خوراکی‌ها همچنان یکه‌‌تاز افزایش قیمت‌ها

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۲:۳۰:۲۴
کد خبر: ۱۴۰۰۹۳

آنگونه که گزارش مرکز آمار ایران نشان داده است تورم نقطه‌ای بهمن ماه به 42.3 درصد و تورم سالانه نیز معادل 23.5 درصد شده است. بررسی جزییات تورم نشان می‌دهد که افزایش شاخص عمدتا متاثر از تورم گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات» بوده است. تورم ماهانه این گروه 4.5 و تورم نقطه‌ای آن معادل 64.3 درصد بوده است. در این گروه نیز افزایش قیمت در برخی اقلام مانند «سبزیجات» و «گروه گوشت»، شدیدتر بوده است.  به گزارش تعادل، بر مبنای گزارش مرکز آمار ایران، در بهمن ماه سال جاری عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٥٨,١ رسیده که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش یافته است. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٢,٣ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٢,٣ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که نسبت به ماه قبل (٣٩,٦ درصد) ٢.٧ واحد درصد افزایش یافته است. همچنین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣.٥ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش یافته است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,٥ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.١ درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به بهمن ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٦٤.٣ و ٣٣.٥ درصد است. همچنین شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٧,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزایش یافت درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤١,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٩,٠ درصد) ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است. تورم سالانه شهری در بهمن نیز به 32.7 درصد رسیده است. دراین گروه سهم عمده افزایش تورم با افزایش قیمت «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، محقق شده است، همچنانکه تورم ماهانه این گروه 4.6 درصد بوده است. تورم ماهانه گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات هم معادل یک درصد محاسبه شده است.

  افرایش چشمگیر تورم روستایی

گزارش مرکز آمار از افزایش‌ قیمت‌ها در مناطق روستایی هم نشان می‌دهد که شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٢,٩ رسیده که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای) ٤٦,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٢,٧ درصد) ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تورم سالانه روستایی نیز به 24.2 درصد رسیده است. در تورم روستایی نیز بار عمده افزایش تورم با افزایش تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده است. همچنانکه تورم ماهانه روستایی در این گروه 4.2 درصد بوده و تورم نقطه‌ای آن معادل 62.9 درصد. تورم ماهانه گروه غیرخوراکی و خدمات نیز 1.7 درصد بوده و تورم نقطه‌ای آن نیز به 35.5 درصد رسیده است.

  تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در ماه جاری برخی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» بوده است. تورم ماهانه این گروه 13 درصد، تورم نقطه‌ای آن 72.9 درصد و تورم سالانه این گروه نیز 25.1 درصد است.

همچنین گروه «گوشت» نیز افزایش قیمت چشمگیری  را تجربه کرده است. تورم ماهانه «گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها»، معادل 11.1 درصد، تورم نقطه‌ای آن 92.4 درصد و تورم سالانه آن 39.4 درصد است. گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، نیز در بهمن ماه تورم ماهانه 11.1 درصد، تورم نقطه‌ای آن معادل 92.7 درصد و تورم سالانه آن نیز 39.3 درصد بوده است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، نیز گروه «حمل و نقل» تورم فابل توجهی داشته است. تورم ماهانه این گروه 2.7 درصد، تورم نقطه‌ای آن 42.5 درصد و تورم سالانه آن خ معادل 23 درصد بوده است.

بررسی گروه «پوشاک و کفش» نیز نشان می‌دهد که تورم بهمن ماه این گروه قابل ملاحظه بوده است. در این گروه تورم ماهانه 2.6 درصد، تورم نقطه‌ای 50.2 درصد و تورم سالانه 25.5 بوده است.  گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، نیز در بهمن ماه، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. تورم ماهانه این گروه 2.5 درصد، تورم نقطه‌ای آن 36.1 درصد و تورم ساانه آن نیز 31.1 درصد بوده است.

  وضعیت دهک‌های هزینه‌ای

بررسی وضعیت افزایش قیمت کالاهای مورد مصرف دهک‌های هزینه‌ای نشان می‌دهد که دامنه تغییرات نرخ تورم 12 ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٢,٥ درصد و برای دهک اول تا ٢٥.٣ درصد برای دهک دهم است.

 

 

ارسال نظر