان و برای سفرهای زمینی و دریایی ۲۵ هزار تومان بود. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال آینده ۱۰ درصد به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی اضافه شود. آنها به تصویب رساندند که براساس آن در سال ۱۳۹۸ به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً 10 درصد اضافه و منابع حاصله به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۸۸ واریز می‌شود.

همچنین به موجب بند الف تبصره ۱۰ شرکتهای بیمه‌ای مکلفند مبلغ سه هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که براساس فروش بیمه (پرتفوی) هر یک از شرکتها تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه می‌رسد به‌صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی شرکتهای بیمه موضوع این بند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

طبق بند الحاقی تبصره ۱۰ وجوه و هزینه‌هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور احداث، تکمیل، تجهیز فضاها، حفاظت، مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی، فرهنگی، مساجد و حوزه‌های علمیه پرداخت می‌شود، با تأیید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

 

ارسال نظر